۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
معرفی پرکاربرد ترین ورق های فولادی

معرفی پرکاربرد ترین ورق های فولادی

ورق های آلیاژی بخش زیادی از این آهن آلات را شامل می شوند.

به گزارش بازار، ورق های آلیاژی بخش زیادی از این آهن آلات را شامل می شوند. ورق هایی که از فولاد است و با عنصرهایی در مقداری حدود ۰/۱ تا ۵۰ درصد از وزن آلیاژ می شود تا ویژگی های مکانیکی آن بهبود شود را فولاد آلیاژی یا ورق آلیاژی می گویند و به دلیل این که مقاوم هستند، با افزایش قیمت ورق روبرو هستیم.

به گزارش سایت آهن استیل یکتا که در زمینه خرید و فروش آهن آلات و قیمت آهن آلات فعالیت دارد امروزه عرصه صنعت، پیشرفت فراوانی کرده است. این پیشرفت، شامل آهن آلات نیز می شود. ورق های آلیاژی بخش زیادی از این آهن آلات را شامل میشوند. این ورق ها بر طبق نیاز و مصرف با انواع فلز ها ترکیب می شوند و سپس  به صورت شکل های مختلفی در بازار به فروش میرسند. این ورق ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در خصوص قیمت ورق آلیاژی باید گفت که با توجه به کیفیت، قیمت آن نیز متفاوت است. با ما همراه باشید تا درخصوص ویژگی های این ورق  ها و قیمت آن اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

ورق های آلیاژی

این ورق که از جنس فولاد است و با عنصرهایی دیگر، در مقدار حدود ۰/۱ تا ۵۰ درصد آلیاژ می شوند، فولاد آلیاژی  به این دلیل مقاوم هستند.  ورق های آلیاژی که مقدار کمی دارند. ۲-ورق هایی که مقدار آلیاژ شان بالا است. البته این نکته مهم است که ورق آلیاژی با عناصر دیگر در آمیخته و یا ترکیب می شوند که عمده ترین آن ترکیب آهن و کربن می باشد. به طوری که عنصر آلیاژ با مقدار ۵/۰ درصد به ترکیبات اضافه می شود. از عناصر متعدد ورق آلیاژی می توان به مولیبدن، منگنز، نیکل، کروم، وانادیوم، سیلیکون، بور آلیاژ اشاره کرد. این ترکیبات به این جهت اضافه می شوند که، باعث افزایش مقاومت در برابر حرارت و سختی می شوند.  

برای انجام فعالیت های صنعتی نفت و گاز از نوع ورق های آلیاژی مقدار کم استفاده می شود. این ورق ها همیشه در دسترس است و از نظر خواص مکانیکی در درجه خوب قرار دارد و به همین خاطر برای مصارف صنعتی کاربرد فراوانی دارد. از کاربردهای دیگر این ورق می توان به، استفاده در مخزن های تحت فشار، صنایع مربوط به ساخت قطعه و ابزار، در عرصه راه سازی و پل سازی اشاره کرد.  

انواع ورق آلیاژی

انواع ورق آلیاژی

ورق های آلیاژی طبق سه پارامتر؛ نوع آلیاژ، مواد آلیاژی و میزان آن در صنایع کاربرد های مختلفی دارند. ورق های ST، ورق CK، ورق A۵۱۶، ورق Hardox و ورق پانچ از انواع این ورق ها هستند. البته طبقه بندی دیگری نیز از نظر آلیاژ به کار رفته در آن وجود دارد که؛ شامل ورق های ساده کربنی، ورق هایی با آلیاژ کم، ورق هایی با آلیاژ زیاد، ورق هایی با آلیاژ متوسط می باشد.

 اصلی ترین عنصر در ورق های ساده کربنی، آلیاژ کربن است. البته عناصر دیگری هم در آن وجود دارد مانند سیلیسیوم و آلومینیوم که بیشتر برای گاز زدایی می باشد. ورق آلیاژی، استحکام خود را از میزان وجود کربن دارد. البته با توجه به کاربرد در صنایع و بی ثباتی در قیمت ها، قیمت ورق نیز متفاوت است. خاصیتی که عناصر آلیاژی در تولید ورق آلیاژ دارند، باعث استحکام در برابر حرارت و سایش می شوند.

همچنین آلیاژها برای رسیدن به درجه کیفیت عالی، باید عملیات دیگری نیز بر روی ورق آلیاژی صورت بگیرد؛ برای مثال عملیات حرارتی برای افزایش مقاومت ورق آلیاژی لازم است. عناصر دیگر که در ورق های آلیاژی به کار برده می شوند با کمتر از ۵ درصد برای افزایش سختی پذیری می باشد. البته درصد های بیشتری که برای رسیدن به خاصیت های خاصی اضافه می شوند مقدارش، بیش از ۵ درصد است. در ادامه به خصوصیات و قیمت ورق st۵۲، A۵۱۶، ck۴۵ می پردازیم.

خصوصیات ورق A۵۱۶

این نوع ورق از ترکیب عناصر دیگر تشکیل شده است و در زمره ی ورق های فولادی قرار می گیرد. این ورق مورد نیاز برای مخازنی است که سختی بالایی دارند. این ورق در نوع کربنی است و از گوگرد، فسفر، سیلیکون، منگنز ساخته شده است. این ورق در انواع گرید ها و کاربرد ها استفاده می شود. در هنگام خرید باید به این گرید ها توجه ویژه داشت. این گریدها ترکیبات شیمیایی خاص خود را دارند. از مهم ترین گرید های این آلیاژ فولادی می توان به ورق A۵۱۶ با گرید ۵۵ با ضخامت ۳۰۵ میلیمتر، ورق آلیاژی با گرید ۶۰ با ضخامت ۲۰۵ میلی متر، ورق آلیاژی با گرید ۶۵ با ضخامت ۲۰۵ میلیمتر، ورق آلیاژی با گرید ۷۰ با ضخامت ۲۰۵ میلیمتر اشاره کرد. این ورق  درجه حرارت بالایی را تحمل می کند و بیشتر در مبدل های حرارتی، مخازن، برج های تقطیر کاربرد فراوانی دارد. قیمت ورق A۵۱۶ بنا بر ضخامت و عرض برش داده شده و طبق سفارش خریدار تعیین می شود. همچنین قیمت ورق ذکر شده، طبق اعلام تولید کنندگان آن نظیر شرکت فولاد مبارکه در استان اصفهان، و شرکت اکسین اهواز و نیز شرکت های خارجی پوسکو کره، شرکت دیلیدور آلمان، شرکت دوفرکو بلژیک، شرکت ایلیچ اوکراین و ... با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده حساب می شود.

ورق آهن استیل یکتا

خصوصیات ورق st۵۲

این ورق در زمره ی ورق های سیاه است. ورق st۵۲ در صنعت کاربرد زیادی دارد. از جمله شرکت هایی که این ورق را تولید می کنند، می توان به شرکت فولاد مبارکه استان اصفهان، شرکت اکسین اهواز و شرکت کاویان اهواز و ... اشاره کرد. این ورق از عناصر سیلیسیم و منگنز تشکیل شده و قابلیت تحمل وزن زیاد را دارد و استحکام زیادی در برابر پیچش دارد. این ورق در صنعت کاربرد زیادی دارد. از جمله ی این کاربرد ها می توان به تولید تسمه، چهار پهلو، صنایع پتروشیمی، ساختمان سازی، سوله سازی، سد سازی اشاره نمود. قیمت ورق st۵۲ نیز با توجه به برش و ضخامت آن تعیین می شود. ما به شما برای خرید انواع ورق شرکت آهن استیل یکتا را معرفی میکنیم. برای مشاوره با این شرکت به آدرس اینترنی https://ahanyekta.com مراجعه فرمایید.

خصوصیات ورق ck۴۵

این ورق فولادی در زمره ی ورق های استیل با کربن کم است. ورق ck۴۵، برای تولید میل لنگ های صنعتی، تراشکاری و محور پمپ ها کاربرد دارد و از مقدار کرومی کمی برخوردار است و به همین دلیل در برابر زنگ زدگی استحکام کمی دارد. ویژگی این ورق این است که از نظر مکانیکی و خواص فیزیکی در درجه عالی قرار دارد. این ورق از قدرت کششی بالایی برخوردار است. فولادی که برای ساخت این ورق به کار برده می شود برای تولید انواع مختلف میلگرد، انواع صفحه های فولادی، شمش های فولادی با مقطع مربعی و نیز شش وجهی، انواع لوله ها تولید چاقو و چکش، تولید میله های اتصال کننده ساز ها و... نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این ورق بر طبق استانداردهای مورد تایید صنعت ساخته می شود. لازم به ذکر است که برای تولید شمش ها از استانداردهای مخصوصی باید پیروی شود. استاندارد های این نوع ورق عبارت اند از: استاندارد DIN که مربوط به ورق فولادی CK۴۵، استاندارد EN مربوط به ورق فولادی C۴۵E، استاندارد AISI مربوط به ورق فولادی ۱۰۴۵ است. لازم به ذکر است که برای تهیه وسایل فولادی کاربرد ویژه دارد. سختی این ورق فولادی بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ برینل تخمین زده شده است. این ورق در بخش داخلی در شرکت هایی نظیر شرکت فولاد مبارکه استان اصفهان، شرکت های صنایع در شهر یزد و نیز شرکت های صنایع در شهر اسفراین و در  بخش خارجی در کشورهای روسیه، کره جنوبی و آلمان نیز تولید می شوند و در بازار به فروش می رسند. این نوع ورق خاصیت ضد سایشی دارد و ۴۵/۰% کروم در خود دارد. این درصد کم کروم باعث شده است که مقاومت آن برای زنگ زدگی کم باشد. لذا در وسایلی که کروم کمتری نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق در ضخامت های ۳ تا ۵۰ میلیمتر و در ابعاد مختلف از ۲*۶ شروع می شود تا ۵/۲*۶ متر تولید می شود. قیمت ورق، طبق ضخامت و ابعاد سفارش دهنده تعیین می شود.

منبع : آهن استیل یکتا مرجع رسمی قیمت روز آهن آلات

کد خبر: ۱۲۵٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha