تصمیمات هیجانی در بورس خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد وارد می‌کند
رئیس اتاق اراک:

تصمیمات هیجانی در بورس خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد وارد می‌کند

رئیس اتاق اراک در نشست شورای گفت‌وگوی استان مرکزی که با حضور مدیرعامل بورس کالا برگزار شد، تصمیم‌های هیجانی در بورس را برای جامعه، اقتصاد و فعالان اقتصادی خسارت‌بار عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ناصر بیکی رئیس اتاق اراک گفت: سازمان بورس همچون پلی فی‌مابین سرمایه‌گذار و سرمایه پذیر عمل می‌کند و در راستای وظایف خود، باید با اتخاذ تعامل مناسب با دولت توسعه بازار را عملیاتی کند.

ناصر بیکی در پنجاه و نهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی که با حضور مدیرعامل بورس کالای ایران برگزار شد، افزود: فلسفه وجودی بورس حکایت از میزان اهمیت سرمایه و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور دارد. این سازمان در تبادلات تجاری بخش خصوصی بسیار می‌تواند اثرگذار باشد و بر همین اساس می‌طلبد برنامه‌های آموزشی و اطلاعات مفید در جهت ادامه فعالیت در آن، به‌روز و مداوم اجرا شود.

او اضافه کرد: این انتظار از سوی بخش خصوصی وجود دارد که سازمان بورس با ارائه اطلاعات مربوطه و آموزش‌های لازم، فعالان صنعتی و تجار و... را در شناخت بازار و هدایت سرمایه‌های آنان به مسیر صحیح هدایت کند.

رئیس اتاق اراک تصریح کرد: آنچه صاحب‌نظران به آن اذعان دارند و در عمل نیز اثبات شده این است که هرگونه اقدامات و تصمیمات هیجانی در بورس خسارت‌های جبران‌ناپذیری را بر پیکره اقتصاد کشور، جامعه و فعالان و بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌سازد.

او ادامه داد: متأسفانه طی سال‌های اخیر، بورس ایران اقدامات هیجانی زیادی را تجربه کرده است که از آن جمله می‌توان افزایش ناگهانی و کوتاه‌مدت کدهای بورسی از حدود ۴۰۰ هزار به ۵۰ میلیون کد را نام برد و این معضل بی‌شک اثرات منفی و انکارناپذیر خود را بر اقتصاد ایران گذاشته است.

بیکی ابراز امیدواری کرد: حضور مدیرعامل بورس کالا در استان مرکزی و شرکت در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت راهگشای مشکلات و مطالبات این بخش باشد.

استاندار مرکزی نیز در ادامه این جلسه با ابراز رضایت از روند مراودات اقتصادی که بخش خصوصی سکان‌دار آن است، گفت: ارزیابی‌ها از عملکرد بخش خصوصی در دامنه اقتصاد نشان از آن دارد که این بخش با حضور پررنگ، از توانمندی و ظرفیت خود بهره جسته تا رشد و رونق و توسعه کشور شتاب گیرد.

فرزاد مخلص الائمه تصریح کرد: درواقع دو نوع بخش خصوصی در کشور وجود دارد که یکی از آنها واقعی و دیگری آن بخش خصوصی دولتی است که سهامدار قسمتی از سهام صنایع دولتی است و به نظر می‌رسد آنچه اقتصاد را دچار توقف و کندی کرده نوع دوم باشد که باید در رفع این نقیصه چاره‌اندیشی شود.

او استان مرکزی را استانی صنعتی دانست که صنایع آن معطوف به چند واحد تولیدی بزرگ نیست و برای حمایت از تمامی مجموعه‌های صنعتی چه بزرگ و چه کوچک‌تر باید تدابیر جدی اتخاذ و برای حل مشکلات و تنگناهای آنان راهکار مناسب اندیشیده شود.

مخلص الائمه اتاق اراک را محلی برای اجتماع و پیگیری واقعی چالش‌های بخش خصوصی برشمرد و گفت: این اتاق دلسوزانه و با جدیت مثال‌زدنی برای حل مشکلات صنایع تلاش می‌کند که جای تقدیر دارد.

دبیر اتاق اراک نیز در این جلسه با اشاره به نقش مهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در روند پیشرفت اقتصاد گفت: این واحدها در تأمین مواد اولیه خود از بورس کالا با کاستی‌ها و موانعی روبرو هستند که رفع آن می‌تواند شرایط این واحدها را جهت ادامه فعالیت بهبود بخشد.

علی جودکی ادامه داد: طبق کارشناسی‌های انجام شده پیشنهاد می‌شود با توجه به اینکه از تعداد محصول پذیرش شده در بورس، تعداد کمتری محصول عرضه می‌شود شرکت بورس کالای ایران طی مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نهادهای ذی‌ربط نسبت به امکان‌پذیر شدن عرضه محصولات باقیمانده در بورس کالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم انجام شود.

همچنین با توجه به مشکلات عدیده واحدهای کوچک و متوسط در تخصیص سهمیه، به‌منظور جلوگیری از حذف این واحدها از چرخه خرید و تأمین مواد اولیه سهمیه چند شرکت با هم تجمیع و ادغام شود و از یک سبد مشترک خرید کنند و شرکت‌های تأمین‌کننده مواد اولیه نیز در صدور فاکتور همکاری کنند.

علاوه بر این مدت‌زمان تجمیع سهمیه برای شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های فولادی از سه ماه به ۱۲ ماه به‌صورت شناور افزایش یابد.

جودکی تصریح کرد: با توجه به اینکه کارگزاری‌های بورس کالا در بسیاری از موارد جهت نقل‌وانتقال پول تنها با یک بانک مبادلات مالی دارند برای جلوگیری از تراکنش‌های مالی و مشکلات مالیاتی پیشنهاد می‌شود شرکت بورس کالا طی مکاتباتی با همه بانک‌ها برای کارگزاری‌ها روند انتقال و واریز پول از همه بانک‌ها فراهم کند و همچنین برای عرضه‌کننده و خریدار از یک کارگزاری استفاده نشود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه تسویه‌حساب شرکت‌های خریدار مواد اولیه با کارگزاری‌ها سه روز کاری است توصیه می‌شود با توجه به کمبود نقدینگی این شرکت‌ها، مدت‌زمان تسویه فاکتور با زمان تحویل کالای خریداری شده تعیین و مدت‌زمان تسویه افزایش یابد.

جودکی در پایان گفت: همچنین شرکت بورس کالا برای جلوگیری از اعمال جرائم یکسان برای واحدهای خریدار مواد اولیه با توجه به حجم نقدینگی شرکت‌های کوچک و متوسط جرائم با ضرایب متوسط قائل شود.

مدیرعامل بورس کالای کشور در ادامه پنجاه و نهمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: نگاهی به بورس کالا در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که در حال حاضر بورس کالای کشور چین گوی سبقت را از تمام همنوعان خود ربوده است و حتی بورس شیکاگو که روزی داعیه‌دار بود اکنون جایگاه خود را به چین واگذار کرده است.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به عمر نه‌چندان طولانی بورس کالای ایران اضافه کرد: به‌منظور جلوگیری از رانت و واسطه‌گری در کشور و همچنین شفاف‌سازی معاملات در سال ۱۳۸۶ بورس کالای ایران ایجاد شد.

او اظهار کرد: البته شفافیت در بورس کالا به معنای تشریح معاملات دو طرف برای دیگران نیست بلکه حکایت از این دارد که دستگاه‌های نظارتی امکان کنترل و نظارت قانونی بر فرایند مناسبات تجاری و معاملات را داشته باشند. در همین راستا تابلوی معاملات تعبیه شده در این مجموعه، معاملات را نمایش می‌دهد.

سلطانی نژاد بورس پیشرفته کالا را ابزار مناسبی برای پیش‌بینی اقتصاد دانست و خاطرنشان ساخت: متأسفانه به دلیل تورم غیرقابل‌پیش‌بینی، این ابزار در حال حاضر در کشور ما ناکارآمد است.

او وضعیت فعلی بورس کالا را علی‌رغم همه کاستی‌های موجود نسبتاً رضایت‌بخش خواند و افزود: در سال گذشته ۳۳ میلیون تن محصول به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شده است و این میزان از ابتدای سال جاری تا هفته گذشته، بیش از ۴۹ میلیون تن به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان ثبت شده است که نمایانگر حرکت روبه‌جلوی این بخش است.

مدیرعامل بورس کالای ایران توضیح داد: با توجه به اینکه استان مرکزی از عنوانی صنعتی برخوردار است در بورس کالای کشور نیز سهمی را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا هفته گذشته بیش از دو میلیون تن کالای تولیدی استان به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان معامله شده است.

سلطانی نژاد با بیان اینکه واحدهای خرد نیز از نظر بورس کالا دارای اهمیت هستند، گفت: این سازمان زمینه‌های مناسب فعالیت واحدهای کوچک‌تر را نیز فراهم می‌سازد و در نظر است کارگروهی در رابطه با گواهی سپرده‌های این واحدها ایجاد شود. علاوه بر این برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته تا زمینه‌های ورود صنایع بالادستی به بورس نیز فراهم شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ارتباط با محدودیت‌های زمانی برای فروش کالا خاطرنشان ساخت: عرضه‌کنندگان می‌توانند مدت‌زمان فروش خود را اعلام کنند و کالاهایی که با محدودیت میزان تولید روبرو هستند در زمان کوتاهی عرضه شوند.

سلطانی نژاد از آمادگی پذیرش کالاهایی در بورس کالا خبر داد که تاکنون در این مرکز موجود نبوده است اما پتانسیل ارائه به بورس کالا در این محصولات وجود دارد.

کد خبر: ۱۲۵٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha