۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مشهد قطب فراوری و صادرات قهوه است| صنعت نوپا اما پر سود
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد قطب فراوری و صادرات قهوه است| صنعت نوپا اما پر سود

مشهد- صنعت قهوه اگرچه در ایران به‌تازگی درحال‌توسعه است اما بسیاری از شهرها مانند مشهد مقدس در کاشت و حتی فراوری و بسته‌بندی این محصول گام‌های بسیاری برداشتند.

بازار؛ گروه استان‌ها: قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است که طبق یک نظرسنجی جهانی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، نشان داد که قهوه بعد از آب محبوب‌ترین نوشیدنی در جهان به‌حساب می‌آید  لذا این صنعت و فعالیت در آن می‌تواند آینده پرسودی را به همراه داشته باشد.

صنعت قهوه ازجمله صنایع تازه‌ای است که اخیراً در ایران برای رشد و توسعه مسیر خود را آغاز کرده است که حالا بسیاری از کشاورزان و حتی جوانان مشهدی در حوزه فراوری در آن گام نهاده‌اند.

این صنعت طی دهه اخیر حتی در برخی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور نیز کشت محدود آن آغازشده است و البته چند کارخانه نیز در بخش فراوری این محصول در کنار سایر رقبای فعالیتی چشم‌گیری را شروع کرده‌اند ازجمله شرکت مولتی کافه که تاکنون موفق شده است در کنار سایر برندهای مشهور در داخل کشور موفقیت‌های چشم‌گیری  نیز داشته باشد . چندی پیش بود که یکی از فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی درزمینهٔ کشت و فراوری قهوه عنوان می‌کرد اراضی چابهار و سیستان و بلوچستان ازجمله اراضی هستند که از پتانسیل بالایی برای کشت این محصول برخوردارند. آنان نیز در تلاش‌اند تا بتوانند این شهرستان را به یکی از چند قطب تولید این محصول ارزشمند تبدیل کنند.

با همه بایدها و نبایدهایی که احتمالات کشت و موفقیت‌آمیز بودن این برنامه صنعتی امروزه در ایران از آن برخوردار است ایران تاکنون یکی از عمده واردکنندگان این محصول بوده است .

«فراوری» صنعتی پرسود
حسینی یکی از فعالان حوزه خریدوفروش دانه قهوه و صنعت فراوری در مشهد در همین رابطه به ما می‌گوید: در حال حاضر همان‌طور که مشاهده می‌کنید مغازه‌ها و فروشگاه‌های بسیاری چه در بالای شهر و چه در پائین‌شهر به فروش انواع و اقسام قهوه و یا فراوری آن مشغول هستند؛ پدیده‌ای که تا ۵ سال پیش به‌طور خاص و آن‌هم در برخی محلات بالای شهر فقط قابل‌رؤیت بود.

مشهد قطب فراوری و صادرات قهوه است | صنعت نوپا اما پر سود

وی اظهار می‌کند: این موضوع نشان می‌دهد که افراد بسیاری پا در این صنعت گذاشته و ذائقه مردم به‌ویژه جوانان نیز با خوردن قهوه نیز بیشتر گره‌خورده است.

حسینی در خصوص فعالیتی که وی در این رابطه انجام می‌دهد به ما می‌گوید: ما کارمان را با فروش قهوه به مشتری در قالب راه‌اندازی یک کافه شروع کردیم اما یکی از مشکلاتی که همواره با آن درگیر بودیم مزه و طعم قهوه بود که مشتری‌ها بر روی آن خیلی تأکید داشتند و برای آن‌ها مهم بود.

این فروشنده قهوه ادامه داد: در این حرفه به این نتیجه رسیدیم که برشته کاری یا به قول ما «رست» کردن قهوه در عطروطعم آن بسیار مهم و تأثیرگذار در ذائقه مشتری است از همین رو وارد این مقوله شدیم.

وی ابراز می‌کند: از همین رو نسبت به خرید دانه‌ای سبز قهوه اقدام کرده تا مراحل فراوری را خودمان بر عهده بگیریم زیرا هم‌سود خوبی دارد و هم به دلیل تخصصی بودن رقبای کمتری در این حوزه فعالیت دارند.

حسینی بابیان اینکه دانه‌های قهوه وارداتی بوده و طی فرایندی تخصصی رطوبت آن گرفته و برشته می‌شوند افزود: این کار باید با تخصص و کاملاً حرفه‌ای انجام شود زیرا در صورت عدم تخصص قهوه عطر و بوی خوبی نخواهد گرفت.

وی اذعان می کند: رستر یا فردی که کار برشته کاری را بر عهده دارد معمولا از روی شنیدن صدای ترک خوردن قهوه متوجه می شود که قهوه در چه محله ای قرار داردو یا با  دیدن دانۀ قهوه و ظاهر و رنگ آن متوجه می شود که رست در چه مرحله ای قرار گرفته است اما معمولا دستگاه های آنالیزگر و تشخیص دهندۀ رست وجود دارند و یا اینکه خود دستگاه رست پیشرفته، این عمل را انجام می دهد که هزینه های بسیاری را در بر دارد.

وی در خصوص اینکه البته علاوه بر تخصص هزینه زیادی هم برای تهیه ملزومات کارگاه باید پرداخت کرد یادآور شد: در حال حاضر یک دستگاه رستر حدود ۵۰۰ میلیون تومان و بسته به نوع فنّاوری و حجم مورداستفاده تا یک میلیارد تومان هزینه در بردارد.

این فعال حوزه فراوری و خرید و فروش قهوه  بابیان اینکه برای راه‌اندازی یک کارگاه معمولی حداقل باید یک و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داد افزود: بااین‌حال به دلیل افزایش تقاضا و نیاز بسیاری از کافه‌ها به قهوه این کار درآمد و سود خوبی به همراه دارد.

مشهد پیشتاز در فراوری قهوه
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه صنعت فراوری قهوه توانسته برای ۱۰۰ نفر در مشهد به‌طور مستقیم و برای افزون بر یک هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند بیان کرد:  در کلان‌شهر مشهد مقدس ۵ واحد فرآوری قهوه مجوز دار با ظرفیت سالانه یک هزار و ۳۳۰ تن فعال است.

مشهد قطب فراوری و صادرات قهوه است | صنعت نوپا اما پر سود

سعید خوش قامت با اشاره به این موضوع که فرآوری قهوه و بسته‌بندی آن علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای همسایه هم صادر می‌شود افزود: مشهد در فراوری قهوه پس از اصفهان و تهران رتبه سوم در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: قهوه یکی از مفیدترین نوشیدنی‌ها است که هم علاقه‌مندان زیادی دارد و هم فرآوری آن رقابت خوبی در بازار نوشیدنی‌ها ایجاد کرده است از همین رو سالانه بیش از دو هزاران تن قهوه به کشور وارد می‌شود که عمده این واردات از کشورهای برزیل، هند و ویتنام صورت می‌گیرد.

خوش قامت با اشاره به اینکه در هر هکتار فضای گلخانه می‌توان ۵ هزار اصله درخت قهوه را پرورش داد افزود: خوشبختانه در حوزه کاشت آزمایشی بذر قهوه نیز ورود پیدا کردیم  و کاشت آزمایشی بذر قهوه پس از ۶ سال به محصول رسید و میوه قهوه تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: جهاد کشاورزی برای کارآفرینان این عرصه تسهیلات مختلفی در نظر گرفته ازجمله سرمایه در گردش برای خرید و تهیه مواد اولیه ، پرداخت حقوق و دستمزد به فعالان این بخش اختصاص پیدا می‌کند و سرمایه ثابت برای خرید ماشین‌آلات و ابزارآلات کارخانه‌ها و ساخت‌وساز ارائه می‌کند.

جهاد کشاورزی برای کارآفرینان این عرصه تسهیلات مختلفی در نظر گرفته ازجمله سرمایه در گردش برای خرید و تهیه مواد اولیه ، پرداخت حقوق و دستمزد به فعالان این بخش اختصاص پیدا می‌کند و سرمایه ثابت برای خرید ماشین‌آلات و ابزارآلات کارخانه‌ها و ساخت‌وساز ارائه می‌کند

وی بابیان اینکه صنعت نوشیدنی بیشتر از قبل در حال پیشرفت است افزود: خواص قهوه شامل ضدافسردگی، ضد آلزایمر، چربی سوزی، مبارزه با خستگی، پایین آوردن قند خون  و سایر خاصیت‌های ثابت‌شده است .

مشهد صادرکننده قهوه فوری
اما شاید کمتر کسی بداند که ایران یکی از تولیدکنندگان قهوه است و محصولات شرکت «مولتی‌کافه» تنها تولیدکننده قهوه فوری از دانه سبز قهوه در کشور صادر نیز می‌شود.این مجموعه با بیش از ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری اولیه فعالیت خود را آغاز کرده و امروز توانسته ظرفیت اسمی خود را به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن تولید انواع محصولات بر پایه قهوه و شکلات برساند که همین امر باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۲۵۰ نیروی کار در دفتر تهران و کارخانه مشهد این مجموعه شده است.

سید رضا حسینی مدیرعامل مجموعه مولتی‌کافه با اشاره به بیش از ۱۰ سال فعالیت این شرکت در صنعت قهوه  می گوید: بیش از یک دهه است که به‌عنوان تنها تولیدکننده قهوه در ایران تمامی مراحل تولید را در کارخانه مولتی‌کافه در شهر مشهد انجام ‌می‌دهیم و پس از سال‌ها تلاش و تحقیق در این صنعت توانسته‌ایم سهم قابل توجهی از بازار قهوه در ایران را به خود اختصاص دهیم.

وی ابراز می کند: امروز بخش عمده نیاز بازار قهوه فله ایران توسط مولتی‌کافه تأمین می‌شود و با توجه به کیفیت بالای محصولاتمان خوشبختانه توانسته‌ایم تأمین‌کننده قهوه بسیاری از تولیدکنندگان بنام محصولات صنایع غذایی در داخل کشور باشیم .

وی اظهار می کند: مولتی‌کافه برخلاف دیگر بازیگران صنعت قهوه در کشور از روز نخست، خط تولید خود را به گونه‌ای طراحی کرد که تمامی فرایند تولید قهوه از بوجاری و برشته‌سازی گرفته تا آسیاب، عصاره‌گیری، تولید پودر و گرانول‌سازی و در نهایت بسته‌بندی را در داخل مجموعه خود انجام دهد و با داشتن خط تولید و ماشین‌آلات پیشرفته، به تنها تولیدکننده قهوه فوری در ایران تبدیل شود.

وی اذعان می کند: این در حالی است که اکثر بازیگران این صنعت در ایران، تنها مرحله بسته‌بندی را در داخل کشور انجام می‌دهند و قهوه‌ای که تمامی مراحل فرآوری روی آن صورت گرفته است را وارد می‌کنند.

به گفته حسینی همچنین مولتی کافه با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد اولین آزمایشگاه پیشرفته ارزیابی حسی و شناختی مواد غذایی را راه‌اندازی کرده که در آن آزمون‌های مربوط به طعم، بافت، رنگ و سایر ویژگی‌های محصولات غذایی صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha