۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
ارمنستان پلی برای دسترسی ایران به بازار اوراسیا

ارمنستان پلی برای دسترسی ایران به بازار اوراسیا

ارمنستان به عنوان دروازه و پلی برای دسترسی ایران به بازار اوراسیا است لذا ایران بر آن است تا مذاکرات برای پیوستن دائم به این اتحادیه انجام شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدمهدی فرشادان رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان که در رأس هیاتی از اعضای این گروه دوستی پارلمانی به ایروان سفر کرده است با آلن سیمونیان رئیس مجلس ملی ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

فرشادان در ابتدای این دیدار با اشاره به اهمیت تقویت روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان گفت: همکاری‌های پارلمانی می‌تواند پشتوانه مناسبی برای روابط دوستانه دو کشور باشد. مجلس شورای اسلامی از تحکیم روابط دوستانه مجالس دو کشور در سطوح مختلف استقبال می‌کند.

وی با ابلاغ دعوت رییس مجلس شورای اسلامی به رییس مجلس ملی ارمنستان، ابراز امیدواری نمود سفر آلن سیمونیان به تهران در اولین فرصت ممکن انجام شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان همچنین گفت: خوشبختانه در ابعاد سیاسی تفاهم‌های خوبی میان مقامات دو کشور وجود دارد. ضروری است از این ظرفیت استفاده نماییم، همکاری‌ها را به سایر حوزه‌ها تعمیم دهیم و تعاملات فی مابین را متنوع سازیم.

وی در ادامه افزود: سیاست دولت جدید جمهوری اسلامی ایران تقویت روابط دوستانه با همسایگان است. در این بستر ارمنستان جایگاه مهم اهمیت مضاعفی دارد. معتقدیم در دوره پیش رو می‌توانیم سطح تبادلات اقتصادی دو طرف را متناسب با ظرفیت‌های موجود ارتقا دهیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان با اشاره به جایگاه ارمنستان به عنوان دروازه و پلی برای دسترسی ایران به بازار اوراسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا مذاکرات برای پیوستن دائم به این اتحادیه انجام شود. در این بستر نقش ارمنستان در تعاملات اقتصادی با ایران برجسته تر می‌شود. این موضوع موجب تامین منافع دو ملت خواهد شد.

فرشادان در ادامه افزود: در حوزه تجارت، در بخش مواد غذایی، لوازم خانگی، دارویی، پوشاک و مواد معدنی ظرفیت خوبی در ایران برا تأمین نیاز ارمنستان وجود دارد. همچنین تولید مشترک ایران و ارمنستان برای صدور اقلام مختلف به بازارهای آسیا دارای بسترهای مناسبی است که باید از آنها استفاده کرد.

از افزایش نقش ایران برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه استقبال می‌کنیم
آلن سیمونیان رییس مجلس ملی ارمنستان نیز در این دیدار اهمیت گفتگوهای پارلمانی را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری نمود در فرصتی مناسب به تهران سفر نماید تا گفتگوهای پارلمانی فیمابین در سطوح بالاتری تداوم یابند.

وی افزود: تقویت همکاری‌های پارلمانی با ایران در کانون توجه من قرار دارد. مجلس ملی ارمنستان نیز این موضوع را به عنوان یک چهارچوب محوری برای توسعه همکاری های دو کشور تلقی می‌کند. در این بستر همکاری گروه‌های دوستی پارلمانی را مهم می‌دانیم و از فعالیت مستمر گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در مجلس شورای اسلامی خرسندیم.

آلن سیمونیان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از مواضع بیطرفانه و حمایت جمهوری اسلامی ایران از حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم و از افزایش نقش ایران برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه استقبال می‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد: نقطه نظرات دو کشور در چارچوب مسائل ژئوپلیتیک و تقویت همکاری‌های اقتصادی بسیار نزدیک به هم است. ملحق شدن جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا می‌تواند پایه توسعه اقتصادی دو کشور باشد. ارمنستان علاقمند به حضور ایران در طرح های اقتصادی کشور است و ما هم این حضور را به نفع مردم دو کشور می‌دانیم.

شایان ذکر است؛ آقایان آرا شاوردیان، روبرت بگلریان، پرویز اوسطی، محمود احمدی بیغش، جلال محمودزاده و صمدالله محمدی دیکر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که در این سفر فرشادان را همراهی می‌کنند و در این ملاقات حضور داشتند.

کد خبر: ۱۲۵٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha