اجرایی شدن تنها ۲۰ درصد از احکام بودجه ۱۴۰۰
رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

اجرایی شدن تنها ۲۰ درصد از احکام بودجه ۱۴۰۰

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: از ۴۱۰ حکم مندرج در بودجه ۱۴۰۰ تنها ۲۰ درصد از آن اجرایی شده است.

به گزارش بازار، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: این در حالی است که ۵۸ درصد از احکام بودجه با عملکرد ناقص مواجه و ۲۲ درصد از احکام بودجه ۱۴۰۰ نیز فاقد عملکرد بوده است.

وی اضافه کرد: بدون التزام به قانون‌مندی، امورات کشور پیش نمی‌رود از این رو امیدواریم مسئولان و متولیان قانون‌گرایی را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: آمار بالای واکسیناسیون در ایران اثرات اقتصادی و اجتماعی خوبی را در پی داشته است ضمن اینکه استرس و نگرانی مردم همچنین مرگ و میر در جامعه نیز به طور ملموس کاهش پیدا کرده است.

خوانساری با بیان اینکه مهمترین بحث بعد از کرونا اوضاع اقتصادی است گفت: هنوز تورم بالای ۴۰ درصدی را در جامعه شاهد هستیم اگر چه در ماه‌های اخیر تورم کمی کاهش یافته، اما همچنان تورم در کشور ۴۴ درصد است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، به این امر توجه شده است از این رو امیدواریم مجلس هم به موضوع مدنظر دولت توجه کند تا با کسری بودجه کمتری مواجه شویم و تورم نیز کاهش یابد.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پیشنهاد شده که در این باره تقاضای ما هم همکاری مجلس با دولت است تا سال آینده شاهد ارز تک نرخی باشیم.

وی اضافه کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر رانت و فساد آثار مخربی در اقتصاد و جامعه دارد از این رو امیدواریم در بودجه، حذف این ارز منظور شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، پیگیری برجام، رفع تحریم و و رویکرد تعاملی با کشورها را امر مهم دیگر برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: تحریم‌ها ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده و موجب شده هزینه ما در مبادلات ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یابد و مجبور باشیم کالاها را با قیمت بالاتر بخریم، اما صادرات خود را با قیمت ارزان‌تر بفروشیم که اگر این ده‌ها میلیارد تومان به چرخه اقتصاد کشور وارد شود در تولید و اقتصاد کشور نقش موثری خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تضعیف ارزش لیر ترکیه در ماه‌های اخیر گفت: اگرچه این امر ناشی از سیاست‌های پولی نادرست بوده، اما ترکیه توانست از این موقعیت برای رشد صادرات خود استفاده کند به طور نمونه در ماه اکتبر ۲۰۲۱ صادرات ترکیه ۲۰ درصد افزایش و درماه‌های سپتامبر و اکتبر، هر ماه صادرات این کشور ۲۱ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۲۰ میلیارد دلار برسد.

خوانساری گفت: این در حالی است که در سال ۹۷ همزمان با افزایش جهشی قیمت دلار در کشور، دولت به جای حمایت از صادرات و رفع موانع با یک نگرش بدبینانه و تنگ نظرانه، موجب شد از این فرصت استفاده نکنیم و صادرات کشور حتی کاهش یابد.

وی با اشاره به اوضاع اقتصادی افغانستان گفت: هم اکنون فعالان اقتصادی افغانستانی یا از این کشور مهاجرت کردند و یا فعالیت ندارند و فعالیت صرافی‌ها در این کشور نیز به حداقل رسیده است و به علت همین کاهش فعالیت صرافی‌ها در افغانستان، تردد مرزی روزانه چند هزار کامیون نیز به حداقل رسیده است.

خوانساری گفت: امیدوارم دولت از این موقعیت برای سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه در حوزه معدن استفاده کند ضمن اینکه با تفاهم با افغانستان می‌توان به جای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی از ظرفیت‌های افغانستان استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر به موقع اقدام نکنیم در ماه‌های آینده با پدیده هجوم چند میلیون مهاجر افغان به سوی مرزهای ایران مواجه خواهیم شد.

رئیس اتاق تهران همچنین به کاهش خرید روزانه نفت چین اشاره کرد و گفت: چین روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت وارد می‌کرد، اما در ماه اکتبر این میزان را به ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش داد که با ایجاد محدودیت برای پالایشگاه‌های دولتی خود این اقدام را انجام داده است تا بتواند با افزایش قیمت نفت مقابله کند یعنی با کاهش واردات جلوی افزایش قیمت نفت را بگیرد.

کد خبر: ۱۲۵٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha