۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
بازگشت ایرلاین‌های اروپایی به آسمان ایران
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها عنوان کرد

بازگشت ایرلاین‌های اروپایی به آسمان ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: آسمان ایران برای پروازهای اروپا به شرق آسیا اقتصادی و مطلوب است و به همین دلیل شاهد بازگشت تدریجی ایرلاین‌های دیگر کشورها به آسمان ایران هستیم.

به گزارش بازار، سیاوش امیرمکری مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری افزود: هم اکنون شرکت‌های هواپیمایی لوفتهانزا و اتریش پروازهای خود را به ایران آغاز کرده‌اند و درخواست‌های متعدد دیگری هم برای صدور مجوز پرواز رسیده که در حال بررسی است و مسیر بازگشت ایرلاین‌های اروپایی به ایران از طریق انجام پرواز مستقیم یا ترانزیت رو به بهبود است.

وی با اشاره به تبعات شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر برای صنعت هوایی افزود: کرونا آثار منفی زیادی بر صنعت هوانوردی دنیا گذاشت که از آن به عنوان بزرگترین بحران ۵۰ سال اخیر این صنعت یاد می‌شود و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۲۴ زمان می‌برد تا صنعت هوانوردی به شرایط سال ۲۰۱۹ میلادی بازگردد.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها در خصوص مطالبات شرکت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها نیز گفت: در سال ۱۳۹۹ بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزایش یافت و در حال حاضر بدهی ایرلاین‌ها ۲ هزار میلیارد تومان است.

وی در تشریح ظرفیت پرواز عبوری کشور افزود: در حال حاضر امکان پذیرش ۱۸۰۰ پرواز عبوری در روز را از ۱۳۲ مسیر بطول ۸۸ هزار کیلومتر از آسمان ایران داریم و آسمان کشور ما برای پروازهای اروپا به شرق آسیا بسیار مطلوب است به شرط آنکه هزینه تردد از آسمان ایران برای ایرلاین‌های خارجی اقتصادی باشد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها همچنین در خصوص توافق این شرکت با ستاد کل نیروهای مسلح برای افزایش خطوط و مسیرهای پروازی گفت: برای افزایش جذابیت مسیرهای ایران دو کار می‌توان انجام داد که یکی کاهش هزینه‌ها و مالیات پروازهای عبوری است و دیگری افزایش مسیرهای پروازی است.

وی افزود: ما در شرکت فرودگاه‌ها با ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ایجاد خطوط پروازی جدید توافق کردیم که اگر با همکاری کمیته مشترک دو دستگاه، مسیرهای جدید پیشنهادی پذیرفته شود و مناطق محدودیت پرواز کاهش یابد بخشی از درآمدهای جدید به ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص یابد.

امیرمکری درباره حذف نام شرکت فرودگاه‌ها از درآمد پروازهای عبوری بر اساس بندی تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده بدون هماهنگی با شرکت فرودگاه‌ها بود و وزیر راه و شهرسازی نیز با این موضوع مخالفت کرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: سال گذشته ۶۲ درصد نسبت به سال‌هایی که روزانه ۷۵۰ تا ۸۰۰ پرواز عبوری داشتیم، کاهش پرواز عبوری داشتیم، اما این شاخص در سال جاری به ۵۸۰ تا ۶۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت سرویس دهی ۷۵ میلیون نفر در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد گفت: بالاترین رکورد اعزام پذیرش مسافر به ۵۱ میلیون نفر در سال‌های گذشته اختصاص دارد و در این حال، کرونا سبب شد برخی فرودگاه‌های با فعالیت کم در کشور به طور کامل تعطیل شود.

امیرمکری درباره نقش تجهیزات یا کارکنان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در موضوع رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: همه سرویس‌های هوانوردی که در روز سانحه هواپیمایی اوکراینی ارائه شد با هماهنگی بوده و هیچ یک از همکاران ما در پرونده مذکور نقشی ندارند و درگیر این پرونده نبوده‌ایم.

وی تعداد فرودگاه‌های کشور را ۹۰ فرودگاه دانست و گفت: ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت این شرکت است و بقیه وابسته به دستگاه‌هایی نظیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و نفت یا مناطق آزاد است که در مورد اقتصادی بودن این فرودگاه‌ها می‌توان گفت: تنها ۳ یا ۴ فرودگاه می‌توانند درآمد و هزینه‌های خود را سر به سر کنند و بقیه از نظر اقتصادی ضررده محسوب می‌شوند، اما به لحاظ جایگاه اقتصادی در منطقه موجب رشد و شکوفایی منطقه‌های محل استقرار می‌شوند.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha