۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
رفع تمام تحریم ها؛ کلیدی‌ترین تاکید ایران
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد

رفع تمام تحریم ها؛ کلیدی‌ترین تاکید ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: یکی از نکات کلیدی مورد تاکید مجلس، مذاکره کنندگان و نظام، رفع تمامی تحریم‌ها در مذاکرات وین است.

به گزارش بازار، ابوالفضل عمویی در نشست تخصصی الزامات بین المللی مذاکرات هسته‌ای وین افزود: هر اقدامی که مانع عادی سازی روابط تجاری ایران شود برابر با لغو توافق است.

وی تصریح کرد: شاید طرف‌های مقابل به بهانه‌های مختلف بخواهند تحریم‌ها را با نامی دیگر و از کانالی دیگر اعمال کنند که در نهایت مانع عادی سازی تجارت خارجی ایران شود و این موضوع را باید بدانند که دولت و مجلس تمام این تحرکات را رصد می‌کند و اگر چنین اتفاقی بیفتد به منزله لغو توافق است.

عمویی گفت: لغو همه تحریم‌هایی که ذیل فشار حداکثری اعمال شده است باید اتفاق بیفتد و رفع تحریم‌ها منوط به تحریم‌های ذیل برجام نیست.

وی با اشاره به کارشکنی آمریکا از همان ابتدای اجرای برجام افزود: آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های بین المللی و نفوذ خود در کشورهای مختلف تا الان ۸۰۰ مورد تحریم شخصیت ها، ارگان‌ها و سازمان‌های اقتصادی ما را رقم زدند و پس از خروج ترامپ و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ لغو تحریم‌های برجامی متوقف و صدها تحریم دیگر بر آن افزوده شد که بخش مهمی از آن تحریم ۱۴ بانک ایرانی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به اروپایی‌ها گفت: قرار نیست ایران تحت هر شرایطی به برجام بازگردد، کشورهای اروپایی متعهد به ۱۱ تعهد بودند که یکی از آن‌ها اینستکس بود و هیچ کدام از تعهدات خود را اجرا نکردند.

عمویی تصریح کرد: مجلس یازدهم از ابتدای کار خود توجه ویژه‌ای به رفع تحریم‌ها داشته که طرح صیانت از حقوق مردم و رفع تحریم‌ها که در آذرماه سال گذشته به تصویب رسید یکی از این موارد بود.

وی افزود: با شکل گیری دولت جدید یکی از اقدامات مفید، تشکیل تیم جدید مذاکره کننده بود که با افزایش نفرات امیدواریم به خروجی قابل قبول و مثبتی برسد.

عمویی موضوع دیگر مورد تاکید جمهوری اسلامی را راستی آزمایی تعهدات طرف‌های غربی عنوان کرد و گفت: هر توافقی صورت بگیرد یکی از ارکان آن راستی آزمایی اقدامات آمریکا و اروپایی‌ها در رفع کامل تحریم‌ها خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به بحث پرداخت خسارت خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و افزود: بحث خسارت اقتصادی که ایالات متحده با خروج از برجام به ملت ایران وارد کرد بحث مهمی است و بنابر اظهار وزیر امورخارجه وقت آمریکا تنها در فروش نفت ایران، خروج آمریکا از برجام باعث ضرر ۷۰ میلیارد دلاری به اقتصاد ایران شده است که باید همه این‌ها در توافق جدید دیده شود.

وی در پایان به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: گره زدن پیشرفت اقتصادی کشور به رفع یا عدم رفع تحریم‌ها کاری بسیار غلط است و ما باید به روش‌های دیگر مثل تعامل با همسایگان، نگاه به شرق، راهبرد اقتصادی خود را برای خروج از وضعیت فعلی تبیین کنیم که مثال بارز آن توافق نامه گازی ایران و ترکمنستان است.

کد خبر: ۱۲۴٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha