۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
ایجاد صندوق مالی بشردوستانه برای افغانستان
به همت سازمان همکاری کشورهای اسلامی؛

ایجاد صندوق مالی بشردوستانه برای افغانستان

سازمان همکاری کشورهای اسلامی صندوق مالی بشردوستانه برای افغانستان ایجاد می‌کند.

به گزارش بازار، شورای وزیران خارجه سازمان همکاری کشورهای اسلامی در نشست فوق‌العاده خود در اسلام‌آباد به اتفاق آرا قطعنامه‌ای به تصویب رساند که بر اساس آن صندوق مالی بشردوستانه برای انتقال کمک‌های مالی به افغانستان با مشارکت جامعه بین‌المللی ایجاد خواهد شد.

در این قطعنامه از بانک توسعه اسلامی خواسته شد صندوق را تا سه ماهه اول سال آینده به سرعت اجرایی کند.
سازمان همکاری کشورهای اسلامی در این قطعنامه از کشورهای عضو، مؤسسات مالی اسلامی و سایر شرکای بین المللی خواست تا تعهدات خود را به این صندوق اجرایی و کمک‌های بشردوستانه شان را به افغانستان را اعلام کنند.

با در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی افغانستان، این مجمع خواستار رفع محدودیت از دارایی‌های مالی بلوکه شده افغانستان برای جلوگیری از سقوط اقتصادی و کمک به احیای فعالیت‌های اقتصادی این کشور شد.

در نشست وزرای سازمان همکاری اسلامی تصمیم گرفته شد تا فرآیندی در نظام سازمان ملل آغاز شود تا نقشه راهی برای اقدامات در مجامع مربوطه برای باز کردن کانال‌های مالی و بانکی و از سرگیری نقدینگی و جریان کمک‌های مالی و بشردوستانه برای آن کشور ایجاد شود.

این سازمان همچنین تصمیم گرفت تا برنامه امنیت غذایی برای افغانستان راه اندازی کند و از گروه امنیت غذایی سازمان همکاری اسلامی خواست تا اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

این سازمان تصمیم گرفت نماینده ویژه‌ای در امور افغانستان برای هماهنگ کردن کمک‌ها و تلاش‌ها و پیگیری تعاملات اقتصادی و سیاسی با این کشور تعیین کند.
توافق شد که سازمان همکاری اسلامی در ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان نقش پیشرو دشته باشد.

این مجمع بر تعامل با موسسات مالی کمک کننده برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی لازم به افغانستان و همچنین پناهجویان افغان در کشورهای همسایه تاکید کرد.
قطعنامه تهیه شده بر اهمیت مبارزه با تروریسم در افغانستان و اطمینان از عدم استفاده از خاک افغانستان به عنوان یک پناهگاه امن برای هرگونه گروه یا سازمان تروریستی تاکید کرد.

سازمان همکاری اسلامی از افغانستان خواست تا گام‌های مشخصی علیه همه سازمان‌های تروریستی به ویژه القاعده، داعش و گروه‌های وابسته به آن بردارد.

این مجمع دوباره تأکید کرد که صلح، امنیت و ثبات در افغانستان نیز به بازگشت امن و با عزت همه پناهجویان افغان کمک خواهد کرد.

سازمان اسلامی از جامعه جهانی خواست تا در برابر احتمال تحریک و نقش خرابکاران، چه در داخل و چه در خارج از افغانستان، محتاط باقی بماند تا تلاش‌ها برای صلح و ثبات در آن کشور از مسیرش خارج نشود.

در این قطعنامه از مقامات افغان خواسته شد تا با بکارگیری بیشتر آحاد جامعه از جمله از طریق تهیه نقشه راه برای تقویت مشارکت همه افغان‌ها از جمله زنان و دختران در همه جنبه‌های جامعه افغانستان، ادامه دهند.

نشست فوق العاده شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی نیز به اتفاق آرا اعلامیه اسلام آباد را در محکومیت اقدامات استعماری و غیرقانونی رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

در این بیانیه با محکوم کردن اقدامات اسرائیل آمده است که سازمان همکاری اسلامی هیچ گونه تغییری را که بر مرزهای قبل از ۱۹۶۷ تأثیر بگذارد، به ویژه در مورد قدس شریف به رسمیت نمی‌شناسد.

این بیانیه از جامعه بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل خواسته است همه اقدامات لازم از جمله اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل برای توقف اقدامات وحشیانه اش را انجام دهند.
در این بیانیه همچنین حملات مکرر نیروهای اشغالگر اسرائیل به مسجد مبارک الاقصی و تلاش مستمر آن برای تغییر وضعیت تاریخی و قانونی موجود در آنجا با بهانه‌های مذهبی محکوم شد.

کد خبر: ۱۲۴٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha