۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات کرونایی تا پایان آذر ماه تمدید شد
مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها:

مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات کرونایی تا پایان آذر ماه تمدید شد

طی مصوبه اخیر اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا تا پایان آذر ماه تمدید شده است و بانک‌ها تا پایان بهمن باید تسهیلات را به آسیب دیدگان پرداخت کنند.

به گزارش بازار به نقل از  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حسین محمودی سفیدکوهی» مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها، درباره جزئیات تسهیلات کرونا به مشاغل، اظهار کرد: از اسفند ماه سال ۹۸، ستاد ملی مبارزه با کرونا برای کسب‌وکارهایی که به دلیل شیوع کرونا آسیب دیده بودند حمایت‌هایی را در نظر گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه متناسب با محدودیت های در نظر گرفته شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا، دو گروه اصلی مشمول دریافت حمایت‌های دولت بودند، افزود: گروه اول مشاغل و کسب و کارهایی بودند که مدت فعالیت شان محدود شده بود و گروه دوم مشاغل  و کسب و کارهایی بودند که فعالیت‌شان به طور کامل تعطیل شد مانند؛ باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها، گردشگری‌ها، مراکز و مجتمع های آموزشی و فرهنگی و ...

محمودی با بیان اینکه این دو گروه در فاز اول مورد حمایت قرار گرفتند، ادامه داد: مبنای حمایت از بنگاه‌ها و کسب و ‌کارهای آسیب دیده، بانک اطلاعاتی سازمان تامین اجتماعی بوده است. یعنی تمام بنگاه‌هایی که در سازمان تامین اجتماعی کد بیمه‌ای و کارگاهی داشتند، به ازای تعداد شاغلان مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها اضافه کرد: برای بنگاه‌هایی که فعالیت‌شان به طور کامل تعطیل شده بود به ازای هر شاغل، ۱۶ میلیون تومان و برای بنگاه‌هایی که فعالیت‌شان محدود شده بود به ازای هر شاغل ۱۲ میلیون تومان و برای رانندگان ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

برای شناسایی مشمولین، از بین رسته فعالیت های کسب و کاری، ۱۴رسته اصلی که براساس محاسبات بیشترین آسیب را دیده بودند انتخاب و متناسب با آن ۱۴ رسته بیش از ۸۵۰ زیر رسته شناسایی و جهت برخورداری از حمایت های دولت به تصویب ستاد ملی کرونا رسید.

 وی گفت: اطلاعات و داده های مربوط به کسب و کارها و شاغلین از سازمان تامین اجتماعی اخذ و در سامانه کارا-کرونا بارگذاری شده است و طی اطلاع رسانی و فراخوان‌های مختلف از طریق رسانه ها از مشمولان خواسته شده در سامانه کارا- کرونا ثبت نام و تسهیلات دریافت کنند.

محمودی با اشاره به اینکه در فرآیند پرداخت تسهیلات به کسب‌وکارها ۱۴ دستگاه ملی و ۱۹ بانک و موسسه عامل همکاری داشتند، افزود: با مدیریت بانک مرکزی و همکاری کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و دستگاه های بخشی این تسهیلات به متقاضیان پرداخت شد.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها اضافه کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به مشاغل در نظر گرفته شده بود. استقبال متوسطی از این تسهیلات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار کاربر در سامانه کارا در سطح ملی، استانی و شهرستانی داشتیم و سعی بر این بوده است این تسهیلات به صورت سیستمی با حداقل دخالت منابع انسانی پرداخت شود. به صورت روزانه توسط وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و هفتگی در کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا پیشرفت کار، چالش ها و مسائل بررسی و تصمیم گیری می شد.

محمودی با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون بنگاه رسمی و غیر رسمی جامعه هدف ما بود، گفت: در مرداد ماه سال ۹۹، با توجه به مراجعاتی که صورت گرفت، متوجه شدیم که شاغلین و بنگاه‌های غیر رسمی و غیربیمه ای هم از کرونا آسیب جدی دیده‌اند. به همین دلیل در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفته شد که شاغلین و بنگاه های غیر رسمی شناسایی و اطلاعات آن ها در اختیار وزارت کار فرار گیرد. که بیش از ۳.۸ میلیون بنگاه غیر رسمی شناسایی و اطلاعات آن ها جهت ثبت نام در سامانه کارا بارگذاری شد.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها ادامه داد: برای مشاغل غیر رسمی که به صورت فردی فعالیت می‌کردند ۶ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد. در حالت بنگاهی به مدیر بنگاه، به ازای هر شاغل ۸ میلیون تومان پرداخت شد.

وی افزود: نتایج بررسی فرایند پرداخت تسهیلات فازهای اول که شامل بنگاه‌های رسمی و دوم که شامل بنگاه‌های غیر رسمی بود نشان می داد که به دلیل پایین بودن میزان تسهیلات مورد استقبال بنگاه ها قرار نگرفت. بر این اساس ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ۳ گروه شامل؛ گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش و جوانان که بیشترین آسیب را دیده بودند بسته های حمایتی که مبتنی بر بنگاه به جای اشتغال بوده است را تصویب و ملاک عمل قرار گرفت. اطلاعات این بنگاه ها و مبلغ تسهیلات مورد نیاز هر بنگاه مبتنی بر دستورالعمل بنگاه محور توسط دستگاه های تخصصی آماده و در جهت بارگذاری در سامانه کارا در اختیار وزارت کار قرار گرفت.

محمودی اضافه کرد: تا پایان سال ۹۹، ثبت نام این مشاغل ادامه داشت و در سال ۱۴۰۰ هم براساس مصوبات مختلف ستاد ملی کرونا، ثبت نام تمدید و تا پایان آذرماه ادامه دارد.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها با بیان اینکه سود تمام این تسهیلات ۱۲ درصد است، اظهار کرد: مدت بازپرداخت ۲۴ ماهه است و در فازهای مختلف براساس درخوایت های دستگاه‌های تخصصی، مصوبات ویژه ای درخصوص امهال داشتند به عنوان مثال وزیر محترم گردشگری تقاضای امهال بازپرداخت تسهیلات کسب و کارهای حوزه خود را تا پایان سال ۱۴۰۰ داشته است و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم مصوب کرده است.

وی بیان کرد: علاوه بر این تسهیلات، حمایت ها و مشوق‌های بیمه‌ای، مالیاتی و ... نیز در نظر گرفته شده بود. که سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی براساس دستورالعمل‌ها همکاری لازم را داشته‌اند.

محمودی با اشاره به اینکه همواره تلاش شده بود مردم کمترین بروکراسی‌های اداری را داشته باشند، گفت: برای تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی، متقاضی می توانست با یک سفته و یا چک دریافت کند و نیاز به ضامن نبوده است.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها گفت: تسهیلات ۱۶ تا ۴۸ میلیون تومان، یک سفته با یک ضامن، تسهیلات ۴۸ تا ۱۶۰ میلیون تومان چک یا سفته و دو ضامن، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان با چک یا سفته و ۳ ضامن، بالای ۲۰۰ میلیون تومان ارائه تضمین از صندوق‌های ضمانت و یا وثیقه امکان پذیر بوده است.

وی افزود: طی مصوبه اخیر اعطای تسهیلات به کسب‌وکارها آسیب دیده از کرونا تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ تمدید شده است و بانک‌ها تا پایان بهمن ۱۴۰۰ باید تسهیلات را به آسیب دیدگان پرداخت کنند.

محمودی تصریح کرد: در تابستان ۱۴۰۰ باتوجه به درخواست اتاق اصناف مبنی بر اینکه برای تالارداران نیز تسهیلات پرداخت شود، تالارداران باتوجه به متراژ تالار به ۳ گروه طبقه بندی و براساس آن تسهیلات در حال پرداخت می باشد.

مدیر کل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد نیز درخواست تمدید پرداخت تسهیلات تا پایان ۱۴۰۰ و امهال بازپرداخت اقساط بانکی تا پایان سال ۱۴۰۰ برای کسب‌وکارهای فرهنگی و رسانه‌ای آسیب دیده ارائه شد که به تصویب ستاد ملی کرونا رسید.

وی افزود: پایان ثبت نام دریافت تسهیلات کرونا برای تمامی مشاغل تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰ بوده اما برای کسب‌وکارهای زیر نظر وزارت ارشاد تا پایان سال تمدید شده است.

محمودی اظهار کرد: از ابتدای اعطای این تسهیلات تاکنون، ۵۲۵ هزار و ۶۱ بنگاه ثبت نام کردند که ۹۷۹ هزار و ۶۶۰ نفر اشتغال را شامل می شدند. میزان تسهیلات درخواستی تاکنون ۱۸ هزار و ۱۹۹ میلیارد تومان بوده که ۱۱ هزار و ۸۳ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها خاطر نشان کرد: ۶۱ درصد تسهیلات درخواستی توسط سیستم‌ بانکی پرداخت شده است.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha