۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
تاثیر قیمت میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان

تاثیر قیمت میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان

در صنعت ساختمان‌سازی (The Construction Industry) عوامل فراوان و مختلفی بر یکدیگر تأثیر می‌ گذارند.

به گزارش بازار، در صنعت ساختمان‌سازی (The Construction Industry) عوامل فراوان و مختلفی بر یکدیگر تأثیر می‌ گذارند. در واقع از همان شروع استخراج سنگ آهن از معادن برای ساخت فولاد، ساخت مقاطع (میلگرد و تیراهن)، هزینه‌ی انتقال مصالح و ابزار ساختمانی، دستمزد نیروی کار و ... همگی بر قیمت سازه‌ های فولادی و ساختمان بتنی که قرار است سر پناهمان باشد؛ تأثیرگذار خواهند بود. به طور کلی سه عامل «نیروی انسانی»، «مواد اولیه» و «تجهیزات» در قیمت ساختمان نقش بازی می‌ کنند.

جالب توجه است که در کنار تأثیر نوسان قیمت متریال و تجهیزات، که مقاطع فولادی همچون میلگرد و تیرآهن جزئی از آن هستند، حتی «سرقت مصالح» نیز یکی از متغیرهایی است که بر قیمت‌ها تأثیر می‌ گذارد. قیمت سوخت و حمل و نقل نیز بر افزایش و کاهش قیمت مسکن و سازه‌ های بتنی مؤثر هستند. برای اطلاع از تاثیرات این متغیرها و قیمت مقاطع فولادی می‌توانید به فروشگاه مقاطع فولادی اهن البرز https://www.ahanalborz.com نیز مراجعه کنید.

تاثیر قیمت میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان

مقاطع فولادی چیست؟

فولاد (steel) طی یک فرآیند کارخانه‌ای از مواد اولیه سنگ آهن، قراضه آهن و آهن اسفنجی تولید می‌شود. میزان تولید و مصرف فولاد نسبت مستقیم با صنعتی بودن یک کشور دارد. محصولات فولادی متنوعی به فراخور نوع استفاده و کارکرد، در اشکال و سایزهای مختلف تولید می‌ شوند که در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. بنابراین محصولاتی که در سایز و شکل‌ های مختلف از فولاد تولید می‌ شوند را مقاطع فولادی (steel sections) می‌ نامند. مقاطع فولادی با کیفیت و مقرون‌ به‌ صرفه مثل نان و کره‌ای هستند که با هم ترکیب شده تا به نتیجه دلچسب و مقاوم در صنعت ساختمان تبدیل شوند. نمونه‌های زیر از مقاطع فولادی هستند که در فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز نیز در دسترس خریداران قرار دارد:

میلگرد

تیرآهن

پروفیل

ناودانی

نبشی

لوله

ورق

مقاطع فولادی ذکر شده در سایزها و شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند. با بررسی عوامل مؤثر بر قیمت مقاطع فولادی، اتوماتیک به نقش قیمت میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان پی خواهیم برد. پس در ادامه با ما و فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز https://www.ahanalborz.com به عنوان یک مرجع استعلام و خرید مقاطع فولادی همراه باشید.

چه عواملی بر قیمت مقاطع فولادی تاثیر دارند؟

میلگرد و تیرآهن و پروفیل از مقاطع فولادی هستند که در ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. با این حساب، نوسانات قیمت مقاطع و محصولات فولادی بر قیمت تمام شده یک ساختمان تأثیر می‌ گذارد. یکی از دلایلی که این روزها قیمت مسکن به شکل عجیبی با سیر صعودی روبرو شده است، افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن در کنار انواع ورق و دیگر مقاطع فولادی است. مواردی که در ادامه بیان می‌ شود از مهم‌ترین دلایل افزایش یا کاهش قیمت مصالح فولادی است:

هزینه‌ های ساخت فولاد (مصرف انرژی، مواد اولیه و ...)

نصب و شکل‌ دهی مقاطع فولادی

هزینه نقل و انتقال مواد اولیه

دستمزد نیروی انسانی

عرضه و تقاضا

به موارد بالا که از مهم‌ ترین عوامل مؤثر در نوسان قیمت مقاطع فولادی (تیراهن و میلگرد) هستند؛ باید نرخ ارز، سیاست‌ های دولت، تعداد رقبا و قیمت‌ گذاری جهانی را هم اضافه کنید. پس هم عوامل درونی و هم عوامل بیرونی همچون نرخ ارز و قیمت‌ گذاری جهانی، بر تعیین قیمت مقاطع فولادی موثر است. لازم به یادآوری است که قیمت تمام شده‌ ی میلگرد و تیراهن یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت ساختمان خواهد بود.

تاثیر قیمت میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان

تاثیر قیمت گذاری جهانی و نرخ ارز در قیمت مقاطع فولادی

 قیمت مقاطع فولادی در کشور ما نیز متاثر از قیمت‌ گذاری جهانی CIS و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد جهان، قرار دارد. در کنار این عرف بین‌المللی، سیاست‌های دولتی نیز در تعیین نرخ این مصالح تأثیرگذار است که متأسفانه در بیشتر مواقع بازار آزاد و رقابتی را به بازار دستوری تبدیل می‌کند. متأسفانه با نوسان ارزش ریال در مقابل دلار، یورو و ارزهای خارجی قیمت مقاطع فولاد نیز در این سال‌ها با سیر صعودی مواجه شده است. بنابراین نرخ ارز مثل دیگر زمینه‌ های صتعتی و تجاری کشور، بر قیمت مقاطع فولادی مثل میلگرد و تیرآهن نیز تأثیر غیرقابل انکاری دارد.

عرضه و تقاضا و نقش آن در قیمت مقاطع فولادی

عرضه و تقاضا در صنعت ساختمان و مقاطع فولادی همزمان بر یگدیگر تأثیر می‌ گذارند. زمانی که میزان تولید و عرضه بیشتر از میزان تقاضا باشد، بازار اشباع شده و قیمت‌ ها رو به کاهش خواهد رفت. همین طور،  زمانی که تقاضا برای خرید مقاطع فولادی بیشتر از میزان عرضه باشد، قیمت‌ ها افزایش پیدا خواهند کرد. بنابراین برای پایدار ماندن قیمت مقاطع فولاد باید با تجزیه و تحلیل دقیق میزان تقاضا، تولید صورت گرفته و محصولات برای عرضه در دسترس خریداران قرار گیرد. دوره‌ های فصلی نیز بر میزان تقاضا و عرضه مقاطع فولادی تأثیرگذار است. به گونه‌ای که در فصول سرد بازار صنعت ساختمان با کاهش تقاضا و بالعکس در فصول گرم با افزایش تقاضا روبرو شده و همین امر بر قیمت مقاطع فولادی (میلگرد و تیرآهن) نیز تأثیر خواهد داشت. برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن می‌ توانید به فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد عوامل مؤثر بر قیمت مقاطع فولادی که شالوده اصلی صنعت ساختمان است را بررسی کنیم. مقاطع فولادی یکی از قطعات بنیادین پازل صنعت عظیم ساختمان است که قطعاً افزایش و کاهش قیمت آن مستقیم بر صنعت ساختمان نیز مؤثر است. در واقع عوامل مؤثر بر صنعت ساخت و ساز (construction industry)  زنجیروار به یکدیگر مربوط بوده و بر هم اثر می‌ گذارند. سرمایه انسانی، هزینه تولید و نقل و انتقال مواد اولیه، هزینه‌ های انرژی در ساخت مقاطع فولادی، نوسان نرخ ارز و ارزش پول ملی، قیمت‌ گذاری‌های جهانی و حتی سرقت متریال؛ حلقه‌ های در هم تنیده شده این صنعت بزرگ هستند.

تاثیر قیمت میلگرد و تیرآهن در صنعت ساختمان

به مواردی که بارها در این مطلب گفته شد، باید ویژگی جغرافیایی و آب و هوایی را هم به عنوان عامل مؤثر هم بر قیمت مقاطع فولادی، و هم بر صنعت ساختمان اضافه کرد. لازم به ذکر است برای ساخت یک ساختمان بتنی علاوه‌بر مقاطع فولادی اهمیت تاثیر مصالح غیر فلزی همچون سیمان را هم باید در نظر گرفت. فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز بستر مطمئنی برای اطلاع از قیمت و تامین مقاطع فولادی است که در پایان بیشتر با این مجموعه آشنا می‌شویم.

خدمات فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز

فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز از سال ۱۳۹۱ فعالیت در زمینه تأمین و صادرات محصولات فولادی نظیر نبشی، ناودانی، ورق و لوله در کنار استعلام قیمت روز میلگرد و تیرآهن و پروفیل؛ فعالیت دارد. و همواره بر شعار «مشتری ذات دفتر است» پایبند است. این مجموعه با اتکا به نیروی انسانی متخصص و مجرب خود، همواره در تلاش است که در ارائه اطلاعات دقیق و تأمین نیاز مشتریان قدم مثبتی را در صنعت ساختمان، تأمین مصالح فولادی و در نهایت اقتصاد کشور بردارد. فروشگاه مقاطع فولادی آهن البرز در همکاری با تولید کنندگان کل کشور؛ مقاطع فولادی همچون میلگرد، تیرآهن، نبشی، لوله، پروفیل و ... را دسته‌بندی شده در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد، مقاطع فولادی در فرم‌ ها و اندازه‌ های متنوعی تولید می‌شود. شما می‌ توانید با مراجعه به سایت www.ahanalborz.com بر اساس نیاز خود، از بین مقاطع فولادی متنوع انتخاب مناسبی را به‌صورت غیرحضوری داشته باشید. همچنین علاوه‌ بر ارائه قیمت بروز مقاطع فولادی، در مورد انواع مقاطع فولادی اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار داده تا شما بتوانید بر اساس نیازتان انتخاب با کیفیت‌ تری داشته باشید.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha