۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
ضرر میلیاردی زعفران کاران خراسان جنوبی| تولید طلای سرخ ۵۰ تن کاهش یافت
گزارش بازار؛

ضرر میلیاردی زعفران کاران خراسان جنوبی| تولید طلای سرخ ۵۰ تن کاهش یافت

بیرجند- خشکسالی برداشت زعفران در خراسان جنوبی را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده و موجب ضرر ۵۰۰ میلیاردی به کشاورزان این استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: زعفران اولین کلمه‌ای است که بعد از شنیدن نام خراسان جنوبی در ذهن تداعی می‌شود  این استان رتبه دوم تولید طلای سرخ را دارد که قدمت تولید این محصول در این منطقه به بیش از ۷۰۰ سال پیش بر می گردد.

 هر سال فصل پاییز برای کشاورزان این منطقه تداعی کننده روزهای پرکار، اما شیرین است. چرا که کشاورزان به صورت خانوادگی و گاهی با کارگران فصلی برای برداشت زعفران هنوز آفتاب نزده راهی زمین‌های کشاورزی می‌شوند و تا قبل از تابش نور خورشید مشغول گل چینی هستند که این همان دلیل اصلی است که سبب شده زعفران خراسان جنوبی مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین زعفران ایران شناخته شود.

به گفته کارشناسان این حوزه، استفاده از آب شیرین برای آبیاری، استفاده نکردن از کود شیمیایی، مهارت و تجربه کشاورزان، برداشت زعفران در صبح زود و نگهداری مناسب این محصول مهم از دلایل مرغوب بودن زعفران خراسان جنوبی به ویژه زعفران شهرستان قائنات و سرایان است.

اما امسال در حالی زعفران کاران استان خراسان جنوبی روزهای آخر برداشت این محصول با ارزش را سپری می‌کنند که  به دلیل خشکسالی‌ها، گرمای شدید فصل تابستان و سرمای زود رس پاییز برداشت طلای سرخ در برخی شهرهای استان تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۸۰ درصدی زعفران در سرایان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود سه هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع زیر کشت زعفران و تولید سالانه بالغ بر ۱۲ تن زعفران خشک در این شهرستان گفت: کاهش ۸۰ درصدی تولید طلای سرخ را در سال جاری پیش بینی می‌کنیم.

محمدرضا صفایی با بیان اینکه کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی در سال زراعی گذشته بخصوص در نیمه دوم سال ۹۹ و عدم تأمین نیاز آبی موجب آسیب به مزارع زعفران شده است، گفت: وجود زمستان خشک همراه با سرما و یخبندان مداوم که به مدت ۲۰ روز با دمای زیر صفر درجه در دوره فعالیت پیاز زعفران همراه شد از دیگر دلایل اصلی کاهش تولید، نسبت به سال‌های گذشته است.

وی با اشاره به استمرار خشکسالی‌ها، پیش‌بینی‌ها را مبنی بر تولید کمتر از پنج تن زعفران خشک در مزارع زعفران شهرستان طی سال جاری عنوان کرد و بیان داشت: نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با کاهش ۷۵ تا ۸۰ درصدی تولید روبرو بوده ایم.

ضرر میلیاردی زعفران کاران خراسان جنوبی| تولید طلای سرخ ۵۰ تن کاهش یافت

صفایی  با اذعان به اینکه کشاورزان منطقه با هزینه شخصی نسبت به آبرسانی مزارع زعفران خود اقدام کرده اند، تصریح کرد:با توجه به کاهش درآمد کشاورزان در چند سال اخیر هزینه‌های سنگینی بر آنان تحمیل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان  بیان داشت: در فصل برداشت زعفران بالغ بر چهار هزار و ۶۰۰ نفر بهره‌بردار به صورت مستقیم از اوایل آبان تا اواخر آذر در شهرستان سرایان مشغول برداشت این محصول می شوند.

وی متوسط برداشت زعفران از مزارع شهرستان را در سال‌های عادی و بدون حوادث غیرمترقبه حدود چهار کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و بیان کرد: سرایان از نظر کمی رتبه دوم استان را در تولید زعفران و از نظر کیفی بر اساس آزمایش‌های انجام شده بهترین محصول را دارد.

ضرر ۵۰۰ میلیاردی کشاورزان
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش تولید زعفران امسال در استان گفت: به دلیل خشکسالی شدید، در سال زراعی گذشته، گرمای شدید تابستان و سرمای زود رس پاییز سبب کاهش تولید زعفران در استان شده است.

امسال شاهد کاهش ۵۰ تُنی طلای سرخ در خراسان جنوبی هستیم که اگر با قیمت دو ماه پیش برآورد شود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد زعفران کاران خراسان جنوبی کاهش یافته است

محمدحسین اکبری با بیان اینکه پیش بینی می‌شد امسال از ۱۷ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران بالغ بر ۷۰ تُن برداشت شود اما طبق برآوردها برداشت این محصول ۵۰ تا ۷۰ درصد در استان کاهش دارد.

وی ادامه داد: امسال شاهد کاهش ۵۰ تُنی طلای سرخ در خراسان جنوبی هستیم که اگر با قیمت دو ماه پیش برآورد شود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد زعفران کاران خراسان جنوبی کاهش یافته است.

اکبری از خسارت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیاردی خشکسالی به بخش کشاورزی استان خبر داد و افزود: در حال جمع اوری خسارت در بخش زعفران هستیم.

وی از اختصاص اعتبار ۴۸ میلیارد تومانی در قالب اعتبار ملی و عمرانی برای پروژه‌های احیای قنوات، احیای آب، و احداث استخر ذخیره آب خبر داد و ادامه داد: امید است کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه اعتباری در راستای جبران خسارت برای کشاورزان باشد.

مشکلات و مصائب زعفران کاران استان سال‌هاست که تکرار می‌شود اما هنوز هم اقدام جدی برای حل این مشکلات و حمایت از آنها صورت نگرفته است.

کد خبر: ۱۲۴٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha