۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
 پیش بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم در کشور
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

پیش بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم در کشور

مشاور وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، از پیش بینی برداشت ۱۴ میلیون تن گندم در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور در مراسم آغاز آیین برداشت گندم در شهرستان دیر، سالی پررونق را برای محصول گندم پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به بارش‌های مناسب و اقدام‌های فنی صورت گرفته، امیدواریم ۱۴ میلیون تن گندم در کشور برداشت شود.

وی با بیان این که برداشت گندم نوبرانه کشور امروز در بخش ُبردِخون شهرستان دیر آغاز شده است، افزود: برداشت این محصول همزمان در شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان نیز آغاز شده است.

مجری طرح گندم کشور خاطرنشان کرد: پس از این، برداشت گندم در استان‌های فارس، خوزستان و جنوب کرمان آغاز خواهد شد و تا پایان فروردین کشاورزان همه مناطق اقلیم گرم و خشک کشور برداشت را شروع می‌کنند.

وی ادامه داد: در خرداد ماه مناطق معتدل و در نیمه دوم مرداد اقلیم سرد برداشت گندم را آغاز می‌کنند و در مجموع برداشت این محصول در کشور ۴.۵ ماه به طول می‌انجامد.

اسفندیاری پور با اشاره به این که بارش‌های مناسب سال زراعی کنونی برداشت خوب گندم را نوید می‌دهد، بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی مهر ماه سال گذشته تاکنون به طور میانگین ۲۲۵ میلیمتر باران در کشور باریده است که اگر چه ۱۲ درصد کمتر از پارسال است، اما نسبت به میانگین بلندمدت افزایش ۲۳ درصدی دارد و با توجه به پراکنش مناسب آن، امیدواریم امسال یکی از سال‌های پرمحصول باشد.

وی، تامین بذرهای اصلاح شده، کود و سموم به اندازه کافی، مبارزه با بیماری‌ها و استفاده از روش‌های نوین آبیاری را از دیگر شاخص‌هایی عنوان کرد که باعث افزایش برداشت گندم خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به وجود بیش از ۶ میلیون هکتار گندمزار در کشور، افزود: حدود دو میلیون هکتار مزرعه آبی و چهار میلیون و ۵۰ هزار هکتار مزرعه دیم گندم در کشور داریم که پیش‌بینی می‌شود ۱۴ میلیون تن محصول از آن‌ها برداشت شود و بیش از نیاز کشور گندم تولید کنیم.

اسفندیاری پور با اشاره به آمادگی ۱۸ هزار دستگاه کمباین برای برداشت گندم، گفت: ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این تعداد، مهاجرند و از استانی به استان دیگر می‌روند.

وی، گندم را کالای اساسی و ضروری برای تامین غذای مردم عنوان کرد و ارزش اقتصادی این محصول را در کشور ۳۵ هزار میلیارد تومان دانست و افزود: آماری که اگر ارزش اقتصادی جو و کلزا را که همزمان با گندم برداشت می‌شوند به آن اضافه کنیم این میزان به ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای مقابله با انتشار ویروس کرونا همزمان با برداشت و خرید گندم، تاکید کرد: گندم غذای مردم است نمی‌توانیم برداشت آن را متوقف کنیم، اما برای این که مشکلی در زمینه انتقال ویروس کرونا پیش نیاید تدابیری در نظر گرفته‌ایم و از وزارتخانه‌های کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پلیس راه می‌خواهیم که با کشاورزان، کمباین داران و دارندگان وسایل نقلیه همکاری کنند تا مشکلی در زمینه برداشت پیش نیاید.

به گفته وی، با ستاد سوخت کشور هم هماهنگی شده که سوخت مورد نیاز کمباین‌ها و وسایل حمل و نقل گندم فراهم شود.

اسفندیاری پور، قیمت تضمینی هر کیلو گندم نان را ۲۵ هزار ریال و هر کیلو گندم دوروم یا ماکارونی را ۲۶ هزار ریال عنوان و بیان کرد: انجمن کارخانه‌های تولید ماکارونی کشور در قراردادی که با کشاورزان برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، ایلام و جنوب کرمان بسته، اعلام کرده‌ است گندم دوروم آن‌ها را ۱۰ درصد بیشتر از قیمت تضمینی می‌خرد و خوب است که کشاورزان از این فرصت برای فروش محصول و تامین بذر سال آینده استفاده کنند.

مجری طرح گندم کشور همچنین با اشاره به هجوم ملخ به استان‌های جنوبی عنوان کرد: ملخ به مزارع گندم این استان‌ها آسیب نرسانده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این مراسم گفت: کشاورزان استان بوشهر با شروع فصل زراعی (مهر ۹۸) با تامین نهاده های مورد نیاز بذر، کود شیمیایی و سموم اقدام به کشت بالغ بر یکصد هزار هکتار گندم در اراضی آبی و دیم استان کردند.

منوچهری افزود: با توجه به تلاش و کوشش شبانه روزی کشاورزان و حمایت وزارت متبوع و بکارگیری توصیه های فنی کارشناسان پیش بینی می شود حدود ۱۱۰ هزار تن گندم در استان تولید شود.

کد خبر: ۱۲٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha