۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
امکان افزایش تولید ۵ محصول کشاورزی با آب سبز
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

امکان افزایش تولید ۵ محصول کشاورزی با آب سبز

عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از برنامه افزایش تولید پنج محصول استراتژیک کشاورزی با بهره‌گیری از ظرفیت اراضی دیم و استفاده از آب سبز (باران) خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «عباس کشاورز»  با اشاره به اینکه کشاورزی ایران در سطح دنیا ویژه و خاص است، افزود: ایران کشوری چهار فصل با تنوع مختلف آب و هوایی است و این تنوع آب و هوایی ظرفیت کشور را در بحث تولید، صادرات و اشتغال بسیار بالا می برد.

وی اظهارداشت: همچنین بخش کشاورزی کشور از ظرفیت و توان بسیار بالایی در تولید، صادرات و اشتغال برخوردار است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران در ۹ محصول از قبیل گندم، برنج، شکر، ذرت، دانه های روغنی (روغن و کنجاله)، پنبه، حبوبات و تا حدودی گوشت قرمز وابسته به واردات است گفت: دولت تدبیر و امید در ۶ ساله گذشته در بحث گندم به خودکفایی رسید و دیگر نیازی به واردات نیست.

وی با بیان اینکه خودکفایی گندم در کشور بیمه شده است، تصریح کرد: برای رفع وابستگی مابقی محصولات کشاورزی نیز طرح های تولیدی در ابعاد جامع و کامل تهیه شده است.

کشاورز با اشاره به اینکه به طور کلی تمامی این محصولات در بخش کشاورزی دارای برنامه جامع و کامل هستند، افزود: ایران در محصولات باغی در دنیا دارای برند و در سبزی و صیفی در سطح کشورهای دنیا زبانزد عام و خاص است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: ظرفیت تولید در بخش گلخانه ای کشور نیز بسیار بالاست از این‌رو با افزایش تولیدات گلخانه‌ای و به تبع صادرات این محصولات می توان ارزآوری خوبی برای کشور داشت.

خودکفایی در محصولات وارداتی از برنامه‌های سال ۹۹

کشاورز ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید» اظهارداشت: تمامی تلاش ها در این سال باید معطوف به تقویت خودکفایی محصولات وارداتی وفراهم سازی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، پروتکل های قرنطینه ای، ایجاد شخصیت های اقتصادی و بانکی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی باشد.

وی گفت: اگر بخش صنعت دست بخش کشاورزی را بگیرد خودکفایی برخی از محصولات وابسته به واردات، طی دو سال در داخل حاصل خواهد شد به طور مثال اگر سه کارخانه چغندرقند در خوزستان ایجاد شود، مشکل قند در کشور با یک پنجم آب موجود برطرف می شود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: نکته‌ حائز اهمیت در این میان اینکه در همه برنامه ها باید به موضوع مصرف صحیح و بهینه آب به صورت جدی توجه کرد چون کشور با مشکل کمبود منابع آبی روبرو است.

کشاورز با بیان اینکه ظرفیت مغفول تاریخی کشور بی توجهی به آب سبز (آب باران) است، گفت:  ۱۰ میلیون هکتار زمین دیم در ایران وجود دارد که بررسی های طی چهار سال گذشته نشان می دهد در این اراضی می توان پنج محصولات استراتژیک را تولید کرد.

وی افزود: به طور کلی در این اراضی می توان بیش از ۲,۵ میلیون تن گندم،  بیش از یک میلیون تن جو،  بیش از ۲.۵ میلیون تن محصولات علوفه ای و بیش از ۸۰۰ هزار تن دانه های روغنی بیش از آنچه که اکنون تولید می شود، تولید کرد.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه وابستگی حبوبات در مدت دو سال برطرف خواهد شد، اظهارداشت: برای دانه های روغنی نیز برنامه جامع  ۱۰ ساله تهیه شده است.

وی تصریح کرد: بخش کشاورزی برای کمک به کاهش واردات غذا و افزایش صادرات مواد غذایی مشروط به کمک های دولت در حداقل ضرورت و مساعدت وزارتخانه های امور خارجه و صنعت، اتاق بازرگانی ایران و بانک مرکزی برای صادرات است.

کشاورز یادآورشد: صادرکنندگان برای صادرات محصولات کشاورزی باید از ثبات و اطمینان لازم برخوردار باشند.

کد خبر: ۱۲٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha