۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با ۳۱۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟
بازار گزارش می دهد

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با ۳۱۰ میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

در بازار فعلی با ۳۱۰ میلیون تومان می توان ام وی ام ۵۵۰ کارکرده و رانا پلاس پانوراما صفر کیلومتر خرید، باتوجه به طراحی، قوای فنی، استهلاک و ایمنی خرید ام وی ام گزینه بهتری نسبت به رانا است.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها خرید خودرو برای مشتریان حقیقی در بازار به دلیل افزایش قابل توجه قیمت محصولات ناشی از مدیریت ناکارآمد خودروسازی ها سخت شده است. خودروهای صفر کیلومتر علیرغم افزایش قیمت، با کاهش قابل توجه کیفیت مواجه شدند. در خصوص کاهش کیفیت نه تنها مشتریان در بازار بلکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اعتراض دارند. عدم عرضه متناسب با تقاضا در بازار، انحراف از معیار برنامه تولیدی وزارت صمت و نبود نظام فروش اصولی، قدرت خرید مشتریان حقیقی در بازار را کاهش جدی داده است.

با این تفاسیر در این گزارش به بررسی قیمتی و فنی دو محصول تولید و مونتاژ داخل یعنی رانا پلاس پانوراما در نسخه صفر کیلومتر و ام وی ام ۵۵۰ در نسخه کارکرده خواهیم پرداخت که کدام یک با بهای ۳۱۰ میلیون تومان در بازار فعلی ارزش خرید و استفاده دارد.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

رانا پلاس پانوراما
رانا یکی از پروژه های داخلی گروه صنعتی ایرانخودرو بود که با هدف جایگزینی پژو ۲۰۶ روی پلت فرم همین خودرو طراحی و تولید شد. طرحی که با ورود پژو ۲۰۷ به بازار با عدم استقبال قابل توجه مشتریان مواجه شد. زیرا رانا ضعف های فنی، تولیدی و طراحی فراوانی نسبت به پژو ۲۰۶ دارد.

این مساله سبب شد که گروه صنعتی ایران خودرو برای افزایش سهم فروش این خودرو در بازار اقدام به عرضه مدل پانوراما(سقف شیشه ای) به همراه بهبود قوای فنی کنند.

رانا در نسخه پلاس از نظر طراحی با تغییر گرافیک چراغ های عقب و جلو، تغییر فرم آینه های جانبی، بهبود ظاهر جلو پنجره همراه بوده است. رانا از نظر آیرودینامیک و طراحی پخته نسبت به محصولات پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ رتبه قابل قبولی را دریافت نمی کند.

گفتنی است که علیرغم حالت دی لایت برای چراغ های این خودرو، رانا پلاس فاقد این استاندارد ۸۵ گانه است.

این خودرو در نمای داخل کابین با داشبورد و کنسول طرح فیبر کربن، فرمان مشابه خودرو ۲۰۷، تغییر گرافیک کلاستر(مجموعه پشت آمپر) و تغییر لیور دنده همراه بوده است. نکته بارز و مهم در نسخه پلاس این خودرو، وجود سقف شیشه ای یا همان پانوراما در خودرو است. سقفی که به نظر طراحان خودرو، می تواند رانا را به یک گلخانه متحرک تبدیل کند.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

طراحی ام وی ام ۵۵۰
ام وی ام ۵۵۰ به عنوان سدان جمع و جور چری در سال ۲۰۱۳ رونمایی و معرفی شد. این خودرو از نظر طراحی و پلت فرم تشابهات فراوانی به خودرو ۵۳۰ این برند دارد. این خودرو در کشور با دو تیپ گیربکس اتوماتیک و دستی توسط مدیران خودرو به بازار عرضه شده که نسخه اتوماتیک این خودرو به دلیل هم قیمتی با رانا پلاس پانوراما در این گزارش مورد بررسی ما است.

در نمای ظاهری این خودرو می توان گفت که ۵۵۰ طراحی عضلانی دارد، در نمای جلو خودرو چراغ ها و جلوپنجره بزرگ در کنار کاپوت و سپر عضلانی با طراحی ساده خود نمایی می کند. در نمای جانبی خطوط شخصیتی بدنه چراغ های جلو و عقب را به یک دیگر متصل کرده و فرم درها مانند محصول ۵۳۰ است. در نمای عقب نیز گرافیک چراغ ها و خطوط ایجاد شده روی در صندوق عقب طراحی نه چندان جذابی دارد. از نظر طراحی خودرو، هیچ ارتباطی میان ظاهر جلو و عقب خودرو وجود ندارد، با این نقطه ضعف طراحی این خودرو چینی نسبت به رانا پلاس پانوراما بسیار بهتر است.

طراحی داخلی ۵۵۰ نسبت به رانا بسیار بهتر است، این خودرو به دلیل رنگ بندی کرم-مشکی در تریم داخل به همراه تعبیه قطعات و اجزا داخل کابین در بهترین حالت ارگونومی، راحتی سفر بیشتری به لطف متریال با کیفیت برای سرنشینان نسبت به رانا ایجاد می کند.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

فرمان برقی رانا پلاس پانوراما همان فرمان برقی نصب شده در محصول تارا است، این فرمان نسبت به افزایش سرعت خودرو چندان حساسیتی ایجاد نمی کند

قوای فنی رانا، بهبود یا ضعف؟
یکی از ضعف های که در محصول رانا نسبت به پژو ۲۰۶ وجود داشت، عدم شتاب گیری مناسب این خودرو بود. در نسخه پلاس پانوراما این محصول ایران خودرو پیشرانه TU۵ پلاس مجهز به سیستم CVVT را نصب کرده است. علیرغم اینکه این پیشرانه با بهبود در پمپ روغن مواجه بوده است، اما از نظر سیستم CVVT دارای ضعف عملکرد در دراز مدت ناشی از عدم توجه مالک به تعویض به موقع روغن موتور خواهد بود.

رانا نخستین محصول ایران خودرو است که به گیربکس شش سرعته دستی با کد MT۶ مجهز شده است. این مدل به فرمان برقی نیز مجهز شده است، فرمان برقی رانا پلاس پانوراما همان فرمان برقی نصب شده در محصول تارا است، این فرمان نسبت به افزایش سرعت خودرو چندان حساسیتی ایجاد نمی کند.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

ایران خودرو مدعی است که سیستم جرقه زنی و پاشش سوخت در پیشرانه این خودرو بهبود یافته و گیربکس نصب شده سبب کاهش ۲۰ درصدی مصرف سوخت می شود.

مجموعه تغییرات ایجاد شده برای رانا پلاس پانوراما، با هدف افزایش سهم فروش این محصول با بهبود اقبال نظر مشتریان انجام شده است.

گفتنی است که ضریب استهلاک در این خودرو به واسطه تغییرات عدیده در پیشرانه و فرمان با کاهش همراه نیست، از آن سو باید اشاره داشت که محصول رانا همواره با ضعف پلت فرم الکتریکی نیز همراه است.

در پایان باید اشاره کرد که رانا پلاس پانوراما با پیشرانه ۱.۶ لیتری و گیربکس شش سرعته دستی ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. مصرف سوخت این محصول در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی ۶.۸ لیتر است.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

ام وی ام ۵۵۰ دارای یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم ۲ لیتر با ۱۳۹ اسب بخار قدرت است، با صرف نظر از کیفیت سوخت مصرفی در کشور، کیفیت این پیشرانه نسبت به TU۵ پلاس بالاتر است

۵۵۰ چه در چنته دارد؟
ام وی ام ۵۵۰ دارای یک پیشرانه چهارسیلندر به حجم ۲ لیتر است، این پیشرانه ۱۶ سوپاپه می تواند ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. وزن این خودرو حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم است که پیشرانه نصب شده براساس قدرت و گشتاور، عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. با صرف نظر از کیفیت سوخت مصرفی در کشور، کیفیت این پیشرانه نسبت به TU۵ پلاس بالاتر است، اما استهلاک هر دو پیشرانه در یک سطح قرار دارد.

ام وی ام ۵۵۰ به یک گیربکس ۵ سرعته CVT مجهز است که تعویض دنده های نرمی دارد، هرچند این گیربکس مانع از افزایش تولید قدرت پیشتر توسط پیشرانه برای حرکت پرشتاب تر این خودرو است، اما از نظر عملکردی کیفیت قابل قبولی در میان سایر گیربکس های CVT محصولات چینی دارد.

مالکان این خودروها اگر نسبت به تعویض و کیفیت روغن گیربکس توجه نداشته باشند، استهلاک و خرابی فراوانی در انتظار خواهند داشت.

ایمنی این خودرو چینی نسبت به برخی از محصولات داخلی بسیار بالاتر است، زیرا پلت فرم و طراحی این خودرو متعلق به سال ۲۰۱۳ و پلت فرم پژو ۲۰۶ اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی است

ایمنی کدام یک بهتر است؟
رانا پلاس پانوراما مجهز به دو ایربگ سرنشینان جلو است، این خودرو دارای کروز کنترل، فرمان برقی و سیستم ترمز ABS است. ایمنی طراحی و تولید این خودرو همچنان مورد بحث است. از آن سو ام وی ام ۵۵۰ دارای دو ایربگ سرنشینان جلو، ABS، کروز کنترل را دارد.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

ایمنی این خودرو چینی نسبت به برخی از محصولات داخلی بسیار بالاتر است، زیرا پلت فرم و طراحی این خودرو متعلق به سال ۲۰۱۳ و پلت فرم پژو ۲۰۶ اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی است. هرچند که امروز برای تولید محصول جدید وجود سیستم های از قبیل پایداری الکترونیکی، کنترل گشتاور و چهار ایربگ حداقل های استاندارد ایمنی است.

ام وی ام ۵۵۰ دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ناوبری، دوربین دنده عقب و سانروف است، از آن سو رانا پلاس پانوراما دارای سیستم تهویه دستی، سقف شیشه ای و سنسور دنده عقب به جای دوربین است.

رانا پلاس صفرکیلومتر یا ام وی ام دست دوم؟ | با 310 میلیون تومان چه خودرویی بخریم؟

باتوجه به هزینه های نگهداری، کیفیت، قدرت و استهلاک خودرو می توان در گزینه نخست ام وی ام ۵۵۰ سپس رانا پلاس پانواراما را قرار داد

کدام یک را بخریم؟
در بازار فعلی با بودجه ۳۱۰ میلیون تومان می توان رانا پلاس پانوراما در نسخه صفر کیلومتر و ام وی ام ۵۵۰ در نسخه دست دوم با کارکرد زیر ۶۰ هزار کیلومتر خرید. هر دو محصول ضعف های فنی و طراحی دارند که در این میان رانا نسبت به ام وی ام بیشتر است. کیفیت ام وی ام ۵۵۰ از رانا بهتر است، اما قطعات گرانی دارد. از آن سو تامین قطعه برای رانا با سهولت امکان پذیر است، اما کیفیت چندانی ندارد. از نظر رانندگی، پایداری خودرو در جاده، راحتی سفر و البته ایمنی، ام وی ام ۵۵۰ برتری نسبت به رانا پلاس پانوراما دارد.

گفتنی است خدمات پس از فروش به ویژه در زمینه تعمیر، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت مدیران خودرو هر دو در یک سطح رضایت مندی قرار می گیرند.

باتوجه به هزینه های نگهداری، کیفیت، قدرت و استهلاک خودرو می توان در گزینه نخست ام وی ام ۵۵۰ و سپس رانا پلاس پانواراما را قرار داد.

کد خبر: ۱۲۴٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha