۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
امریکا و اسرائیل در مسیر بهبود روابط امارات با ایران مانع ایجاد خواهند کرد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

امریکا و اسرائیل در مسیر بهبود روابط امارات با ایران مانع ایجاد خواهند کرد

«رابرت اسمیت» معتقد است که امریکا و اسرائیل که به تازگی روابط خود با امارات را آغاز کرده مخالف هرگونه پیشرفت در روابط بین امارات و ایران هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در دیدار اخیر خود با «شیخ طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات با اشاره به سابقه روابط دوستانه ۲ کشور گفت: روابط حسنه با کشورهای منطقه از اولویت های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می کنیم. در روابط ۲ کشور مسلمان ایران و امارات، نباید مانعی وجود داشته باشد و این روابط تحت تاثیر القائات بیگانگان قرار بگیرد.

وی افزود: سیاست دشمنان کشورهای منطقه، ایجاد هراس بین همسایگان است اما این توطئه با درایت و فهم مشترک خنثی خواهد شد. صهیونیستها در منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند و هرجا بتوانند جای پایی پیدا کنند آنرا به وسیله ای برای توسعه طلبی و فتنه انگیزی تبدیل می کنند لذا کشورهای منطقه باید مراقب باشند. امنیت کشورهای منطقه بهم گره خورده است و ایران از امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می کند.

رئیسی با استقبال از توسعه روابط اقتصادی تهران، ابوظبی گفت: توسعه مناسبات اقتصادی ۲ کشور، زمینه شکوفایی روابط در دیگر حوزه ها را فراهم می کند.

باید گفت در سال های اخیر روابط ایران و امارات، دوران پر از فراز و نشیبی را طی کرده است چنان که گاهی رقابت ها و اختلافات موجود بین دو کشور به سمت خصومت سوق پیدا کرده است ولی به نظر می رسد که در مدت اخیر مقامات دو کشور در تعاملات دیپلماتیک رسمی و غیر رسمی، خود تلاش کرده اند برخی از اختلافات را مدیریت کنند .

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*امارات متحده عربی در حال بهبود روابط با ایران است. بر این اساس یک مقام بلندپایه امنیتی امارات نیز به ایران سفر کرد. دلایل تلاش امارات برای بهبود و گسترش روابط با ایران چیست؟
رویکرد دولت جدید ایران مبنی بر تقویت ارتباط با همسایگان بوده و امارات متحده عربی نیز در طی ماههای اخیر تلاش نموده روابط خود را با ترکیه سوریه و ایران تقویت کند. یکی از دلایل تلاش رهبران دو کشور جهت از سرگیری روابط، حضور کمرنگ تر امریکا در منطقه و کاهش فشار عربستان بر امارات متحده عربی است. از طرفی عربستان سعودی در حال تنش زدایی با تهران بوده بنابراین این مهم فرصتی برای امارات جهت تقویت روابط خود با تهران ایجاد کرده است.

*بلافاصله بعد از اعلام امارات برای گسترش روابط با ایران که روابط اقتصادی را نیز دربرمی گیرد آمریکا اعلام کرده که هیاتی از وزارت خزانه داری به امارات سفر خواهد کرد تا به اوبوطبی نسبت به گسترش روابط اقتصادی با ایران هشدار لازم را بدهد. چرا امارات به رقم این موضوع درصدد گسترش روابط با ایران است؟
ایران همسایه شمالی امارات متحده عربی بوده و این کشور نمی تواند بیش از این با همسایه خود که قدرتی بزرگ در منطقه است رویکرد تخاصمی داشته باشد. امارات همچنین به واردات کالاها و مواد غذایی از ایران وابسته بوده و خواهان تقویت روابط خود با ایران است.

*آیا تلاشهای امریکا برای ممناعت از گسترش روابط اقتصادی امارات و ایران به نتیجه می رسد؟ چون به هر حال امارات می داند که ایران تحت تحریم است و گسترش روابط اقتصادی چه آثاری دارد؟
اینکه ایالات متحده آمریکا بر امارات متحده عربی نفوذ کافی دارد واضح است. امریکا و اسرائیل که به تازگی روابط خود با امارات را آغاز کرده است مخالف هرگونه پیشرفت در روابط بین امارات و ایران هستند و قطعا در این مسیر موانعی ایجاد خواهند کرد.

*امارات همچنین روابط خود را با دولت سوریه از سر گرفته است در حالیکه مطابق تحریمهای ذیل قانون سزار امریکا چندان از این موضوع خرسند نیست. دلایل گسترش روابط اقتصادی امارات با دولت سوریه چیست؟
روابط امارات متحده عربی و سوریه قبل از ایجاد بحران در سوریه خیلی گسترده بود اما بعد از ایجاد بحران این روابط رو به وخامت گرایید. اکنون که اوضاع سیاسی و امنیتی در سوریه تقریبا به ثبات رسیده امارات و سایر کشورهای عربی خواهان برقراری ارتباط با آن هستند. از طرفی دیگر امارات متحده عربی خواهان به دست آوردن مشروعیت اسلامی خود در جهان اسلام بوده از این رو می خواهد با ارتباط با کشورهای اسلامی از جمله سوریه و ایران این مهم را محقق کند.

کد خبر: ۱۲۴٬۳۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha