۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
توسعه صنعت گردشگری ضامن ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و مولد
یادداشت؛

توسعه صنعت گردشگری ضامن ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و مولد

همدان- «درحالی توسعه صنعت گردشگری ضامن ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار است که گردشگری زمستانه در همدان همچنان عنوانی به ظاهر آشنا و در مفهوم غریب است» این جمله بخشی از یادداشت طاهره شهابی برای بازار است.

طاهره شهابی*؛ بازار: سومین فصل از سال ۱۴۰۰ هم پشت سر گذاشته شد و در حالی که انتظار می رفت امسال شاهد پویاتر بودن بخش گردشگری همدان باشیم سال را در حالی به یک ربع نهایی آن رساندیم که همچنان یک صنعت گردشگری همدان گرو دو است.

مشکلات این بخش نه تنها حل نشده بلکه اثرات سوء جولان ویروس کرونا نیز بر چهره آن مشهود و محسوس است تا آنجا که به دلیل متضرر شدن؛ شمار زیادی از فعالان این بخش عرصه فعالیت را تنگ دیده و از این حرفه به شغل های دیگر کوچ کردند.

گردشگری همدان با تمام ویژگی هایی که شاید در جای خود حتی منحصر به فرد هم باشند این روزها تنها مانده و مسئولان و دست اندرکاران آن همچنان به بهانه اینکه کرونا در انجام فعالیت ها محدودیت ایجاد کرده دست روی دست گذاشته اند و اجرای برنامه های مهم و قابل توجه را به روزهای بدون کرونا وعده می دهند

گردشگری همدان با تمام ویژگی هایی که شاید در جای خود حتی منحصر به فرد هم باشند این روزها تنها مانده و مسئولان و دست اندرکاران آن همچنان به بهانه اینکه کرونا در انجام فعالیت ها محدودیت ایجاد کرده دست روی دست گذاشته اند و اجرای برنامه های مهم و قابل توجه را به روزهای بدون کرونا وعده می دهند.

این وضعیت در حالی رقم خورده که اگر به بخش گردشگری و اجرای برنامه های نو و طرح های جذاب برای کشاندن مسافران به همدان بی توجهی شود تمام آنچه طی سال های گذشته رشته شده تا مسیر معرفی همدان در کشور و جهان هموار شود پنبه خواهد شد و به نقطه سرخطی خواهیم رسید که گویی تلاشی در این مسیر صورت نگرفته است.

آنچه مسلم است برای رسیدن به توسعه تضمین شده استان همدان که بارها نیز از سوی مسولان تاکید شده باید برنامه راهبردی داشت که البته به گفته مسئولان در این راستا چشم‌انداز چهار ساله و افق هشت‌ساله در تدوین برنامه ها در نظر گرفته شده تا مسیر توسعه متوازن استان با بهره گیری از یک برنامه راهبردی و کلان‌نگر ریل‌گذاری شود.

بر همین اساس و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری که به عنوان نمونه استان همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، گردشگری و مذهبی است که هریک از آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت ویژه هستند می توان برنامه ارائه داد و برای معرفی همدان بیشتر تلاش کرد.

ثبت یک اثر از صدها اثر واجد ارزش همدان در فهرست آثار جهانی در جذب گردشگر نقش مهمی دارد ضمن اینکه به وضوح مشخص است که غار علیصدر به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان، تپه تاریخی هگمتانه به عنوان پایتخت مادها و دیگر آثار تاریخی مستعد کسب این عنوان هستند و باید با برنامه ریزی بهتر در این مسیر حرکت کرد

البته در این مسیر نباید از این منظر غافل شد که ثبت یک اثر از صدها اثر واجد ارزش همدان در فهرست آثار جهانی در جذب گردشگر نقش مهمی دارد ضمن اینکه به وضوح مشخص است که غار علیصدر به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان، تپه تاریخی هگمتانه به عنوان پایتخت مادها و دیگر آثار تاریخی مستعد کسب این عنوان هستند و باید با برنامه ریزی بهتر در این مسیر حرکت کرد.

بارها عنوان شده که یکی از مزیت های صنعت گردشگری ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و مولد است و می‌توان با رونق بخشیدن به بخش گردشگری زمینه قطع وابستگی کشور به نفت را فراهم کرد بنابراین نباید چشم بر روی این واقعیت بست و به امید اینکه شرایط بهتری برای اجرای برنامه ها مهیا شود امروز و فردا کرد.

برای استان همدان که به لحاظ صنعتی و دیگر بخش های اشتغال زا وضعیت قابل تعریفی ندارد توجه به بخش گردشگری ضامن توسعه پایدار آن است هرچند طی یک دهه اخیر بارها گردشگری و تلاش برای رونق این صنعت پول ساز محور توسعه استان همدان ذکر شده اما آنطور که باید به این مساله توجه نمی شود.

به هر حال سه فصل اصلی و گردشگر پذیر سال را بدون کسب امتیاز لازم در میزبانی از گردشگران از دست داده ایم هرچند هنوز هم دیر نشده و می توان با بهره مندی از فرصت های گردشگری زمستانه در همدان استارت اجرای برنامه های هیجان انگیز را زد و همدان را برای میزبانی از مسافران در بهار ۱۴۰۱ آماده کرد.

کافی است در این مسیر به ظرفیت های پیست تاریک دره همدان نگاه کنیم و یا نشان دادن طبیعت خاص و منحصر به فرد گنجنامه را محور برنامه ها قرار دهیم و با توصیف و معرفی زیبایی های موجود همدان را به مقصد گردشگری مشتاقان سفر تبدیل کنیم.

سه ماه از سال فرصت کم اما موثری است که اگر در اجرای برنامه ها خلاقیت به خرج دهیم می توانیم همدان را یک قدم بیشتر به مردم معرفی کنیم بنابراین تا دیر نشده آن را دریابیم و ایده‌پردازی برای تحقق هر چه بهتر گردشگری زمستانی در همدان را فراموش نکنیم.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۲۴٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha