۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
نقش کلیدی مالیات در بودجه ۱۴۰۱ | لغو معافیت موسسات کنکور بهترین کار بود
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نقش کلیدی مالیات در بودجه ۱۴۰۱ | لغو معافیت موسسات کنکور بهترین کار بود

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با اشاره به نقش مالیات در بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: به وضوح شاهد هستیم که درآمدهای دولتی در سال آینده بیشتر خواهد شد.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بودجه سال آتی بر پایه افزایش محسوس درآمد های دولت اما به صورت منطقی و وابسته به مالیات نوشته شده که البته هوشمندانه و قابل تحقق است، ابراز کرد: در بودجه جدید شاهد هستیم که صادرکننده‌ای که ارز را بازگرداند، معاف از مالیات است در نتیجه این امر یک نوع مشوق نیز برای صادرات و در نتیجه درآمد ارزی کشور و دولت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در بودجه جدید آنطور که اعلام شد درآمدهای مالیاتی دولت ۶۲ درصد افزایش می‌یابد که اگر چنین باشد تحولی بزرگ رخ خواهد داد و مشکلات عظیمی از دولت حل می شود، بیان کرد: مالیات بهترین منبع درآمدزایی دولت است اما نباید در نظر داشت که وقتی مالیات می تواند کارساز باشد که بتوانیم شاهد رشد اقتصادی خوبی باشیم وگرنه همین مالبات، خود به مانع تولید بدل می شود.

مالیات خانه و خودروی لوکس
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در بودجه آینده آنطور که بیان شده بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ۴۲ درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: این امر از یک بابت خوب است چرا که دست را برای ارائه خدمات باز می گذارد اما از سوی دیگر باید نظارت بر صرف این اعتبارات و بودجه ها نیز تقویت شود.

درآمدهای مالیاتی دولت ۶۲ درصد افزایش می‌یابد

طباطبایی با بیان اینکه در بودجه جدید نقش مالیاتی مردم و به خصوص متمولان بیشتر دیده شده است به نحوی که برای مثال خانه و ویلای زیر ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات‌ هستند و بالای این رقم باید مالیات بدهند، تاکید کرد: در این طرح خودروهای زیر یک میلیارد تومان معاف از مالیات‌ خواهد بود که نشان می دهد دولت می خواهد ماجرای اشتباه بزرگ سهمیه و سوسبید بنزین را که به نفع پول داران است، به نحوی جبران کند.

وی با بیان اینکه دولت در واقع به جای اینکه دست در جیب مردم کند، متمولان را در درآمدزایی خود شریک می بیند، گفت: این طرح در صورتی که راه های گریز آن به سرعت مورد نظارت و توجه قرار گرفته و مسدود شود، می تواند مفر خوبی برای درآمدزایی دولت باشد هرچند باید در نظر داشت که برای مثال آب‌بهای مشترکان پرمصرف ۱۵ درصد گران شده که نشان می دهد دولت برنامه جدی درباره جامعه قشر بالا و متمول دارد.

ایستادن جلوی مافیای کنکور
این کارشناس با بیان اینکه دو نکته درباره بودجه نگران کننده است نخست اینکه حقوق‌ها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و این امکان دارد که نخست نقدینگی را در برهه های طولانی افزایش دهد و دوم تورم ایجاد کند اما مشکل آن این است که حقوق ها حتی اگر پلکانی دو برابر هم بشوند (که نمی شوند) بازهم برای معیشت مردم کافی نیست چرا که قیمت ها در همان زمانی که قرار است حقوق ها پلکانی افزایش یابد، دو برابر می شوند.

دولت در واقع به جای اینکه دست در جیب مردم کند، متمولان را در درآمدزایی خود شریک می بین

طباطبایی با بیان اینکه در بودجه جدید معافیت مالیاتی موسسه‌های کنکور حذف شدند و این بسیار عالی است، گفت: باید از دولت قدردانی کرد که بالاخره جلوی زیاده خواهی، رانت، بازار بی رقابت و مافیای موسسات کنکوری ایستاد چرا که معافیت مالیاتی برای کار فرهنگی و نشر است نه کاسبی از سیاه کردن کاغذ آن هم به بهای اینکه ذهنیت مردم را تغییر دهید و به خانواده ها بگویید که سرنوشت زندگی نسل های بعدی فرزند شما هم در گرو خریدن کتاب های کنکور ما است!

وی با بیان اینکه هر بار که مجلس و دولت می خواست تا جلوی این موسسات زیاده خواهد و مافیا را بگیرد نمی توانست چرا که صنعتی میلیارد ها دلاری است که با لابی و زور  و ... همراه شده است، تاکید کرد: بالاخره دولت سیزدهم جلوی این فساد را گرفت و امیدواریم با حذف کامل کنکور شاهد برچیده شدن بساط کاسبان درس خواندن فرزندان این مملکت باشیم که فقط به فکر فروش هستند نه آموزش و کار فرهنگی؛ 

کد خبر: ۱۲۴٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha