۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
دولت وعده های بی عمل به اصناف ندهد!| اصناف کرونا زده با شعار دولت قبلی به حال خود رها شدند
نائب رئیس اتاق اصناف ایران در گفتگو با بازار:

دولت وعده های بی عمل به اصناف ندهد!| اصناف کرونا زده با شعار دولت قبلی به حال خود رها شدند

شکریه گفت: دولت دوازدهم هیچ کمکی به اصناف نکرد. امیدورایم این دولت بتواند کمک حال بخش اصناف باشد. ضمن اینکه مبلغ بسیار اندکی را برای صنوف مشاغل آسیب دیده از کرونا با شرایط بسیار سخت گذاشتند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: جلال الدین محمد شکریه نائب‌رئیس اول اتاق اصناف ایران در گفتگو با بازار درباره معافیت ۵ درصد مالیات اصناف در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: فعلا در غالب یک خبر است تا بخواهد اجرایی شود زمان می برد. آن هم اگر اجرایی شود. تا به امروز همچنان وعده های دولت دوزادهم در زمینه تسهیلات و مالیات اجرایی نشده است امیدوارم این دولت بتواند وعده هایی که داده را عملیاتی کند. در دولت قبل هر آنچه که قول داده بودند هیچ کدام اجرایی نشد صحبت های دولت دوازدهم بیشتر تبلیغی بود تا ترغیبی باشد. اصناف از جریان کرونا به شدت آسیب دیدند و هیچ بهره ای را که قابل لمس باشد و قابل عنوان کردن باشد اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه اصناف با اعضای دولت از جمله وزیر اقتصاد جلسات متعددی داشته است ولی تا به امروز خروجی خاصی اتفاق نیفتاده تصریح کرد: جلسات زیادی داشتیم که در آن جلسات طرح، برنامه و وعده هایی داده می شد ولی به همان جلسه بسنده می شد و بعد از اتمام جلسه از یاد میرفت. این نکته را اشاره کنم، مشاغلی که از ویروس کووید۱۹ آسیب دیدند تا به امروز نتوانستند ضررهایی که وارده شده را جبران کنند. برخی از شغل ها که کلان تعطیل شد از جمله تالارها، عکاسان مشاغلی که مربوط به برگزاری جشن عروسی بودند یا کلا تعطیل شدند یا نیمه تعطیل و همین ضرر بزرگی به صاحبان آن شغل خورد. حتی برخی در بازار بخاطر تعطیلی و فروخته نشدن اجناس چک هایی که بیرون داشتند برگشت خورد و به اعتباری که در بازار داشتند لطمه خورد. کرونا برای اصناف نابودی بجا گذاشت عملکرد دولت قبل نیز بدتر کرد.

ظاهرا در بودجه ۱۴۰۰ دولت آورده بود صنوف کرونا دیده از مالیات معاف شود و شعارش را هم دادند ولی چنین چیزی به سازمان مالیات ابلاغ نشده بود و صنوفی که بشدت ضرر دیده بودند مالیات خود را پرداخته کردند.

شکریه تصریح کرد: دولت دوازدهم هیچ کمکی به اصناف نکرد. امیدورایم این دولت بتواند کمک حال بخش اصناف باشد. ضمن اینکه مبلغ بسیار اندکی را برای صنوف مشاغل آسیب دیده از کرونا با شرایط بسیار سخت گذاشتند که نهایتا فکر کنم ۱۵ الی ۱۶ درصد از صنوف کشور استقبال نشان دادند.  مشخص نشد تا به امروز چند درصد از این صنوف موفق به اخذ تسهیلات شدند. به نظر من، چنین وعده ایی با چنین سودی که دولت داده بود قابل قبول نیست. به دلیل اینکه پروژه تسهیلات بانکی صنوف آسیب دیده از کرونا درصد سودش بالا بود و هم اینکه مبلغ در نظر گرفته بسیار پایین بود.

رییس اتاق اصناف گیلان خاطرنشان کرد: انتظاری که داشتیم این بود، صنوف آسیب دیده از کرونا اصلا معاف شوند ولی این اتفاق نیفتاد. ظاهرا در بودجه ۱۴۰۰ دولت آورده بود صنوف کرونا دیده از مالیات معاف شود ولی چنین چیزی به سازمان مالیات ابلاغ نشده بود و صنوفی که بشدت ضرر دیده بودند مالیات خود را پرداخته کرده بودند. اصلا در بودجه ۱۴۰۰ چنین ردیفی اشاره نشده بود که دولت قبل باز در غالب شعار اعلام کرده بود. بارها هم این موضوع را اعلام کردیم و دولت فقط وعده می داد و عملیاتی نمی کرد.

او در پایان افزود: به نظر من، صنوف آسیب دیده از کرونا باید تقسیم بندی شوند و حداقل به ۲ یا ۳ درجه تقسیم شوند بعد در خصوص معافیت مالیات برای آن هایی که در اولویت اول هستند عملیاتی شود. تسهیلات تک رقمی هم با یکسال تنفس در اختیار قرار داده شود یا وام های طویل المدت باشد و کمتر از ۵ سال نیز نباشد. ضریب و سودش هم تک رقمی باشد که این یکی از شروط اولیه است. قانون تامین اجتماعی برای صنوف آسیب دیده از کرونا تا ۵ کارگر حداقل به خاطر اینکه بتوانند نیروهای کار جدیدی را جذب کند معافیت تا ۵ کارگر برای آن صنوف هم لحاظ شود و تامین اجتماعی قانونمند بیاید و آن صنوفی که مشمول کمک دولت هستند  خدمات ارائه کند.  

کد خبر: ۱۲۴٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha