۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
گامی به سمت عادلانه‌تر شدن فرآیند عرضه‌های اولیه
با به‌کارگیری روش «حراج» میسر می‌شود؛

گامی به سمت عادلانه‌تر شدن فرآیند عرضه‌های اولیه

از آنجایی که حضور هیجانی برخی از اشخاص در طول ساعت معاملات گاه سبب برهم ریختن سمت عرضه و تقاضا می شود، به‌کارگیری روش حراج در عرضه‌های اولیه، سبب تقویت و توسعه سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، نخستین روز هفته جاری یعنی بیستم آذر ماه، برای نخستین بار شاهد انجام عرضه اولیه به روش «حراج» در نماد «سغدیر» در بازار دوم فرابورس بودیم. از ویژگی‌های این عرضه، عمومی نبودن آن و تخصیص آن تنها به سرمایه‌گذاران واجد شرایط، یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های مشترک بود.

مدیرعامل کارگزاری مدار، انجام عرضه اولیه به روش حراج را اقدامی مثبت دانست و افزود: با بررسی سابقه بازارهای سهام در کشورهای دیگر، مشاهده می‌شود که آنها اغلب از روش حراج در عرضه‌های اولیه خود استفاده می‌کنند.

یاور میرعباسی در خصوص مزایای این روش تصریح کرد: در این روش، ارزش‌گذاری قیمت یک سهم به طرز صحیح‌تری انجام می‌شود. پیش از این رفتارهای هیجانی در روش‌های پیشین عرضه اولیه بیشتر امکان بروز داشت که به سبب آن احتمال ارزش‌گذاری به طور دقیقتر نیز بیشتر بود. از طرفی دیگر به کارگیری این روش برای عرضه‌های اولیه، به سبب کنترل رفتارهای هیجانی در بازه میان یا بلند مدت می‌تواند ثبات رفتاری را به بازار سرمایه بازگرداند.

وی با اشاره به تخصیص این عرضه اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های مشترک، گفت: این نوع اختصاص سهام به صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در بازه بلند مدت زمانی سبب از میان رفتن رانت‌های موجود در این بازار خواهد شد، زیرا گاهی مشاهده شده بود که برخی اشخاص با داشتن چند کد معاملاتی در هنگام عرضه، فرصت سهیم شدن باقی متقاضیان از عرضه اولیه می‌شدند، موضوعی که سبب به وجود آمدن نابرابری در خرید سهام می شد.

میرعباسی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری جزء خبرگان بازار سرمایه هستند، تلاش می‌کنند پس از آنکه ابعاد مختلف سهام را به لحاظ سود آوری بررسی کردند با یک نگاه بلند مدت اقدام به خرید آن کنند.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha