۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۹
قرارداد سوآپ گاز نشان از نگاه مترقی دولت به کشورهای همسایه دارد
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

قرارداد سوآپ گاز نشان از نگاه مترقی دولت به کشورهای همسایه دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: سوآپ گازی سبب شده روابط ایران با ترکمنستان و آذربایجان ترمیم شود و البته این موضوع نشان از نگاه مترقی دولت دارد، زیرا می‌خواهد با همسایگان خود ارتباط اقتصادی داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدموسی موسوی، بر ضرورت احیای دیپلماسی انرژی کشور تأکید کرد و گفت: به‌یقین احیای دیپلماسی انرژی در شرایط اقتصادی کنونی کشور ضروری است، زیرا اگر دیپلماسی انرژی کشور فعال شود راهکارهای بسیاری برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی پیدا می‌شود.

وی افزود: دستگاه‌های مرتبط باید این مهم را در دستور کار خود قرار دهند و حتی وزارت امور خارجه باید با دستگاه‌های زیرمجموعه خود مانند سفارتخانه‌ها و به‌کارگیری رایزن‌های اقتصادی به این مهم اهتمام ورزند، در واقع نمی‌توان از نقش بی‌بدیل آنها در ایجاد دیپلماسی انرژی با دیگر کشورها گذشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه افزون بر وزارت نفت، وزارت امور خارجه نیز باید کارگروهی با عنوان کمیته احیای دیپلماسی انرژی تشکیل دهد، تصریح کرد: اگر این دیپلماسی در حد شعار باقی نماند و همه دستگاه‌ها به آن بپردازند، بی‌شک می‌توان در ماه‌های آینده شاهد افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی باشیم.

موسوی، سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران را نمونه‌ای از احیای مراودات اقتصادی کشور در حوزه انرژی با کشورهای همسایه دانست و گفت: این سوآپ گازی سبب شده روابط  ایران با ترکمنستان و آذربایجان ترمیم شود، البته نشان از نگاه مترقی دولت دارد، زیرا می‌خواهد با همسایگان خود ارتباط اقتصادی داشته باشد.

وی گفت: ایران از هر طرف با کشورهای نیازمند به نفت، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، مرز آبی و خاکی دارد و این فرصت مغتنمی برای پاسخ دندان‌شکن به تحریم‌هاست، اما بدون دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی انرژی نمی‌توان در این مسیر موفق شد.

کد خبر: ۱۲۳٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha