۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
پرابلم پل ارتباطی نوآوران و مجموعه ها| رفع چالش های سازمانی با کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان
مدیراجرایی چاره جو در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

پرابلم پل ارتباطی نوآوران و مجموعه ها| رفع چالش های سازمانی با کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان

عباسیان، مدیر اجرایی پرابلم گفت: پرابلم پل ارتباطی نوآوران و فناوران با شرکت ها و سازمان هایی است که نمی توانند به تنهایی چالش هایشان را مرتفع کنند.

بازار؛ گروه ایران: شرکت توسعه نوآوری و فن ‌آوری چاره جو (پرابلم) به عنوان یکی از بازو های نوآوری مجموعه ۱۰۰ استارتاپ، یک واسطه نوآوری است که  به شرکت‌ ها کمک می ‌کند تا نوآوری باز را هر چه بیشتر و بهتر پیاده‌ سازی کنند. بنابراین رویکرد اصلی پرابلم استفاده از روش جمع ‌سپاری برای کوتاه کردن مسیر رسیدن به راهکار، کاهش هزینه و کاهش ریسک است. در کنار این خدمت، خدمات دیگری نیز در پرابلم در راستای پوشش انواع بیشتری از چالش‌ ها ارائه می‌ شوند.

با این تفاسیر پرابلم به عنوان یکی از شرکت‌ هایی که در راستای تسهیل نوآوری باز فعالیت می ‌کند، از همان ابتدا به عنوان همراه در کنار سازمان ها قرار می‌ گیرد و تا انتهای مسیر که حل مسئله است به همراهی خود ادامه می ‌دهد. پرابلم نه تنها مشاور است بلکه در اجرا نیز حرفه ‌ای عمل می‌کند؛ توضیحات بیشتر را در این باره علیرضا عباسیان، مدیر اجرایی پلتفرم پرابلم در گفتگو با «بازار» می دهد که در ادامه خواهید خواند.

پرابلم به عنوان یک واسطه بین صاحب ایده، نوآور و فناور با شرکت‌ ها و سازمان‌ ها قرار می‌ گیرد و به رفع و حل چالش های موجود در سازمان ها و کسب و کارها می پردازد،  مدل کاری این مجموعه نوآوری باز است. نوآوری باز می‌ گوید بیایید دیوار ها را بردارید و چالش‌ های خود را برون ‌سپاری کنید تا بتوانید از تمام ایده‌ ها و راه حل‌ هایی که در سطح جامعه وجود دارد استفاده کنید

* درباره پرابلم بگویید که از چه سال و با چه هدفی فعالیت خود را آغاز کرده است؟
پرابلم یک پلتفرم نوآوری باز است که فعالیت آن از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و توانسته ایم در پایان سال ۱۳۹۷ شرکت را با عنوان شرکت توسعه نوآوری و فناوری چاره جو به ثبت برسانیم.

پرابلم به عنوان یک واسطه بین صاحب ایده، نوآور و فناور با شرکت‌ ها و سازمان‌ ها قرار می‌ گیرید و به رفع و حل چالش های موجود در سازمان ها و کسب و کارها می پردازد. مدل کاری این مجموعه هم به این صورت است که طی مدل‌ های نوآوری باز کار می کند؛ کانسپت نوآوری باز، در مقابل نوآوری بسته عنوان می‌ شود.

* اشاره کردید که پرابلم از مدل نوآوری باز بهره می برد، بفرمایید نوآوری بسته چه ویژگی هایی داشته که اکنون نیاز به نوآوری باز وجود دارد؟
در مدل نوآوری بسته، سازمان‌ ها در واحد های تحقیق و توسعه خود، روی چالش‌ ها تمرکز می ‌کنند و از مدیران و کارمندان خود می ‌خواهند که در رابطه با چالش‌ های موجود در آن صنعت و کسب و کار، ایده ‌پردازی کنند، مشکلی که در این جا پیش می‌ آید، این است که ایده‌ ها و راه حل‌ هایی که برای آن چالش مطرح می‌شود، در حالت نوآوری بسته محدود به دیوار های آن سازمان و شرکت است.

نوآوری باز می‌ گوید، شما بیایید این دیوار ها را بردارید و چالش‌ های خود را برون ‌سپاری کنید تا از تمام ایده‌ ها و راه حل‌ هایی که در سطح جامعه وجود دارد، بتوانید استفاده کنید. پرابلم به عنوان یک واسط این کار را برای سازمان‌ ها و شرکت‌ ها انجام می‌ دهد. ما ابزار های مختلفی داریم که بر اساس جنس چالش و مدل پروژه، می‌ توانیم از آن‌ ها استفاده کنیم. پرابلم در واقع می‌ آید بین فناوران و نوآوران از یک سو و شرکت‌ هایی که چالش دارند از سوی دیگر یک پل ارتباطی برقرار می‌ کند و در انتها نوآوری و فناوری را به آن کسب و کار یا صنعت متصل می‌ کند.

نفت پارس دنبال بازسازی برند خود بود، از این رو چالش خود را این طور مطرح کردند که یک کمپین بازاریابی می‌ خواهیم؛ بنابراین پرابلم پروژه‌ ای را تحت عنوان طراحی کمپین بازاریابی شرکت نفت پارس راه اندازی کرد و در حدود ۱۲۰ طرح را دریافت کردیم که ۱۱ طرح پذیرفته شد و نفت پارس در نهایت طبق یکی از همان کمپین‌ هایی که شرکت کننده‌ های ما طراحی کرده بودند، بازسازی برند خود را انجام داد

* این پل ارتباطی که بین نوآوران و فناوران با شرکت ها و سازمان های گرفتار چالش زده می شود چطور عمل می کند و می تواند معضلات را در کوتاه ترین زمان و کم هزینه ترین شکل ممکن برطرف کند؟
برای پاسخ به این سوال مثالی از پروژه ای که با شرکت نفت پارس داشتیم می‌ زنم. شرکت نفت پارس به عنوان قدیمی‌ ترین شرکت تولیدکننده روانکار و به طور کلی نفتی ایران است. آن ها دنبال این بودند که ریبرندیگ یا همان بازسازی برند را روی محصولات خود انجام دهند و در رقابت با رقبا، برند خود را مقداری بیشتر نشان دهند.

 از این رو چالش خود را این طور مطرح کردند که ما یک کمپین بازاریابی می‌خواهیم؛ بنابراین پرابلم پروژه‌ ای را تحت عنوان طراحی کمپین بازاریابی شرکت نفت پارس راه اندازی کرد. ما طی این پروژه چیزی در حدود ۱۲۰ طرح را دریافت کردیم که در پایان برای رویداد اختتامیه ۱۱ طرح را پذیرفتیم و آن ها به مرحله بعد راه یافتند. جالب است بدانید که شرکت نفت پارس در پایان این پروژه طبق یکی از همان کمپین‌ هایی که شرکت کننده‌ های ما طراحی کرده بودند، بازسازی برند خود را انجام داد و محصولات خود را با یک برند جدید به بازار عرضه کرد.

پرابلم پل ارتباطی نوآوران و مجموعه ها| رفع چالش های سازمانی با کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان

در مورد پروژه کارگزاری تدبیرگران فردا برای طراحی الگوریتم پیش بینی قیمت سهام، کسی که رتبه اول را کسب کرد، کارمند اداره آب و فاضلاب یکی از استان‌ های کشور بود و هیچ ارتباطی با بورس و کارگزاری‌ نداشت. این اتفاقی است که در بستر نوآوری باز رقم می‌خورد و فردی که در زمینه دیگری کار می‌کند؛ ولی ایده و تخصصی دارد که در جای بهتری می‌ توان از آن استفاده کرد، از طریق نوآوری باز، به آن کسب و کار یا صنعت معرفی ‌شود

* شرکت در پرابلم برای نوآوران و گروه های فناوران چه مزایایی در بر داشت؟
این ماجرا برای نوآوران ما هم نتیجه خوبی داشت و آن ها توانستند به استخدام شرکت نفت پارس در آیند. علاوه بر رفع چالش شرکت نفت پارس، در پروژه دیگری در خدمت دوستانمان در کارگزاری تدبیر گران فردا بودیم. کارگزاری تدبیر گران فردا یکی از قدیمی‌ ترین کارگزاری‌ های بورس کشور است. این دوستان پروژه‌ ای را تحت عنوان الگوریتم پیش بینی قیمت سهام به ما دادند.

ما فراخوانی تحت عنوان فراخوان طراحی الگوریتم پیش بینی قیمت سهام، در سطح کشور راه اندازی کردیم. جالب است بدانید که خود این کارگزاری در این پروژه تیمی را آماده کرد که خودشان هم الگوریتمی را ارائه بدهند و در پایان تیم خود کارگزاری، رتبه سوم را به دست آورد و این نشان می‌ دهد که ما چقدر ایده، راه حل در سطح کشور داریم که شاید در تحقیق و توسعه خودمان به آن‌ ها دسترسی نداشته باشیم.

نکته دیگر این پروژه این بود که کسی که رتبه اول را کسب کرد، کارمند اداره آب و فاضلاب یکی از استان‌ های کشور بود و هیچ ارتباطی با بحث بورس و کارگزاری‌ ها نداشت. این اتفاقی است که در بستر نوآوری باز رقم می‌خورد که فردی که در زمینه دیگری کار می‌کند؛ ولی ایده و تخصصی دارد که در جای بهتری می‌ توان از آن استفاده کرد، از طریق نوآوری باز، به آن کسب و کار یا صنعت معرفی ‌شود. طبق اطلاعی که من دارم، کسی که رتبه اول این پروژه را کسب کرد، الان به عنوان یکی از نیرو های کارگزاری تدبیرگران فردا، مشغول به کار شده است.

* تاکنون چه تعداد شرکت توانسته اند با استفاده از ظرفیت های پرابلم از مشکلات خود بکاهند و در کوتاه ترین و کم هزینه ترین حالت ممکن به راه حل برای چالش هایشان دست یابند؟
پرابلم تاکنون موفق شده است ۱۷ پروژه را با موفقیت به پایان برساند و ۱۷ چالش را از کسب و کارها و سازمان‌ های مختلف حل کند. در حال حاضر نیز دو تا پروژه فعال داریم.

پرابلم بر اساس تجربه‌ ای که دارد، توانسته است یک زمین بازی را طراحی کند که در آن احتمال شکست و احتمال پیدا نشدن راه حل برای چالش‌ ها را به حداقل برسد. همچنین با توجه به زیرساخت‌ ها و ارتباطاتی که در حوزه‌ های مختلف داریم، می‌ توانیم این تضمین را بدهیم که این اتصال نوآوری و فناوری به صنایع و کسب و کارها را با پایین ‌ترین هزینه می ‌توانیم انجام بدهیم

* سخن آخر؟
از همین جا از تمام کسانی که فکر می‌ کنند در حوزه‌ های مختلف، ایده، فناوری و یا نوآوری دارند، دعوت می‌ کنم که به سایت ما سر بزنند، ثبت‌ نام کنند و ایده‌های شان را برای ما ارسال کنند. از طرفی از کسب و کارها، نهادها، سازمان‌ ها و شرکت‌ های مختلفی که حس می‌ کنند در روند کاری، خط تولید و فعالیت‌ های مختلف سازمانی شان چالشی دارند، حتما به سایت ما سر بزنند، چالش خودشان را ثبت کنند. دوستان ما در دبیر خانه در اسرع وقت با آن‌ ها تماس می‌ گیرند. با آن‌ها قرار جلسه می‌ گذاریم. سعی می‌ کنیم فراخوان شان را به بهترین شکل ممکن طراحی کنیم و با  کمترین ریسک بتوانیم به یک راه حل مناسب برسیم.

پرابلم بر اساس تجربه‌ ای که دارد، توانسته است یک زمین بازی را طراحی کند که در آن احتمال شکست و احتمال پیدا نشدن راه حل برای چالش‌ ها را به حداقل برسد. همچنین با توجه به زیرساخت‌ ها و ارتباطاتی که در حوزه‌ های مختلف داریم، می‌ توانیم این تضمین را بدهیم که این اتصال نوآوری و فناوری به صنایع و کسب و کارها را با پایین ‌ترین هزینه می ‌توانیم انجام بدهیم.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha