۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
ضرورت استفاده از فناوری های نوین تجاری در بنگاه های صادراتی
یادداشت؛

ضرورت استفاده از فناوری های نوین تجاری در بنگاه های صادراتی

همدان- «ورود به تجارت جهانی امری اجتناب ناپذیر است و استفاده از فناوری های نوین تجاری در بنگاه های صادراتی امری ضروری به شمار می رود»؛ این بخشی از یادداشت بهرام هاشمی تحلیلگر اقتصادی برای بازار است.

بهرام هاشمی؛ بازار: کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیکی دو واژه متفاوت است؛ در واقع تجارت الکترونیکی زیر مجموعه کسب و کارالکترونیکی است یعنی می توان گفت کسب و کار الکترونیکی تلفیق سیستم ها و فرآیندها و زنجیره های تامین و کل بازار با استفاده از اصول و فن آوری های مرتبط با استفاده از ابزار اینترنت است که در هشت بخش ارائه می شود؛ همان بخش هایی که در آن، در کنار شرکت، مصرف کننده، دولت، کارکنان و شخص مطرح هستند.

حال در این راستا باید دید که شیوه های کسب و کار الکترونیک چیست؟ به طور کلی سه شیوه معاملات کسب و کار الکترونیکی وجود دارد: 

OFF LINE که در این شیوه بنگاه ها برای انجام فعالیت های تجاری از سیستم پست الکترونیکی استفاده می کنند.

ONLINE که در این شیوه بنگاه ها از طریق «تعیین کننده متحدالشکل منبع» اقدام به معاملات تجاری می کنند و URL ها آدرس هایی هستند که ساختار آن ها برای همه کامپیوترها یکسان است و به وسیله آن می توان به منبع مورد نظر دست یافت.

دروازه شبکه (PORTAL) نیز یک صفحه شبکه است که در آن لینک هایی برای رفتن به سایت های محتوی اخبار مربوط به موضوع های مختلف وجود دارد؛ این صفحات دارای تعداد زیادی آدرس با موضوع های مختلف هستند و خدمات دروازه شبکه اغلب شامل موتورهای جستجوگر، پست الکترونیکی، چت، نقشه ها، فروش و گزینه های دیگری برای مشتریان است؛ درواقع دروازه های شبکه هدفی برای تبلیغات و بازاریابی هستند.

میزان حجم فروش بنگاه های صادرات گرا بیشتر از بنگاه های غیرصادراتی است

در این راستا خوب است نگاهی به تجربه کشور هند داشته باشیم؛ لعل (۲۰۱۲) به منظور ارزیابی رابطه بین کسب و کار الکترونیک و صادرات، مطالعه ای را در هند انجام داده است.

در این مطالعه ۵۱ بنگاه تجاری در سه گروه غیرصادراتی، صادراتی و صرفاً صادراتی باتوجه به شاخص های شیوه های کسب و کار الکترونیک، میزان مهارت نیروی کار شاغل در بنگاه ها، فناوری مورد استفاده در بنگاه ها و بهره وری نیروی کار بنگاه ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در این تحقیق انگیزه صادراتی را تابعی از عوامل فوق قرار داده و به نتایج زیر رسیده است:

بنگاه هایی که رویکرد صادراتی دارند، برعکس بنگاه های غیرصادراتی در معاملات تجاری بیشتر از شیوه دروازه شبکه به جای شیوه سنتی OFF-LINE استفاده می کنند؛ میزان حجم فروش بنگاه های صادرات گرا بیشتر از بنگاه های غیرصادراتی بوده و در این بنگاه ها میزان فروش انجام شده توسط شیوه دروازه شبکه به مراتب بالاتر از سایر روش ها است.

میزان تخصص و بهره وری نیروی کار در بنگاه های صادرات گرا نسبت به بنگاه های غیرصادراتی در سطح بالایی قرار دارد؛ بیشترین میزان بهره وری نیروی کار در سه گروه بنگاه ها مربوط به شیوه دروازه شبکه از کسب و کار تجارت الکترونیک است؛ همچنین نیروی کار متخصص در بنگاه های صادرات گرا بر شیوه دروازه شبکه متمرکز شده اند؛ این در حالی است که در بنگـاه های غیرصادراتی شیوه کسب و کار الکترونیک بیشترین نیروی کار متخصص را جذب کرده است.

ورود به سازمان تجارت جهانی و قرار گرفتن در وضعیت رقابتی امری اجتناب ناپذیر است

بدین سان باتوجه به چارچوب تئوریک مطرح شده و بررسی تجربه هند از کسب و کار الکترونیک برای افزایش انگیزه صادراتی پیشنهاداتی برای بنگاه های تجاری فعال در امور بازرگانی به بنگاه های بین المللی توصیه می شود.

ورود به سازمان تجارت جهانی و قرار گرفتن در وضعیت رقابتی امری اجتناب ناپذیر است؛ از این رو استفاده از فناوری های نوین تجاری در بنگاه های صادراتی مورد تاکید قرار می گیرد.

از آنجا که موفقیت در کسب و کار الکترونیک نیازمند توجه به عوامل جانبی و تاثیرگذار بر آن است؛ بنابراین مدیریت حرفه ای و به کارگیری نیروی کار متخصص برای تقویت کسب و کار الکترونیک برای بنگاه ها توصیه می شود.  

حال با این تفاسیر بایستی نگاهی نیز به موضوع اینترنت و کسب و کار الکترونیکی داشته باشیم.

درک این موضوع بسیارحائز اهمیت است که تکیه امروز ما بر روی تحلیل مقایسه‌ای کسب و کار الکترونیکی بین کشورهای آمریکا و ژاپن است یعنی اینکه چگونه فعالیت های کسب و کار الکترونیکی این دو کشور با یکدیگر متفاوت است.

اینترنت، در انتظارات مصرف‌کننده تحولاتی به وجودآورده است

امروزه اینترنت تغییرات زیربنایی قابل توجهی در چگونگی انجام بسیاری از کارها به وجود آورده است؛ ما چگونه محصولات را خرید و فروش، اطلاعات را جمع‌آوری، ارتباط و تبادل معلومات را برقرار و جریان کارها را ساماندهی می‌کنیم.

اینترنت سرعت فرآیندها را افزایش داده و مرزهای جغرافیایی را درهم نوردیده و به ویژه در انتظارات مصرف‌کننده که نقش عمده‌ای در خرده فروشی ها دارد، تحولاتی به وجودآورده است.

اساساً هزینه های جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت تقریباً به صفر رسیده و بنابراین اگر بخواهید چیزهای معمولی را بفروشید این خریدار است که همیشه برنده خواهد بود. 

به بیان دیگر طرف های فروشنده از نظر قیمت، کیفیت و خدمات با ‌رقبای سختی روبرو هستند؛ زیرا موانع ورودی برای کسب و کار الکترونیکی نسبتاً پایین است و مشتریان می‌توانند آنچه را می‌خواهند براساس دسترسی آسان به اطلاعات از راه مقایسه به دست آورند.

تجارت اینترنتی در دهه ۹۰ در معاملات خرید و فروش سهام آمریکا بسیار رایج شد؛ خط رقابتی اولیه از حق سرویس دلالی موجود فراتر رفت و برتمام بنگاه های معاملاتی موجود که متضمن هزینه‌های فراوانی بودند، سایه افکند.

چنانچه از طریق یک شرکت واسطه‌ای خرید کنید، لازم است از طریق نماینده آن شرکت وارد معامله شوید ولی اگر از طریق اینترنت وارد شوید، دیگر نیازی به چنین نمایندگی‌هایی وجود ندارد، در نتیجه شرکت های تجارتی اینترنتی قادر خواهند بود که از حق سرویس خود بکاهند.

در دوره اول که تا نیمه دهه ۹۰ ادامه داشت این رقابت درجهت کاهش هزینه‌های خدماتی به عنوان یک راهبرد کلیدی محسوب می‌شد؛ به عنوان مثال، در آغاز، شرکت ها ۳۰ درصد از هزینه های خدماتی را به علت استفاده از اینترنت تخفیف می دادند که پس از آن، این میزان تخفیف از طریق رقابت به ۷۰، ۸۰ و ۹۰ درصد و به زودی نیز به طور علنی به حد اشباع رسید.  

سپس رقابت وارد مرحله دوم شد؛ در این دوره رقابت، روی نرم افزار پیشرفته صورت گرفت؛ پس از آن نرم‌ افزار کمکی بیشتری که کاربری آسان تری داشت را توسعه بخشیدیند که به کمک آن سرمایه‌گذاران معمولی فرصت می یافتند، سهام را بهتر انتخاب کرده و مورد تجزیه و تحلیل قراردهند؛ شرکت‌ها دوباره، برای دوره‌ای معین در رقابت با یکدیگر به خط پایان رسیدند ولی مردم همچنان فکر می‌کردند ؛ این حتی به فکر یک برنده جایزه نوبل هم نمی‌رسید که بتواند نرم افزاری کمکی با کاربری آسان تری توسعه دهد.

بنابراین چنین رقابتی باز هم بازار را اشباع کرد، برای شرکت ها دیگر جایی برای پیشرفت باقی نمانده بود؛ این بار رقابت تنها در بین بعضی شرکت هایی که درتجارت باقی مانده بودند پایان پذیرفت و خیلی از شرکت های کوچکتر مجبور به کناره‌گیری از بازار شدند.

مخلص کلام اینکه در تجارت اینترنت به‌علت ناچیز بودن موانع ورودی به تجارت اینترنت، جان سالم به‌در بردن کار آسانی نیست که این نیز مزیت اینترنت را برای مشتریان نمایان‌تر کرد.

تمامی این روند نشان می دهد که در دنیای تجارت جهانی بایستی از قدم برداشتن در مسیری به همراه فناوری های نوین تجاری نترسید و با این روند، برنامه ها را مدون پیش برد.

کد خبر: ۱۲۳٬۸۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha