۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
هدف ترامپ فقط حفظ صنعت نفت شیل امریکاست
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار :

هدف ترامپ فقط حفظ صنعت نفت شیل امریکاست

رئیس جمهور امریکا در اواخر ماه گذشته اعلام کرد که افت قیمتهای نفت تولیدکنندگان نفت خام در آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و این معضل تهدیدی جدی برای صنعت نفت شیل می باشد.

تهمینه غمخوار؛ ‌خبرگزاری بازار- پس از تصمیم ترامپ مبنی بر آغاز مذاکرات با مقامات انرژی روسیه و طرح آن با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین در هفته گذشته در جهت تثبیت بازار نفت و متقاعد کردن این کشور برای پایان دادن به جنگ قیمت ها با عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت اوپک می باشد،  قیمت جهانی نفت در روز پنج‌شنبه گذشته و در پی ابراز امیدواری ترامپ نسبت به کاهش عرضه جهانی و تقاضای عربستان از کشورهای اوپک پلاس برای برگزاری نشستی فوری، روند صعودی را طی کرد و به بیش از ۳۰ دلار رسید.

بنابراین قیمت نفت خام برنت پس از گفتگوی تلفنی ترامپ با بن سلمان و پوتین در جهت کاهش تولید، پس از افزایش ۲۲ درصدی جهش کرد و قیمت‌های جهانی نفت را به شدت افزایش داد.  

در حالی که روسیه و عربستان پس از عدم توافق در کاهش تولید اعلام کرده‌ بودند که تولید و عرضه نفت را تا حد ممکن افزایش خواهند داد،  رییس جمهور امریکا در توییت روز چهارشنبه خود اعلام کرد انتظار دارد که این دو کشور روزانه ۱۰ میلیون بشکه معادل ۱۰ درصد از تولید جهانی، تولید خود را کاهش دهند.

در همین راستا نرسی قربان دبیر کمیسیون محیط زیست و انرژی اتاق بازرگانی بین الملل (کمیته ایرانی) در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت که تولید نفت امریکا در دست ترامپ نیست و دولت نمی تواند در قیمتها دخالت و اظهار نظری داشته باشد.

تولید نفت در دست شرکتهای خصوصی می باشد که پول خود را وسط گذاشته تا به تولید و فروش آن بپردازند. بنابراین زمانیکه قیمت به حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار می رسد، این صنعت با مشکلات جدی مواجه می شود.  

این کارشناس انرژی براین باور است که قیمت نفت باید به ۵۰ دلار برسد تا تولید نفت شیل ادامه یابد. هنگامیکه قیمت نفت بالا بوده است تعدادی از تولید کنندگان در بازارهای آینده اقدام به پیش فروش نفت کردند در نتیجه آنها کمتر ضرر کرده و تا مدت کوتاهی ادامه تولید برای آنها میسر خواهد بود.

نرسی قربان در ادامه گفتگوی خود افزود: «هدف ترامپ حفظ صنعت شیل امریکا و سراپا نگاه داشتن آن است زیرا شرکتهای تولید کننده نفت از بانکهای امریکا وام گرفته و نمیتوانند در شرایط فعلی با قیمتهای فعلی به تولید ادامه داده و در نتیجه وامهای خود را پس دهند.»

بنابراین ترامپ تمام تلاش خود را در متقاعد کردن کشورها از جمله روسیه و عربستان در جهت کاهش تولید و اثرات افت قیمت بر تولید نفت خود به کار گرفته است.

او در پایان گفتگوی خود گفت که ترامپ از نظر خود کار مهمی انجام داده از یک طرف در حال حل کردن مشکلات اقتصادی ناشی از بحران کرونا و از طرفی دیگر سعی دارد که این صنعت مهم را پایدار نگه دارد. اما تمامی این ها در حد ادعا بوده و مشخص نیست تا چه حد تصمیمات خود را عملی خواهد کرد.  

البته این مهم مسلتزم موافقت کشورهای اوپک و یا سایر تولید کنندگان غیر اوپک و روسیه و عربستان می باشد که قرار است در دوشنبه یا سه شنبه هفته جاری سران این کشورها به صورت مجازی به بحث و گفتگو  با یکدیگر در این زمینه بپردازند.

کد خبر: ۱۲٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha