۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
اقدامات خراسان شمالی در آبیاری تحت فشار و کم فشار مناسب نیست
در گفت‌وگو با بازار عنوان شد؛

اقدامات خراسان شمالی در آبیاری تحت فشار و کم فشار مناسب نیست

بجنورد- حسین پور، نماینده مردم شهرستان اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: در این استان در موضوع آبیاری تحت‌فشار و کم‌فشار اقدامات درستی صورت نگرفته و شتاب لازم نیز در این خصوص انجام نشده است.

امان‌الله حسین پور در گفتگو با بازار، بابیان اینکه در آبیاری تحت‌فشار و  کم‌فشار اقدامات درستی انجام نداده‌ایم و شتاب لازم را در این خصوص نداشته‌ایم اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۵درصد منابع آبی استان را مصرف می‌کنیم که نهایتاً یک‌میلیون و چهارصد هزار تن محصولات باغی را برداشت می‌کنیم‌ که اگر بهینه مصرف بشود این برداشت محصول به بیش از سه میلیون تن می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول ما در خراسان شمالی کشاورزی است ‌که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفرشان به استان، خراسان شمالی را جزء ده استان برتر درزمینهٔ کشاورزی دانسته‌اند، چراکه اولویت استان را کشاورزی دانسته‌اند، افزود: یک بخش مشکلات در حوزه کشاورزی متأثر از خشک‌سالی‌ها و مشکلاتی است که در طول سالیان گذشته ایجادشده و کشوری است اما یک بخش دیگر مشکلات مربوط به استان خودمان می‌شود.

طرح الگوی کشت
نماینده مردم شهرستان اسفراین در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: برای رفع این‌ مشکلات اقداماتی همچون آموزش الگوی کشت درست، خلق منابع آبی جدید و سامان‌دهی آب موجود استان، ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه کشاورزی و دام‌پروری و بهینه مصرف کردن آب بایستی صورت گیرد،که متأسفانه این اقدامات یا انجام‌نشده و یا سرعت اجرای آن خیلی کم بوده است و درصورتی‌که این اقدامات عملیاتی بشود تحول بزرگی در حوزه کشاورزی ایجاد می‌کند.

اولویت اول ما در خراسان شمالی کشاورزی است

حسین پور  بابیان اینکه باید الگوی کشت را در استان را پیگیری و به کشاورز آموزش داده شود تصریح کرد: با انجام این کار می‌توانیم بجای برداشت سه تن گندم حدود ۱۰ تن برداشت کنیم لیکن باید الگوی صحیح کشت را داشته باشیم که محصول دست کشاورز نماند و این موارد باید آموزش داده شود تا با این اقدام،تحول خوبی صورت بگیرد.

وی در خصوص ایجاد ارزش‌افزوده در حوزه کشاورزی و دام‌پروری نیز گفت:طبق آمار حدود سه میلیون دام سبک داریم ‌ در استان چه استفاده‌ای از گوشت، بسته‌بندی گوشت، لبنیات،پشم و... که کلی فرآوری می‌توانستیم داشته باشیم، صورت گرفته است؟  کدام صنعت را در این زمینه در استان ایجاد کردیم؟ یا در محصولات باغی استان انگور، پسته، عسل، زعفران، سیب و...) کدام صنعت تبدیلی و صنایع نگه‌داری را در استان ایجاد کردیم که نهایتاً ارزش‌افزوده ایجاد کرده باشیم‌؟  همه این مشکلات اگر تاکنون انجام می‌شد در حال حاضر اوضاع‌واحوال کشاورزی استان در این جایگاه نبود.

کد خبر: ۱۲۳٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha