۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
 روند کند و لاک پشتی ترخیص کالاهای رسوبی| حکایت همچنان باقی است
بازار گزارش می‌دهد؛

روند کند و لاک پشتی ترخیص کالاهای رسوبی| حکایت همچنان باقی است

ساری- ضرب العجل یک ماهه دستگاه قضا برای ترخیص نهاده های دپوی شده در بنادر مازندران به پایان رسید، با این حال فقط ۱۲۰ تن از محموله ها از انبار خارج شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگرچه انتظار می‌رفت با پایان مهلت یک ماهه تعیین شده از سوی دستگاه قضائی مازندران، ترخیص کالاهای دپوشده در بنادر استان سرعت چشمگیری یابد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط ۱۲۰ تن از محموله‌ها در روزهای پایانی مهلت تعیین شده از بندر خارج شده است.

هرچند متولیان بنادر در مازندران وعده دادند تا یک هفته آتی هزار و ۵۰۰ تن از نهاده‌های مانده در انبارها ترخیص می‌شود اما این میزان هم به نسبت ۴۷۰ هزار باقیمانده ناچیز و اندک است.

رئیس کل دادگستری مازندران یک ماه قبل در بازدیدی که به همراه دادستان و برخی مسئولان سازمان انبار تملکی از بندر امیرآباد داشت، مهلت یک ماهه را برای تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در این بندر صادر کرد.

محمدعلی سعیدی اصل مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد درباره ترخیص کالاهای ترخیص شده با اظهار اینکه خروج و ترخیص کالاها هر روزه در بندر انجام می‌شود، افزود: با این حال شاهد توقف غیرضروری برخی کالاها و نهاده‌ها در بندر هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رسوب کالاهای متروکه در بندر امیرآباد اظهار داشت: طی بازدید که رئیس کل دادگستری مازندران ماه قبل از بندر داشتند نسبت به ترخیص کالاهای متروکه در بندر دستور صادر کردند.

خروج ۱۲۰ تن کالای رسوب شده از بندر
وی با اظهار اینکه کالاهای رسوب شده سبب تضعیف توان بندر شده است، ادامه داد: با تلاش‌های صورت گرفته ۱۲۰ تن کالا برای مصرف دامی از بندر خارج و به سمنان منتقل شده است.

سعیدی اصل یادآور شد: تمامی نهاده‌های دامی در مسیر مصرف دامداری‌ها و غیره قرار می‌گیرد و پیش بینی می‌شود روند ترخیص در روزهای آتی شتاب یابد.

 روند کند و لاک پشتی ترخیص کالاهای رسوبی| حکایت همچنان باقی است

مدیر بندر امیرآباد با اظهار اینکه ترخیص هزار و ۵۰۰ تن کالای مانده و رسوب شده در دستور کار قرار دارد، گفت: ترخیص هزار وو ۵۰۰ تن کالا طی روزهای آتی انجام می‌شود.

تأمین نشدن ارز، نداشتن ثبت سفارش و منقضی شدن، نبود مجوزهای لازم سبب انباشت حدود ۴۷۰ هزار تن انواع کالاها و نهاده‌های دامی طی سال‌های اخیر در بنادر مازندران و امیرآباد شده است و انباشت این توان بنادر را برای تخلیه کالاهای جدید کاهش داده است.

محمدعلی موسی پور معاون بندری منطقه اقتصادی بندر امیرآباد با بیان اینکه مقدمات لازم برای ترخیص کالا در بندر فراهم شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار درباره ترخیص کالاهای دپو شده در بندر امیرآباد با اشاره به بازدید رئیس کل دادگستری استان از بندر و کالاهای دپو شده اظهار داشت: طی این بازدید ضرب العجل یک ماهه برای ترخیص کالا تعیین شد.

وی با اظهار اینکه سازمان اموال تملیکی به عنوان متولی ترخیص کالای متروکه امکان بارگذاری کالا در سامانه بازارگاه را نداشته است، ادامه داد: در آن بازدید مقرر شد با نظارت دادستانی شهرستان، محموله جو و ذرت دپو شده به سازمان پشتیانی امور دام برای عرضه در بازار واگذار شود.

وی با عنوان اینکه نشست‌های مشترکی بین دستگاه‌های مرتبط تاکنون برگزار شده است، تصریح کرد: بنا بر اظهارات مدیران اموال تملکی و پشتیبانی امور دام توافق‌های لازم انجام شده و مجوزهای لازم از دستگاه دریافت شد و برخی از محموله‌ها در مرحله مکاتبه با گمرک برای تغییر نام و توزیع از طریق بازارگاه است.

بنا بر اظهارات مدیران اموال تملکی و پشتیبانی امور دام توافق‌های لازم انجام شده و مجوزهای لازم از دستگاه دریافت شد و برخی از محموله‌ها در مرحله مکاتبه با گمرک برای تغییر نام و توزیع از طریق بازارگاه است

موسی یاداور شد: علاوه براین نمونه گیری از برخی محموله‌ها توسط دامپزشکی و استاندارد انجام شد، هرچند تاکنون محموله از بندر ترخیص نشد ولی امیدواریم در هفته جاری شاهد اقداماتی در این زمینه باشیم.

 روند کند و لاک پشتی ترخیص کالاهای رسوبی| حکایت همچنان باقی است

معاون بندری بندر امیرآباد تصریح کرد: در حال حاضر متولی اموال متروکه سازمان اموال تملیکی است.

مشکلاتی نظیر تأخیر در تخصیص ارز و عرضه کالا از طریق سامانه بازارگاه سبب شده تا بیش از ۴۷۰ هزار تن کالا که بخش قابل توجهی از آن را نهاده‌ها تشکیل می‌دهند، در انبار بنادر مازندران دپو شود.

دپوی مقادیر قائل توجهی از کالاها و نهادها سبب شده تا ظرفیت بنادر مازندران برای ارائه خدمات و عملیات بندری قفل شود و این درحالی که بسیاری از کالاها در حال فاسد شدن هستند. دپوی کالاها و نهاده و فاسد شدن آن در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته شمار قابل توجهی از دام‌های استان به دلیل نبود نهاده و علوفه کشتار و ذبح شدند. مسئله دپوی نهاده‌ها پای دادستانی را به بنادر استان کشاند و ضرب العجل فوری برای ترخیص کالاها صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان مازندران در بازدید سرزده از سیلوها و مخازن نهاده‌های دامی بندر امیرآباد بهشهر برای تعیین تکلیف نهاده‌های دامی دپوشده در این بندر؛ ضرب‌الاجل یک ماهه تعیین کرد که پس ازگذشت یک ماه از این دستور، نخستین محموله نهاده‌های دامی ۱۲۰ تنی با پیگیری دادستان عمومی و انقلاب بهشهر و دستگاه‌های ذیربط تعیین تکلیف و از بندر امیر آباد خارج شد.

حجت الاسلام صادق اکبری خاطرنشان کرد: هرگونه تعلل در عدم تعیین تکلیف نهاده‌های دامی دپو شده در انبارهای بندرامیرآباد؛ با اقدام قانونی دستگاه قضائی همراه خواهد شد.

رئیس کل دادگستری مازندران افزود: مقدار زیادی از این نهاده‌های دامی از قبیل جو و ذرت در انبارهای بنادر مازندران دپو و بخش بسیار زیادی ازآن فاسد شده بود، درحالی که دامداران و فعالان حوزه دام برای تهیه و تأمین غذای مورد نیاز دام دچار مشکلات فراوانی هستند.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه ورود دستگاه قضا از باب حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع بیت المال بوده است افزود: با پیگیری‌های مستمر خوشبختانه موضوع نهاده‌ها امروز تعیین تکلیف شد و مابقی محموله‌های طی روزهای آتی فرایند ترخیص را طی و از بندر خارج تا ضمن پیشگیری از آسیب نگهداری بیش از حد در انبارها برای مصارف دیگری مورد بهره‌برداری قرار گیرد یا معدوم شود.

با اتمام مهلت یک ماه برای ترخیص کالاهای دپوشده به نظر می‌رسد روند موجود برای خروج کالاها لاک پشتی و کند است و هنوز گلوگاه‌های فراروی خروج این کالاها به طور کامل پاکسازی نشده است.

کد خبر: ۱۲۳٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha