۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کیوی آفت‌دار کام صادرات را تلخ کرد؛ این بار هندیها محموله را برگشت زدند
گزارش بازار از تداوم روندی نامیمون

کیوی آفت‌دار کام صادرات را تلخ کرد؛ این بار هندیها محموله را برگشت زدند

ساری- در ادامه برگشت خوردن کالاهای صادراتی و پس از نخل ها و فلفل های ایرانی حالا نوبت به کیوی رسید و این محموله به مقصد نرسیده برگشت داده شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۹۰ درصد کیوی ایران در حاشیه خزر و مازندران تولید می‌شود و برگشت کیوی‌های صادراتی به برند استان در بازارهای خارجی و جهانی لطمه می‌زند. برگشت کالاهای صادراتی و محصولات کشاورزی به دلایل مختلف هر ساله تکرار می‌شود و این مسئله بازارهای جهانی این محصولات را به شدت شکننده و میدان را برای رقبا بازکرده است.

طی سالیان متعدد تجربه عودت نوبرانه های صادراتی از پرتقال گرفته تا کیوی و فلفل و یا نخل‌های جنوب ثبت شده که واکاوی این مسائل، پای سودجویانی را به میان می‌کشاند که در تلاش هستند با دور زدن قوانین و برای کسب منفعت شخصی، بازارهای تجاری را برهم زنند.

هنوز موضوع برگشت فلفل و نخل‌های ایرانی به بازارهای هدف روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از یاد نرفته که هندوستان هم کیوی ایرانی را پس زد. اگرچه هنوز نام استان و گواهی مبدا صادر شده برای صادرات کیوی به هندوستان اعلام نشده اما به دلیل آنکه مازندران قطب تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود، همه انگشت‌ها به سمت این استان نشانه رفته است.

از سوی دیگر پایش و بررسی موضوع نشان می‌دهد که محموله صادراتی خارج از گمرکات استان مازندران و از طریق بندرعباس به هندوستان روانه شده است. این درحالی که انواع رقم‌های کیوی از جمله هایوارد در مازندران تولید می‌شود که هر ساله محموله‌های آن به کشورهای آسیای میانه، خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

صادرات کیوی امسال از نیمه مهرماه به کشورهای مختلف شروع شده است.

سفیدک عامل برگشت کیوی‌ها است
عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره برگشت کیوی صادراتی به هندوستان با بیان اینکه هنوز مبدا گواهی صادراتی این محموله مشخص نیست، افزود: دلیل برگشت خوردن این محموله ذرات سفید روی پوست کیوی اعلام شد که به نام آفت پردار سفید توت معروف است.

 ماجرای برگشت کالاهای صادراتی؛ هندی‌ها کیوی نورسیده را پس دادند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه این آفت معمولاً روی محصولات مختلفی از جمله کیوی می‌نشیند، اظهار داشت: کیوی شمال و استان سال‌ها به کشورهای مختلف صادر می‌شود و تاکنون برگشت نخورده است.

شرایط و استاندارد بهداشتی برای صادرات محصولات از جمله کیوی رعایت می‌شود و امسال محموله‌های مختلفی از کیوی به کشورهای روسیه، خلیج فارس و ازبکستان صادر شده که هیچ یک برگشت نخورده است

وی با عنوان اینکه شرایط و استاندارد بهداشتی برای صادرات محصولات از جمله کیوی رعایت می‌شود، افزود: امسال محموله‌های مختلفی از کیوی به کشورهای روسیه، خلیج فارس و ازبکستان صادر شده که هیچ یک برگشت نخورده است.

کیوی مازندران در راه بازارهای خارجی است
محصول کیوی در مناطق مختلف مازندران تولید می‌شود و امسال تاکنون محموله‌هایی از جویبار، تنکابن، ساری و غیره به کشورهای امارات، قطر، هندوستان و غیره روانه شده است. محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز در پیگیری خبرنگار بازار درباره مبدا کیوی‌های صادراتی گفت: احتمال این که این کیوی‌ها مربوط به شمال باشد وجود دارد.

وی با اظهار اینکه این محموله از مقصد بندرعباس صادر شده است، افزود: برخی از تجار اطلاعات دقیقی از آفات ندارند و دریافت گواهی قرنطینه‌ای از استان‌های مرزی سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

وی در عین حال با بیان اینکه محصولات مرکبات و کیوی استان سالم هستند، افزود: تاکنون با مشکل برگشت محصولات کشاورزی نظیر کیوی روبرو نبودیم.

 ماجرای برگشت کالاهای صادراتی؛ هندی‌ها کیوی نورسیده را پس دادند

محصولات مازندران سالم و باکیفیت هستند
سازمان حفظ نباتات هندوستان به خاطر تولید محصولات مشابه، ورود کیوی ایران را به سبب ورود آفت به کشورش تأیید نکرد و با توجه به آنکه موضوع عدم تأیید ورود کیوی ایران به هندوستان به تازگی مطرح شده، آمار دقیقی از میزان تناژ محصول عودت داده شده وجود ندارد. با این حال عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کیوی مازندران سالم و دارای استانداردهای بهداشتی است، افزود: سال قبل نیمی از کیوی استان به هندوستان صادر شده است.

وی با اظهار اینکه طی روزهای اخیر نیز چند فقره گواهی مبدا برای صادرات کیوی به هندوستان صادر شده است، گفت: محصولات استان دارای شرایط بهداشتی و کیفیت مناسب است.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اظهار اینکه مرکبات و کیوی استان به کشورهای مختلف صادر می‌شود، افزود: این محصولات به کشورهای مختلف از جمله روسیه، ازبکستان، ایتالیا، خلیج فارس و کشورهای حوزه خزری صادر می‌شود.

مهاجر با اظهار اینکه کیوی مازندران و شمال در حال صادرات به و ارسال به کشورهای مختلف از جمله اروپایی است، گفت: تاکنون مواردی از برگشت خوردن کیوی گزارش نشده است.

وی درباره برگشت محموله کیوی از هندوستان گفت: هنوز مشخص نیست این محموله از کدام استان صادر و ارسال شده است و دلیل برگشت آن نیز مشخص نیست.

فلفل‌ها هم برگشتند
موضوع برگشت محموله‌های صادراتی کشاورزی فقط به کیوی خلاصه نمی‌شود و اخیراً فلفل‌های ایرانی نیز برای ورود به روسیه دچار مشکل شدند و از این رو کارگروهی برای رفع مشکل صادرات کالاهای کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده است.

محمد مهدی برومندی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پس از بازدید از طرح‌های کشاورزی مازندران در ساری و نکا درباره مشکل ایجاد شده برای صادرات برخی محصولات کشاورزی به کشور روسیه اظهار داشت: بین کشورهای مختلف تفاهمنامه هایی برای صادرات محصولات کشاورزی از جمله صیفی و سبزیجات وجود دارد.

 ماجرای برگشت کالاهای صادراتی؛ هندی‌ها کیوی نورسیده را پس دادند

وی با اظهار اینکه ۹۵ درصد صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای اوراسیا صادر می‌شود، ادامه داد: تمامی پروتکل‌ها برای صادرات محصولات توسط ایران رعایت می‌شود و سالم‌ترین محصول از جمله فلفل در ایران تولید می‌شود.

وی با عنوان اینکه محصولات ایران به کشورهای مختلف تولید می‌شود، گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده روسیه مکاتبه‌ای با ایران در دولت قبل کرده بود که مصرف چند سم که در گلخانه‌ای ایران مصرف می‌شود، ثبت نشد درحالی که این سموم در حد استاندارد و مجاز بوده است.

برومندی یادآور شد: هنگام صادرات با صدور گواهی بهداشتی در مبادی خروجی و گمرکات مسائل را رعایت می‌کنیم و آزمایش فلزات سنگین برعهده وزارت بهداشت و درمان است و دولت جدید کارگروه مشترک اقدام به کارگروه ویژه برای پاسخگویی به کشورهای هدف با عضویت دستگاه‌های مختلف تشکیل داده است.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تاکنون مذاکرات خوبی انجام شده تا ابهامی که درباره سموم مصرفی در برخی محصولات وجود دارد، برطرف شود و به طور قطع می گویم محصولات کشاورزی ما کاملاً سالم است.

به تاکید کارشناسان غفلت دستگاه‌های متولی از پایش و رصد کالاهای کشاورزی صادراتی مهمترین عاملی است که سبب می‌شود نوبرانه های تولیدی در ایستگاه‌های مقصد برگشت بخورند و به کشور بازگردانده شوند. عودت این محموله‌های صادراتی، خرج و خسارت‌های زیادی روی دست تولیدکنندگان و تجار خواهد گذاشت و بازارهای دیگر صادراتی را نیز تحت شعاع قرار خواهد داد.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha