۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
انحصار تایید کیفیت خودرو توسط خودروسازان باید شکسته شود
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران:

انحصار تایید کیفیت خودرو توسط خودروسازان باید شکسته شود

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، دلیل افت کیفیت خودروهای داخلی را قرار گرفتن انحصار مراحل تایید کیفیت خودرو در اختیار خود خودروسازان، از زمان ساخت تا تحویل به مشتری دانست.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران، علیرضا نیک آیین افزود: به همین دلیل کیفیت خودروها از اولین تولیدشان به مرور زمان کاهش می‌یابد و پس از چند سال که از تولید آن گذشت، کیفیت به قدری کاهش می‌یابد که هیچ شباهتی با تولیدات اولیه همان خودرو وجود ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در تمام کشورهای جهان، هرچه از اولین تولید هر خودرویی می‌گذرد، کیفیت آن به مرور بالاتر رفته و آپشن هایش بیشتر می‌شود که این نشان می‌دهد روی کیفیت تولیدات خودروساز نظارت وجود دارد و به عبارتی، ناظر دیگری غیر از خودش بر تولیدات نظارت می‌کند، بنابراین اصل را بر ارتقای کیفیت می‌گذارد و هر چه کیفیت بالاتر رود، خودرو به برند تجاری بهتری در دنیا تبدیل می‌شود.

وی افزود:، اما این اتفاق در کدام تولیدات خودرویی ایرانی اتفاق افتاده؟ آن هم پس از سال‌های سال که از اولین تولیدات می‌گذرد.

نیک ‌آئین در خصوص دسترسی تعمیرکاران به ابزارهای مخصوص تعمیر خودروها بیان داشت: خودروسازهایی موفق هستند که دانش تعمیر آن خودرو را به دیگران آموزش دهند، اما انحصار دانش و حرفه تعمیر در خودروسازی کشور از معضلات این صنعت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان کشور به این دلیل که می‌خواهند تعمیر خودروها در دست نمایندگی‌های مجاز خودشان باشد، نقشه فنی و آچار مخصوص خودروهای جدید را در اختیار تعمیرکاران قرار نمی‌دهند. با اینکه می‌دانیم در کشور بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار و در تهران بیش از ۵ میلیون خودرو در حال تردد است و نمایندگی‌های مجاز کشور از ۸۰۰ واحد نمی‌گذرد که بسیاری از این نمایندگی‌ها تنها به فروش مشغولند و خدمات تعمیر ندارند، بنابراین لازم است این دانش در اختیار دیگر تعمیرکاران نیز قرار گیرد تا میزان تصادفات و خرابی‌های متعدد برای خودروها کاهش یابد.

رئیس تعمیرکاران خودروی تهران به یکی از اقدامات اتحادیه در خصوص خودروهای TU ۵ اشاره کرد و بیان داشت: با ورود خودروهایی با سیستم TU ۵ به دلایل علمی یک سری افراد تمایلی به خرید این خودروها نداشتند تا اینکه با موافقت شرکت خودروساز و برگزاری کلاس‌هایی با حضور ۱۵۰ نفر و چندین دوره توانستیم تعداد زیادی را به این دانش فنی آگاه کرده و تحت تعلیم قرار دهیم و این عامل تاثیر بسیار زیادی در تعداد بالای فروش این خودرو نیز گذاشت.

نیک آیین تصریح کرد: اگر مردم اطمینان داشته باشند که در صورت تصادف و یا خرابی خودرو براحتی می‌توانند تعمیرکار آن را بیابند و با مشکل روبه رو نمی‌شوند، رغبت بیشتری به خرید خودرو نشان می‌دهند در حالیکه هر چه تعمیرکار کمتر باشد افراد میل کمتری برای خرید خودروها پیدا خواهند کرد.

رئیس تعمیرکاران خودروی تهران در ادامه در لزوم نظارت بر تولید، واردات و وجود قطعات لوازم یدکی نامرغوب تصریح کرد: کسانی که مسئول کنترل کیفیت تولیدات یا واردات کالاهای نامرغوب و بی کیفیت هستند باید در مورد لوازم یدکی حساسیت‌های لازم را داشته باشند چراکه با جان انسان‌ها سروکار دارند. این در حالی است که همگان به عینه و کاملا محسوس، لوازم یدکی بی کیفیت را در بازار مشاهده می‌کنند، ولی اقدامی برای جلوگیری و یا جمع آوری آن نمی‌کنند و تنها به این دلخوشند که بازار اشباع از کالا باشد.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha