۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
گرانی مواد اولیه، کودهای ایرانی را هم از چشم کشاورزان انداخت| گوگرد طی دوسال ۴۰ برابر شد
فعال بخش کودهای کشاورزی در گفتگو با بازار مطرح کرد:

گرانی مواد اولیه، کودهای ایرانی را هم از چشم کشاورزان انداخت| گوگرد طی دوسال ۴۰ برابر شد

هاشمی، فعال بخش کودهای کشاورزی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش قیمت محصول نهایی و کاهش فروش شده است گفت: عدم استفاده از کودهای کشاورزی صنعت را شکننده می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش های مختلف صنعت کشاورزی نیز مانند دیگر صنایع درگیر یکسری مشکلات است که تولید و فروش را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از این بخش ها تولید انواع کودهای کشاورزی است که تولید کنندگان این محصولات نیز با چالشهای بسیاری از جمله نوسان قیمتی مواد اولیه مواجه هستند. در این راستا خبرنگار بازار، گفتگویی با «سید آرین هاشمی» مدیر بازرگانی یک شرکت تولید کننده انواع کودهای کشاورزی همچون کودهای پایه آلی، شیمیایی و همچنین اصلاح کننده های خاک، انجام داده است و پیگیر شرایط فعلی تولید و بازار این محصولات شده است.

چون حدود ۹۰ درصد خاکهای کشاورزی ایران PH بالایی دارد لذا استفاده از اصلاح کننده های خاک باعث می شود PH خاک پایین بیاید و در این حالت عناصر ماکرو و میکرو بسیار راحت تر در اختیار گیاه  قرار می گیرد

*چالش های کشاورزان در بخش کود غالبا چیست و شما در این راستا به عنوان تولید کننده چه اقداماتی انجام داده اید؟
کشاورز ما با بزرگترین چالشی  که در سالهای اخیر مواجه بوده، خشکسالی است. وضعیت بد بارش ها باعث شده روی کشاورز فشار بیاید و بهره وری نسبت به گذشته کاهش شدیدی یافته است. از سوی دیگر قیمت نهاده های کشاورزی مثل کود، سموم و غیره بالا رفته است به طوری که قیمت ها حداقل ۵ برابر گذشته شده است و لذا کار کشاورزی برای بسیاری به صرفه نیست و شاهد هستیم این موارد میزان تولیدات را کاهش داده است.

با این وجود کودهای ما به اصطلاح «کودهای پیشکش» هستند؛ یعنی یکسری کودهای ارزان قیمت و تماما تولید داخل هستند. علاوه بر این ما تولیدکننده اصلاح کننده های خاک نیز هستیم که به کشاورزان کمک شایانی می کند. به عبارت دیگر با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد خاکهای کشاورزی ایران PH بالایی دارد، خاک ها قلیایی است و اکثرا خاکهای شور داریم لذا محصولات اصلاح کننده خاک ما باعث می شود PH خاک پایین بیاید و در این حالت عناصر ماکرو و میکرو بسیار راحت تر در اختیار گیاه  قرار می گیرد. در حقیقت استفاده از این اصلاح کننده ها کم هزینه ترین راه است برای اینکه گیاه بتواند به راحتی عناصر ماکرو و میکرو را جذب کند.

*آیا کودهای پیشکش نمونه خارجی هم در بازار دارد؟
در سالهای گذشته بود اما طی سالهای اخیر چون قیمت دلار بالا رفته به صرفه نیست که این دست از کودها وارد کشور شود بنابراین الان رقیب خارجی در بازار نداریم. در حقیقت عمده کودهای تولیدی ما کود مرغی پلت، کود عالی مخصوص زعفران،  کود کامل ماکرو گرانوله با دو فرمول ۷.۵.۳ و ۱۲.۶.۶ است که این کودها در کنار پتاس گرانوله عرضه می شود. کودهای گوگردی نیز کالای استراتژیک تولید ما محسوب می شود و به دو فرم عرضه می شود و در سراسر ایران کاربرد دارد.

*با این تفاسیر اصلی ترین مواد اولیه شما چیست و از کجا تامین می کنید؟
مواد اولیه ما یا معدنی است یا مواد اولیه پتروشیمی ها است که برای تولید کودهای آلی غالبا از مرغداری ها یا دامداری ها تهیه می کنیم. گوگردها را نیز از پالایشگاه گاز یا از معادن گوگود خریداری می کنیم. اما ماده اولیه کودهای NPK ها  کاملا وارداتی است.

ما تولیدکنندگان کودهای کشاورزی، گوگرد را از پالایشگاه گاز خریداری می کنیم و لذا افزایش قیمت آن با نوسان قیمت ارز چندان مرتبط نیست اما به عنوان خریدار این ماده اولیه، با نوسانات قیمتی آن مواجه هستیم

*در فرایند تولید انواع کودها با چه چالش هایی مواجه می شوید؟
متاسفانه هزینه کارگری و هزینه های سربار کارخانه بسیار بالا است. قیمت نهاده ها و ماده اولیه های ما بشدت نوسان دارد و مثل قیمت دلار که ناگهانی جهش پیدا می کند، بالا می رود. این تغییرات برای قشر هدف ما که همان کشاورزان هستند موضوعی جا نیفتاده است، یعنی کشاورز هنوز درک نکرده که گوگرد مصرفی ما در حالی که سال گذشته ۸۰۰ تومان بوده الان به ۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است.

البته استدلال کشاورزان هم چندان بی راه نیست، چون به عنوان مثال ما گوگرد را از پالایشگاه گاز خریداری می کنیم و لذا افزایش قیمت آن با نوسان قیمت ارز چندان مرتبط نیست اما ما به عنوان خریدار این ماده اولیه با نوسانات قیمتی آن مواجه هستیم و لذا هضم این نوع مسائل برای کشاورز کمی سخت است.

اما چون فروش گوگرد دست دولت است نوسان قیمتی آن به شدت آزار دهنده است. به طوری که از دو سال پیش تا امسال افزایشی ۴۰ برابری در قیمت گوگرد داشته ایم که این در کاهش فروش ما اثرگذار بوده است. به طوری که کود آلی گوگردی ما که در منطقه تربت جام سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تن فروش داشت امسال به ۲۰۰ تن کاهش یافته است! این در حالی است که امسال تبلیغات گسترده ای نیز انجام دادیم. در حقیقت تنها دلیل کاهش خرید افزایش قیمت بوده است.

برای باقی ماندن در بازار رقابت، حاشیه سود خود را کاهش داده ایم اما با کاهش فروش کودهای کشاورزی می توان گفت صنعت کشاورزی بسیار شکننده شده است

*با این تفاسیر برای باقی ماندن در بازار از چه تکنیکی استفاده می کنید؟
ما حداکثر تلاش مان را داریم و یکی از اقداماتی که انجام دادیم این بود که حاشیه سود را به شدت پایین آوردیم. با اینکه فروش کاهش یافته اما برای چرخیدن چرخ تولید و از سوی دیگر برای اینکه کشاورز هم توانایی خرید محصولات ما را داشته باشد حاشیه  سود را نسبت به سال گذشته نصف کرده ایم و به همین دلیل فشار زیادی روی ما است. از سوی دیگر در همایش ها و نمایشگاه های مختلف نیز حضور داریم تا محصولات خود را در سطح وسیعی تری بتوانیم معرفی کنیم و به این ترتیب بازارهای بیشتری به دست بیاوریم.

با این وجود می توان گفت تا وقتی وضعیت بارندگی ها و قیمت نهاده ها ساماندهی نشود سعی و تلاش های ما تنها نوعی مُسکن محسوب می شود. به همین دلیل همه تولیدکنندگان از جمله ما منتظریم که در سال آینده شاید اوضاع بهتر شود. با این وجود متاسفانه بسیاری از هم صنفی های ما امسال تعطیل شده اند و کارخانجات خود را فروخته اند، به همین دلیل می توان گفت در حال حاضر صنعت کشاورزی بسیار شکننده است.

*در بازارهای صادراتی با چه مسائلی مواجه هستید؟
ما در حال راه یابی به بازارهای صادراتی نیز بودیم اما مجوز به ما نمی دهند. به عنوان مثال ما در بازار افغانستان بازاریابی کردیم و حتی سفارش گرفتیم و تولید کردیم اما از سوی بخش دولتی به ما مجوز صادرات ندادند. آن هم به بهانه های فنی! به عبارت دیگر پس از پیگیری های بسیار به ما اعلام کردند که کود شما خالص نیست و میزان نیتروژن آن بالا است. در صورتی که با مدرک خلوص کود را به اثبات رساندیم و نشان دادیم که به هیچ وجه اوره یا نیتروژن به آن اضافه نشده است اما باز هم متقاعد نشدند و خریداران افغانستان هم سفارش خود را کنسل کرد.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha