شورای گفت‌وگو به تأمین منابع پایدار برای حفاظت از نواحی صنعتی ورود کند
رئیس اتاق اراک:

شورای گفت‌وگو به تأمین منابع پایدار برای حفاظت از نواحی صنعتی ورود کند

رئیس اتاق اراک با اشاره به اهمیت تأمین منابع پایدار برای صنایعی که ایجاد می‌شوند، پیشنهاد کرد شورای گفت‌وگو در سطح ملی به این موضوع ورود کند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، به‌منظور بررسی مشکلات و تبیین قوانین و مقررات و همچنین حل برخی مشکلات واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان مرکزی، رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق اراک با مدیرعامل و هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی این استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس اتاق اراک در این جلسه گفت: شرکت دولتی شهرک‌های صنعتی از دیدگاه فعالان اقتصادی یک شرکت دولتی و خصوصی است و از نظر اتاق جنبه خصوصی این مجموعه بر ماهیت دولتی آن می‌چربد. این به معنای آن است که خصوصی‌ها شرکت شهرک‌های صنعتی را از جنس خود می‌بینند و با آن احساس قرابت دارند.

ناصر بیکی افزود: درواقع شرکت شهرک‌های صنعتی ایجاد شده تا روند امور تولیدکنندگان را تسهیل، تسریع و مانع زدایی کند و موضوعات مختلف شرکت‌های هم‌جوار و همسایه همچون مسائل زیست‌محیطی، خدماتی و ... را به‌صورت یکجا تجمیع و حل فصل کند.

بیکی اظهار کرد: اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی با تأمین زیرساخت‌ها، معابر، جداول، امکانات رفاهی و خدماتی و امثالهم می‌کوشد مسیر تولید را برای فعالان این حوزه هموار سازد نباید دست‌کم گرفته یا نادیده انگاشته شود چراکه اگر واحدهای صنعتی، خود مجبور به فراهم آوردن این امکانات بودند هزینه‌های هنگفتی بر آنان تحمیل می‌شد.

او اضافه کرد: این در حالی است که شرکت شهرک‌های صنعتی برای تأمین این زیرساخت‌ها و تجهیزات با پیمانکارانی انعقاد قرارداد می‌کند که با کمترین هزینه ممکن، بایستی کاری با کیفیت و قابل‌قبول ارائه دهند و این از مزایای وجودی این مجموعه است.

رئیس اتاق اراک گفت: بی‌تردید با این حجم از خدمات‌رسانی شرکت شهرک‌های صنعتی ضرورت دارد وزارت صمت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حمایت‌های بودجه‌ای بیشتری از این شرکت‌ها داشته باشند و آن را دست‌خالی رها نکنند.

او اظهار کرد: بخش خصوصی در تمام بحران‌های کشور نظیر دوران جنگ، سازندگی پس از جنگ، تحریم‌های دنباله‌دار که هر روز سخت‌تر شد، دوران شیوع بیماری کرونا و...، همیشه با چنگ و دندان داشته‌های خود را حفظ کرده و میدان تولید را ترک نکرده است، حتی اگر در برخی مواقع ناچار به تولید با ظرفیت بسیار پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود شده است.

بیکی خاطرنشان کرد: مشکلی که واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها با آن روبرو هستند بیشتر مربوط به بعد از واگذاری زمین است.

او ادامه داد: گاهی اتفاق می‌افتد که صنعتگران در هنگام عقد قرارداد با شرکت شهرک‌های صنعتی جهت دریافت زمین و امکانات، به مفاد آن توجهی نمی‌کنند یا در این زمینه بی‌تجربه هستند که این مشکل به صنعتگران برمی‌گردد و می‌طلبد متقاضیان خصوصی توجه بیشتری به این موارد داشته باشند، اما از سوی دیگر، گاه نیز مشاهده می‌شود که شرکت شهرک‌ها با علم به محدودیت‌ها و تنگناهای یک شهرک، بیشتر از ظرفیت و امکانات موجود آن شهرک یا ناحیه صنعتی، اقدام به واگذاری می‌کند و این امر منجر به بروز مشکلات و معضلات بزرگی می‌شود که شرکت‌های خدماتی مستقر در شهرک‌ها که وظیفه خدمات‌رسانی به واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی را بر عهده دارند قادر به پاسخگویی مناسب به مطالبات واحدهای صنعتی نیستند.

رئیس اتاق اراک با اشاره به کمبودها و مشکلات مالی تولیدکنندگان گفت: در این میان پرداخت هزینه‌های مختلف و دریافت خدمات نیز برای این بخش تبدیل به چالش‌های مضاعف می‌شود تا جایی که حتی امکان پرداخت شارژ هم ندارند.

بیکی تصریح کرد: از مشکلاتی که به شکل کلان در همه بخش‌های کشور فراوان به چشم می‌خورد این است که در مکان‌یابی‌ها ضعف داریم به این شکل که بسیاری از مجموعه‌ها از موقعیت سنجی و مکان‌سنجی مناسب برخوردار نیستند و از همین رو به‌محض شروع به فعالیت، مشکلات یک‌به‌یک خود را نمایان و بخش‌های مختلف را گرفتار می‌کنند. این موضوع در مراکز آموزشی، صنعتی و ... مصداق‌های زیادی دارد که بر این کاستی و ایراد صحه می‌گذارد.

او تأکید کرد: مطلوب است شهرک‌هایی که ازاین‌پس به جرگه شهرک‌های صنعتی می‌پیوندند به زیرساخت‌های کافی مجهز باشند و از تأمین منابع پایدار برخوردار شوند.

بیکی گفت: موضوع اهمیت تأمین منابع پایدار برای حفاظت بهتر از شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود از موضوعاتی است که باید در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی طرح و پیگیری شود.

وی افزود: بررسی استقرار صحیح و بجای واحدهای آب بر هم در نواحی مذکور هم از مطالبی است که انتظار می‌رود شرکت شهرک‌های صنعتی با جدیت آن را دنبال کند و بی‌تردید کارشناسان این مجموعه زمانی که درخواست دریافت زمین را بررسی می‌کنند بر اساس نوع فعالیت آن به‌خوبی می‌توانند از میزان آب مورد نیاز واحد صنعتی آگاهی یابند.

رئیس اتاق اراک تصریح کرد: اگر هریک از ما در جایگاه قانونی و اجتماعی خود، وجدان کاری و مسئولیت‌پذیری را نصب العین قرار دهیم و سفارش‌ها و توصیه‌های غیرمنطقی را نپذیریم و در مقابل آن مقاومت کنیم بی‌شک می‌توانیم به توسعه و ارتقای وضع موجود امید داشته باشیم.

او تأکید کرد: رویکرد اتاق حمایت از بخش خصوصی است و در حد و اندازه توان و بضاعت خود در این راه حرکت می‌کند.

رئیس اتاق اراک با اشاره به وضعیت نامناسب شهرک‌هایی نظیر شهرک صنعتی ایبک آباد گفت: این شهرک ظرفیت پذیرش و استقرار واحدهای جدید و بیشتر از تعداد کنونی را ندارد و درخواست داریم شرکت شهرک‌های صنعتی از واگذاری مجدد خودداری کند.

بیکی توضیح داد: شاید مقررات اجازه واگذاری بیشتر به متقاضیان را به شرکت شهرک‌های صنعتی بدهد اما واقعیت این اجازه را نمی‌دهد. به این معنا که کشش و ظرفیت برخی شهرک‌ها به حد اشباع رسیده است و این موضوع به‌ویژه برای واحدهای صنعتی آب بر باید موردتوجه قرار گیرد.

رئیس اتاق اراک در بخش دیگری از این جلسه ابراز داشت: ما به محدودیت‌های قانونی شرکت شهرک‌های صنعتی واقفیم و وضع فعلی را درک می‌کنیم اما انتظار داریم شرکت شهرک‌های استان نیز شرایط سخت تولیدکنندگان بخش خصوصی را درک کند.

او افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی نیز مانند بخش خصوصی به نوآوری نیاز دارد و در همین راستا ایجاد تعدادی شهرک صنعتی جدید در مکان‌های مناسب لازم است تا در مدت‌زمان طولانی جوابگوی نیازهای بخش خصوصی باشد.

بیکی خاطرنشان ساخت: این تصور که بشود با حفظ وضع موجود رو به رشد و رونق حرکت کنیم غیرواقع‌بینانه است و مسلم است که در بعضی از شهرک‌ها امکان استقرار بیشتر صنایع نیست.

کد خبر: ۱۲۳٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha