۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
تعامل حداکثری با همسایه‌ها و چند جانبه گرایی اقتصادی
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور مطرح کرد

تعامل حداکثری با همسایه‌ها و چند جانبه گرایی اقتصادی

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: یکی از پایه‌های اصلی سیاست خارجی دولت، توسعه مناسبات همسایگی و تعامل حداکثری و چند جانبه گرایی اقتصادی است.

به گزارش بازار، محمد جمشیدی معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های اصلی سرزمین ایران وجود همسایه‌های فراوان، سواحل طولانی و اقیانوسی و منابع طبیعی سرشار است، ادامه داد: متاسفانه در طول زمان کمتر به این ویژگی‌ها و بیشتر به ذخایر انرژی توجه شده است.

جمشیدی افزود:کشوری که همسایه‌های زیادی دارد می‌تواند روابط اقتصادی خود را چند برابر کند.
معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور با اشاره به «گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» گفت: سفرای کشورهای همسایه و کنسول گری‌ها در این گردهمایی، مشکلات و خلاء‌های موجود در نوع روابط با همسایگان و کشورهای دارای روابط اقتصادی چشمگیر با جمهوری اسلامی را بررسی می‌کنند.
 
وی افزود: این نیازمند یک همفکری اساسی است و دستور کار اصلی در این گردهمایی این بوده است که تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی عملیاتی و پایدار با کشورهای همسایه و کشورهای منطقه در نظر گرفته شود.

جمشیدی گفت: برآورد ما در این ۱۰۰ روز این بود که سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران جواب داده است و علاوه بر اینکه موجب گسترش تبادلات تجاری و به ویژه تقویت بخش خصوصی در داخل کشور می‌شود، یک الزام دارد و آن اعتماد سیاسی است و در اینجا نقش شخص رئیس جمهور اهمیت دارد.

وی افزود: رئیس جمهور در تعاملات گسترده‌ای که با رهبران و نمایندگان کشورهای مختلف در این دوره دو تا سه ماهه داشته است، ویژگی مهمی را که توانست در روابط خارجی، تقویت کند، اعتماد سیاسی متقابل است.

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: کشورهای مختلف در تعامل با جمهوری اسلامی ایران، اعتماد پیدا می‌کنند و به سمت گسترش روابط می‌روند.

جمشیدی گفت: از این جهت شاهد تحول هستیم و شاهدیم همه کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تاکید می‌کنند که سطح روابط اقتصادی فعلی کفایت نمی‌کند و همه این آمادگی را دارند که روابط را به ویژه در عرصه اقتصادی، افزایش دهند.

وی افزود: اگر در گذشته، بیشتر نگاه بر این بود که با کشورهای غربی تعامل برقرار شود، سیاست خارجی دولت اکنون متعادل و یکی از مؤلفه‌های آن تقویت روابط با همسایگان است.

معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور گفت: یکی از دستور کارهای اصلی این است که اگر سیاست همسایگی را مبنا قرار می‌دهیم و تقویت همکاری‌های اقتصادی به عنوان هدف اصلی، معرفی می‌شود، در آن موقع، اعزام و ارزیابی سفرا و عملکرد سفارتخانه‌ها بر اساس میزان دستاوردهای اقتصادی ارزیابی می‌شود.

جمشیدی افزود: برای هر کشور هدف یک راهبرد بلندمدت تعریف شده باید وجود داشته باشد و سفیر فعال در آنجا موظف است بر اساس این راهبرد با جنس اقتصادی حرکت کند و این کار در حال انجام است.

وی اضافه کرد: یک پایه اصلی راهبرد جمهوری اسلامی، خنثی سازی تحریم هاست که یک بعد آن تقویت روابط اقتصادی با همسایگان و کشورهای دیگر است و بعد دیگر، رفع و لغو تحریم است که

رئیس جمهور موضع شفافی در این زمینه گرفته است و با توجه به مذاکرات در جریان، تاکید دارد که اگر طرف مقابل نسبت به لغو تحریم‌ها اراده و جدیت لازم را نشان دهد، مسیر رسیدن به توافق هموار است.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha