۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
اعتراضات گوادر؛ برجستگی پاشنه آشیل سی پک| تداوم تعمیق روابط اقتصادی چین_پاکستان
بازار گزارش می دهد؛

اعتراضات گوادر؛ برجستگی پاشنه آشیل سی پک| تداوم تعمیق روابط اقتصادی چین_پاکستان

از آنجایی که گوادر، با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند و دریای عرب، برای منافع ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک چین بسیار مهم است، چینی ها نگران تحولات بلوچستان و تاثیر آن بر طرح یک کمربند_یک جاده هستند.

بازار، گروه بین الملل: پس از اعلام کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) در سال ۲۰۱۵، گوادر در رسانه های جریان اصلی پاکستان به عنوان دروازه ورود به دوره جدیدی از سرمایه گذاری های چینی به منظور تغییر سرنوشت پاکستان و کل منطقه به نمایش گذاشته شد و بر همین اساس، گوادر، یک شهر بندری کوچک در خط ساحلی دریای عرب در استان بلوچستان جنوب غربی پاکستان، از آن زمان به شدت مورد توجه قرار گرفت.

چین میلیاردها دلار برای ساخت این شهر بندری، افتتاح یک نیروگاه زغال سنگ ۳۰۰ مگاواتی و ساخت فرودگاه بین المللی با هزینه ۲۳۰ میلیون دلاری، در کنار سایر پروژه هایی که زیر چتر سی پک قرار دارند، هزینه کرده است.

هنگامی که سی پک راه اندازی شد، جامعه محلی بلوچ در گوادر، به آب، برق و سایر امکانات اولیه دسترسی نداشتند که البته با وجود هجوم میلیاردها دلار سرمایه گذاری چینی، هنوز هم از به امکانات و نیازهای اولیه نیاز دارند. 

موج سرمایه‌گذاری‌ ها به جای افزایش جمعیت محلی، نتیجه معکوس داشته است؛ در پی کار توسعه، مردم محلی منابع معیشت خود را از دست داده‌اند. بسیاری، به ویژه ماهیگیران، بیکار شده اند. با توجه به افزایش حضور امنیتی برای شهر بندری  که به منظور ایمن سازی پروژه های چینی و کارگران در برابر حملات شبه نظامیان است، اقتصاد محلی در حال نابودی است.

در این شرایط، برای بومیان بلوچ روشن شده است که توسعه گوادر در جهت بهبود وضعیت اقتصادی آنها ایجاد نشده است. در عوض، آنها را از صحنه محو کرده و همچنین از نظر اقتصادی کشورشان را فلج می کند. در نهایت، آنها در مقابل مقامات برای دسترسی به امکانات اولیه ایستاده اند.

بر همین اساس، جوامع بلوچ بیش از سه هفته است که در شهر بندری و سایر نقاط ناحیه گوادر تظاهرات کرده و خواستار آب آشامیدنی سالم، دسترسی بدون وقفه به دریا برای ماهیگیری و ممنوعیت صید ترال در اعماق دریا هستند. به دلیل این تحصن ها و اعتراضات، این پروژه با بودجه چین درگیر نارضایتی های بلوچ ها از دولت پاکستان شده است که قدمت آن به دهه ها قبل می رسد.

معترضان بزرگراه‌های اصلی اتصال گوادر به کراچی، پرجمعیت‌ترین شهر و پایتخت سابق پاکستان را بسته‌ و دولت را مجبور کرده‌اند تا ۵۵۰۰ پلیس ضد شورش اضافی را در گوادر مستقر کند. پیش از این، هزاران زن در این شهر ساحلی برای بزرگترین تظاهرات یک هفته ای تظاهراتی که خواستار تسهیلات اولیه مدنی بودند، تجمع کردند.

 معترضان اعلام کرده اند که در راه اندازی سی پک در سال ۲۰۱۵، مقامات پاکستانی و چینی به آنها قول داده بودند که گوادر که در آن زمان یک شهر کوچک در اطراف بندر ماهیگیری موقعیت استراتژیک قرار داشت، به زودی به یک کلان شهر مدرن و درخشان، شبیه به دبی یا شنژن تبدیل شود که با وجود گذشت شش سال، واقعیت بسیار متفاوت است

تظاهرات و تحصن‌ ها نشانه روشنی است که همه چیز در گوادر خوب نیست. مردم به خیابان‌ ها آمده‌اند تا خشم خود را نسبت به بلندپروازی مقامات نشان دهند.

 معترضان اعلام کرده اند که در راه اندازی سی پک در سال ۲۰۱۵، مقامات پاکستانی و چینی به آنها قول داده بودند که گوادر که در آن زمان یک شهر کوچک در اطراف بندر ماهیگیری موقعیت استراتژیک قرار داشت، به زودی به یک کلان شهر مدرن و درخشان، شبیه به دبی یا شنژن تبدیل شود. اما با وجود گذشت شش سال، واقعیت بسیار متفاوت است.

دولت پاکستان از تجمع گسترده مردم برای مطالبه حقوق خود نگران شده است. مقامات چینی نیز نگران تظاهرات ناگهانی و ادامه دار در شهر گوادر هستند، به طوری که وزارت امور خارجه چین بیانیه ای صادر کرد و گفت که گزارش رسانه ها مبنی بر وقوع اعتراضات در گوادر علیه صدور بیش از حد حقوق ماهیگیری برای کشتی های ترال چینی اخباری جعلی است.

سفارت پاکستان: داستانهای جعلی صدای امریکا در خصوص گوادر
حتی سفارت پاکستان در چین و یک روزنامه نگار پاکستانی نیز اعلام کرد که داستان‌ های صدای آمریکا (VOA) که همواره در تلاش است تا همکاری چین و پاکستان را به تظاهرات محلی در گوادر واقع در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان مرتبط کند، اخباری جعلی و کذب است در حالی که به هیچ وجه امریکاییها اجازه ندارند به دوستی آهنین بین چین و پاکستان آسیب بزنند.

صدای آمریکا در نسخه چینی خود یک مطلب طولانی را منتشر کرد تا چین را با یک اعتراض محلی مرتبط کند و نشان داد که اظهارنظر قبلی سخنگوی وزارت خارجه چین ژائو لیجیان، که این ادعاها را رد کرد، نادرست است.

در چند وقت اخیر، مقامات حتی می خواستند شهر را حصار بکشند، اما به دلیل سروصدای رسانه ها از سوی مردم محلی و ملی گرایان بلوچ، از این کار عقب نشینی کردند. یکی از دلایل تدابیر شدید امنیتی در گوادر این واقعیت است که جدایی طلبان بلوچ از روز اول به صراحت با سی پک مخالفت کرده و آن را تهدیدی برای هویت بلوچ می دانند. آنها در مورد تغییرات جمعیتی که می تواند بلوچ ها را به اقلیت در استان خود در پی ورود گسترده چینی ها و مردم از سایر نقاط پاکستان، به ویژه از استان پنجاب، تبدیل کند، نگران هستند. در نتیجه جدایی طلبان بلوچ حملاتی را در گوادر انجام داده اند تا از توسعه ای که به زعم آنها ضد بلوچ است، بازدارند.

ژائو در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۳۰ نوامبر در پاسخ به گزارش‌ های رسانه‌ های قبلی گفت که گزارش‌ های برخی رسانه‌ها درباره «تظاهرات ضد چین» در منطقه گوادر کاملاً بی‌ اساس است. صدای آمریکا به دنبال انتقاد از چین و پروژه کریدور اقتصادی چین و پاکستان (سی پک)، در تلاش است تا مثلا نگرانی های خود را در خصوص ماهیگیری چینی و همچنین جاده‌ای که به بندر گوادر مرتبط است و پروژه‌ای کلیدی تحت سی پک می باشد، مطرح کند.

یاسر حبیب خان روزنامه‌نگار «گوادر پرو» یک رسانه محلی که این ماجرا را پوشش می‌دهد، اعلام کرد که گزارش صدای آمریکا بی‌اساس و دروغ است. خان به تازگی از گزارش میدانی خود در گوادر بازگشته و در مقاله ای  با عنوان «چین دوست ماست» به وضوح توضیح داده که معترضان دستور کار غرب را که تلاش می کرد تحصن ۲۳ روزه را خصمانه با چین معرفی کند، رد کردند.

وی همچنین اظهار کرد که ما اصلا مخالف چین، توسعه به رهبری چین و سی پک در گوادر نیستیم. همچنین، افراد درگیر در اعتراض و تحصن در گوادر مخالف این نیستند که این بندر توسط شرکت چاینا اورسیز پورت اداره شود و در عوض، آنها به دنبال حقوقی برای زندگی هستند که هر پاکستانی سزاوار آن است.

بندر گوادر، پروژه شاخص تحت سی پک، همیشه بر توسعه تمرکز دارد و معیشت محور است و طرف چینی اصل احترام متقابل و توافق را از طریق مشاوره در پیشبرد همکاری های مربوطه رعایت میکند

یک افسر مطبوعاتی سفارت پاکستان در چین نیز گفت که سفارت پاکستان در چین بر اهمیت دوستی آهنین بین چین و پاکستان تاکید می کند و اجازه نخواهد داد که هیچ گونه گزارش منفی رسانه ای یا اخبار جعلی به این روابط آسیب برساند. 

 ژائو در ۳۰ نوامبر در پاسخ به سوالی در مورد اعتراض در منطقه گوادر و  کشتی های ترال ماهیگیری چینی اظهار داشت که این یک خبر کاملا جعلی است. وی گفت که هیچ کشتی ترال چینی در بندر گوادر پهلو نمی گیرد یا در آب های مربوطه ماهیگیری نمی کند.

ژائو تاکید کرد: بندر گوادر، پروژه شاخص تحت سی پک، همیشه بر توسعه تمرکز دارد و معیشت محور است و طرف چینی اصل احترام متقابل و توافق را از طریق مشاوره در پیشبرد همکاری های مربوطه رعایت میکند ضمن این که ما قاطعانه با تلاش های مخرب برخی رسانه ها در جهت لکه دار کردن روابط سی پک و چین و پاکستان از طریق جعل اطلاعات نادرست و نقض اخلاق مطبوعاتی مخالفیم. 

غول ساخت و ساز چینی و شرکت ساخت و ساز ارتباطات چین (CCCC) که در حال ساخت بزرگراه East Eastbay با قیمت ۱۴۴ میلیون دلار  از طریق وام های چینی با بهره صفر است، اعلام کرد که قصد دارد به زودی ۷۵ تور ماهیگیری را اهدا کند. این شرکت گفت که تورها به ارزش ۱۰۰ هزار یوان (۱۵۷۰۱ دلار) و مراسم اهدا همراه با ساکنان محلی در گوادر برگزار خواهد شد.

مقام چینی:  علیرغم اینکه بسیاری از رسانه های خارجی نیز تهمت های خود را علیه پروژه های چین در پاکستان تشدید می کنند، چین و پاکستان به تعمیق همکاری های دوجانبه ادامه می دهند و سی پک اخیراً به موفقیت های زیادی دست یافته است

وانگ ونبین یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه چین، در روز چهارشنبه اظهار کرد که تجارت دوجانبه بین چین و پاکستان و صادرات از پاکستان به چین، هر دو در سطح بی‌ سابقه‌ای در سال جاری بوده است. همکاری اقتصادی و تجاری چین و پاکستان برای دو طرف سودمند است و منافع ملموسی را برای مردم هر دو کشور به ارمغان آورده است.

وانگ افزود: چین مایل است همکاری های همه جانبه با پاکستان را برای بهره بردن از مردم هر دو کشور تعمیق بخشد. علیرغم اینکه بسیاری از رسانه های خارجی نیز تهمت های خود را علیه پروژه های چین در پاکستان تشدید می کنند، چین و پاکستان به تعمیق همکاری های دوجانبه ادامه می دهند و سی پک اخیراً به موفقیت های زیادی دست یافته است.

پروژه برق آبی ۷۲۰ مگاواتی کاروت، اولین پروژه برق آبی تحت ابتکار کمربند و جاده، با موفقیت دروازه های تونل های انحرافی را بست و در اواخر نوامبر آبگیری مخزن را آغاز کرد. دو کشور توافقنامه ای را برای واردات پیاز پاکستانی امضا کردند که اولین قرارداد از زمان آغاز مرحله دوم توسعه سی پک دو کشور است که بر همکاری در بخش های صنعتی و کشاورزی متمرکز است.

نونگ رونگ سفیر چین در پاکستان پیشتر گفته بود که بین ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۱، تجارت کشاورزی بالغ بر ۸۶۰ میلیون دلار بوده که صادرات پاکستان به چین به ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، در حالی که صادرات انبه به تنهایی به ۳۷.۴ تن، جهشی بیش از ۱۰ برابر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رسیده است.

فشار چین بر پاکستان در تضمین امنیت سی پک
با وجود اظهارات مقامات پاکستانی در خصوص تعمیق روابط دو جانبه، چینی ها نگران تداوم تظاهرات در گوادر هستند حتی شاید بیشتر از همتایان پاکستانی خود نگران باشند. گوادر، با دسترسی مستقیم به اقیانوس هند و دریای عرب، برای منافع ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک چین بسیار مهم است.

مقامات چینی همتایان پاکستانی خود را تحت فشار قرار داده اند تا محیطی امن را برای اجرای پروژه های سی پک در بلوچستان تضمین کنند

در نتیجه چینی ها تحولات بلوچستان به طور کلی و گوادر را به طور خاص از نزدیک زیر نظر دارند. گوادر می تواند طرح یک کمربند_یک جاده چین را در منطقه به موفقیت می رساند اما اگر کارها طبق برنامه پیش نرود، می تواند فاجعه آمیز باشد.

همچنین، اگر یک کمربند_یک جاده نتواند در پاکستان به عنوان برادر آهنین چین که حمایت کامل خود را از سی پک کسب کرده است، موفق شود، کل پروژه را زیر سوال می برد. به همین دلیل است که مقامات چینی همتایان پاکستانی خود را تحت فشار قرار داده اند تا محیطی امن را برای اجرای پروژه های سی پک در بلوچستان تضمین کنند.

کد خبر: ۱۲۲٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha