۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
زنگ خروج دولت از شرکت‌داری با عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
تصمیم سازمان بورس و خصوصی‌سازی نتیجه داد؛

زنگ خروج دولت از شرکت‌داری با عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

وکیلی، کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت با عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه می‌تواند به تامین مالی قابل ملاحظه دست پیدا کند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه(سنا)، سیاوش وکیلی کارشناس ارشد بازار سرمایه در مورد ابعاد مختلف بزرگترین عرضه سهام دولتی (هلدینگ  پتروشیمی خلیج فارس) در بازار سهام، اظهار کرد: بازار هم‌اکنون از کمبود نقدینگی رنج می‌برد به همین خاطر دو موضع‌گیری متفاوت در برابر عرضه‌های اولیه وجود دارد و هر کدام از این دو گروه استدلال‌های خاص خود را در این‌باره دارند.

او دراین‌باره ادامه داد: نکته قابل توجه رصد آگاهانه بازار سهام توسط سازمان بورس است، مسئولان سازمان بورس سعی می‌کنند به منظور حفظ ماهیت بازار سرمایه هر چند یکبار، یک عرضه اولیه در این بازار انجام دهند زیرا به اعتقاد بنده و اکثر کارشناسان اگر در بورس عرضه اولیه به درستی شکل نگیرد و شرکت های سهامی به منظور تامین مالی و شفافیت درآمدهای خود وارد آن نشوند، دیگر این بازار معنایی نخواهد داشت.

او افزود: اقدام سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور عرضه بلوکی سهام دولت (هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس) در بازار دوم بسیار ارزشمند به حساب می‌آید و نکته قابل توجهی که می‌توان به آن اشاره کرد آن است که این عرضه به سبب حجم بالایی که دارد به صورت بلوکی توسط سهامداران عمده و حقوقی خریداری می‌شود پس سهامدار خرد نمی تواند آن را خریداری کند که از این جهت نگرانی در بازار ایجاد شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صورت بلوکی مسیر را هموار می‌کند تا چند شرکت سرمایه‌گذار بزرگ بتوانند در قالب یک  کنسرسیوم اقدام به خرید سهام دولتی کنند.

او بیان کرد: دولت علاوه براینکه می‌تواند با عرضه سهام مذکور در بازار سرمایه به تامین مالی قابل ملاحظه دست پیدا کند با عرضه سهام پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس نشان  داد که تمایل دارد از شرکت‌داری و مدیریت مستقیم خارج شود. امیدواریم که این امر در سایر اموال دولت نیز رخ دهد.

وکیلی گفت: عرضه سهام دولت به صورت بلوکی آسیب و مشکلی  به بازار اول که سهامداران خرد حقیقی در آن حضور دارند وارد نخواهد کرد پس به همین خاطر لازم است  سهامداران از هرگونه اقدام عجولانه بپرهیزند، زیرا عرضه سهام دولت در بازار سهام نشان از فاصله گرفتن دولت از فروش اوراق خزانه اسلامی  و قوی تر شدن بخش خصوصی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اقدامات سازمان بورس در راستای ایجاد اطمینان خاطر بین سهامداران خرد مبنی بر عدم تاثیر گذاری عرضه بلوکی این سهام بر بازار سرمایه، گفت: اکنون نیاز است سازمان بورس به سبب ایجاد اطمینان خاطر بین سهامداران خرد حقیقی در خصوص عدم تاثیرگذاری عرضه سهام بلوکی دولت در بازار دوم بر بازار اول مزایایی را نیز در اختیار این بازار قراردهد، به طور مثال مسئولان مربوطه می‌توانند با تصویب قوانینی سبب افزایش سودآوری شرکت های سهامی حاضر در بازار اول شوند.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      سلام بهتر بود اینگونه تیتر می زدید زنگ خروج دولت از حفظ دارایی های مولد با واگذاری سهم ناچیز باقی مانده در هلدینگ خلیج فارس و تداوم مدیریت شرکتهای زیان ده