۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
منطقه آزاد به مرکزیت بیله سوار آغازی برای تحولات اقتصادی
یادداشت؛

منطقه آزاد به مرکزیت بیله سوار آغازی برای تحولات اقتصادی

اردبیل- «بیله سوار مغان یکی از تاریخی ترین شهرها به لحاظ مراودات تجاری و اقتصادی شمالغرب کشور است» این بخشی از یادداشت بهروز پیری فعال رسانه ای است که در بازار به رشته تحریر درآمده است.

بهروز پیری؛ بازار: بیله سوار مغان یکی از تاریخی ترین شهرها به لحاظ مراودات تجاری و اقتصادی شمالغرب کشور است که می تواند با نگاه توسعه محور دولت در ایجاد گشایش های اقتصادی نقش ایفا کند.

وجود گمرک و پایانه مرزی در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان که در واقع دروازه ورود به منطقه بزرگ قفقاز و اوراسیا می باشد، از قدیم الایام مورد توجه دولت ها بوده و به توسعه و بالندگی آن تلاش کرده اند زیرا که با توسعه فعالیت های گمرکی از جمله ترانزیت کالا و صادرات و واردات و مراودات انسانی با اهداف تجاری و البته پزشکی می توان از نظر درآمدهای گمرکی به اهداف اقتصادی رسید.

 در سال های اخیر نیز طی مذاکرات مسؤلان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نحوه مراودات تجاری و اقتصادی وارد فاز جدید خود شده و دو طرف بر ایجاد منطقه ای آزاد در یک نقطه از منطقه مرزی فی مابین تاکید کرده اند.

با وجود اینکه مناطق آزاد تجاری معایب جدی از قبیل حاشیه نشینی و احتمال قاچاق کالا و اختلاف درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی به جهت وجود رانت را دارد اما مزایای متعددی دارد که می توان با مدیریت اصولی و البته جهادی معایب را به حداقل رساند.

منطقه آزاد تجاری استان اردبیل نیز که به تصویب نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده، هم اکنون درگیر مسائل سیاسی بوده و برخی از نمایندگان با سوء استفاده از جایگاه خود به جهت از دست رفتن پایگاه اجتماعی شان، مدام به درخواست های غیرعلمی و کارشکنانه پافشاری می کنند که متاسفانه این امر پس از گذشت نزدیک ۶ ماه همچنان موجب معطل ماندن مصوبه منطقه آزاد شده است.

شهرستان مرزی بیله‌سوار با دارا بودن گمرک و پایانه بین المللی و همچنین زمین های آماده جهت اجرای منطقه آزاد تجاری در وضعیتی کاملا روشن قرار دارد زیرا که اولا طرف آذربایجانی، مرز مشترک جهت تبادل و مراودات تجاری و اقتصادی را مرز بیله سوار اعلان کرده و تمایلی برای ایجاد گذرگاه دیگری ندارد، ثانیا ایجاد زیرساخت جدید نیز در نقطه ای غیر از بیله سوار بار مالی شدیدی برای دولت تحمیل می کند لذا این نقطه از هر حیث و حتی از نظر زیرساخت های سیاسی نیز کاملا محیا است.

با شروع به کار منطقه آزاد تجاری استان اردبیل به مرکزیت شهرستان بیله سوار و با ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانجات تولیدی و فرآوری مواد، بویژه فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی که سالانه میلیون ها تن به صورت خام به سایر استان ها و خارج از کشور صادر می شود، در مدت زمان اندکی می توان شاهد تحول گسترده در زمینه اقتصاد منطقه، استان و کشور بود.

کد خبر: ۱۲۲٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha