۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
ضرورت راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند
یادداشت؛

ضرورت راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند

راه‌اندازی شرکت هواپیمایی اختصاصی توسط سازمان منطقه آزاد اروند در راستای خدمات رسانی به اروندنشینان یک ضرورت است.

خبرگزاری بازار- محمود نواصر: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان و شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر با وسعت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است و همچنین فرودگاه بین‌المللی آبادان در آن قرار دارد.

یکی از ظرفیت‌های اقتصادی در هر نقطه که موجب رونق اقتصادی می‌شود، فرودگاه است. در بسیاری از اقصی نقاط جهان تلاش می‌شود تا بتوانند یک فرودگاه با پروازهای داخلی احداث کنند اما فرودگاه فعلی آبادان بین‌المللی است.

فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های کشور است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران است و به ‌دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی‌ که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوئیس ایرویز سوئیس، اسکاندیناوی ایر اسکاندیناوی، آلیتالیای ایتالیا و ... شرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه آبادان نشست و برخاست داشت اما اکنون علیرغم ظرفیت بالای اقتصادی، گردشگری و درمانی در شهرهای آبادان و خرمشهر این فرودگاه پرواز خارجی ندارد و حتی پروازهای داخلی آن نیز محدود است.

هزینه بالای بلیط برای اروندنشینان

منطقه آزاد اروند نسبت به سایر مناطق آزاد کشور بیشترین جمعیت را دارد و تنها منطقه آزاد است که چهار راه مواصلاتی همچون ریلی، هوایی، دریایی و زمینی دارد که یکی از مهم‌ترین این راه‌ها خط هوایی است.

تردد بالای مردم از این فرودگاه، از نقاط قوط و در برخی مواقع نیز چالشی برای مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند و مردم است.

شهروندان خطه اروند در برخی از ایام برای تهیه بلیط به دلیل ازدحام ناچار هستند با قیمت‌های بالا سفر خود را انجام دهند که در شرایط اقتصادی کشور ممکن است آنها را از ایمن‌ترین و راحت‌ترین نوع سفر باز دارد و این در حالی است که کیشوند ها(ساکنان منطقه آزاد کیش)، پروازهای خود را با قیمت‌های مناسب از طریق شرکت کیش ایر انجام می‌دهند.

سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون یک شرکت هواپیمایی اختصاصی برای خود راه‌اندازی نکرده است ولی سازمان منطقه آزاد کیش اقدامات مناسبی در این خصوص انجام داده است.

کیش با هواپیمایی اختصاصی

شرکت هواپیمایی کیش با هدف توسعه فعالیت‌های جزیره کیش، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان‌های کشور و اتصال به کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس درسال ۱۳۷۰ تاسیس شد. این شرکت پس از ثبت و دریافت مجوزهای قانونی به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و در قالب یک شرکت سهامی خاص، فعالیت خود را از خرداد ماه همان سال با دو فروند هواپیمای اجاره‌ای شروع کرد.

پس از طی دوره تاسیس و راه‌اندازی، از اواخر سال ۱۳۷۲ با تغییر استراتژی و رویکرد شرکت، به کارگیری متخصصان کارآزموده و رعایت اصل صرفه جویی و فعالیت مداوم سبب شد تا شرکت در مدت کوتاهی ضمن رفع مشکلات، به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه بازرگانی، عملیات، فنی، خدمات فرودگاهی و پشتیبانی دست یابد که تحقق چنین اموری، بستر مناسبی را به منظور رشد و سازندگی فراهم آورد.

هم‌زمان با گذراندن موفقیت آمیز دو دوره ابتدایی، دوره سوم به نام مرحله بازنگری و شکوفایی شرکت از اواخر سال ۱۳۷۶ و با تغییر مجدد مدیریت آغاز شد. کیش ایر در این زمان ۱۰ فروند هواپیمای اجاره‌ای شامل هواپیمای یاک ۴۰ و توپولف ۱۵۴ در اختیار داشت که با تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، عدم واگذاری ارز دولتی و افزایش نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی، امکان نگهداری و انجام حداقل ساعت پرواز تعیین شده برای آنها عملی نبود به همین دلیل در راستای پیشگیری از ضرر و زیان احتمالی، تعداد هواپیماهای اجاره‌ای کاهش و در عوض، ساعت پرواز هواپیماهای باقیمانده افزایش یافت.

یکی از اقدامات مثبت سازمان منطقه آزاد کیش ارائه تخفیف به ساکنین این جزیره یا همان کیشوندی‌ها است که آنها می‌توانند با ارائه کارت کیشوندی و مراجعه به سایت و یا دفاتر فروش هواپیمایی کیش نسبت به خرید بلیط اقدام کنند.

رویای ایرلاین اختصاصی اروند

راه‌اندازی یک ایرلاین اختصاصی در منطقه آزاد اروند شاید یکی از مطالبات کوچک اما مهم برای اروند نشینان باشد و باید مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند با بهره‌گیری از الگوهای موفق دیگر مناطق آزاد در این خصوص، سریعا گام‌های راهبردی را در اهم برنامه‌های خود قرار دهند و اجازه ندهند این موضوع رویا باشد و آن را به واقعیت تبدیل کنند.

ممکن است در آغاز این راه نتوان چندین فروند هواپیما را خریداری و یا اجاره کرد اما راه‌اندازی این ایرلاین یک ضرورت انکار ناپذیر است و حتی با یک فروند نیز می‌توان شروع کرد.

*خبرنگار حوزه اقتصاد

کد خبر: ۱۲٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha