۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
منافع سهامداران در ایران خودرو و سایپا رعایت نمی شود| قیمت خودرو رو به افزایش
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با «بازار»:

منافع سهامداران در ایران خودرو و سایپا رعایت نمی شود| قیمت خودرو رو به افزایش

زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نامه افزایش قیمت خودروسازان به بورس، گفت: اگر شرکت های خودروسازی منافع سهامداران برایشان مهم بود با چنین وضع مالی مواجه نبودند.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان به دلیل زیان انباشت هنگفت ناشی از سو مدیریت، تحریم های ظالمانه و کرونا درخواست افزایش قیمت خودرو را اعلام کرده بودند. به بهانه های مختلف این موضوع با تعویق مواجهد شده بود، اما امروز رسما قیمت خودرو با ارسال نامه از گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا در کدال افزایش ۱۸ درصدی قیمت را تجربه کرد. هرچند که این افزایش بها تاثیر چندانی در کاهش زیان و مطالبات خودروسازان ندارد، اما برای بررسی گرانی خودرو توسط هر دو خودروساز و اعلام فروش فوری از سوی گروه صنعتی ایران خودرو با «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهید گذراند:

منافع سهامداران در ایران خودرو وسایپا رعایت نمی شود|<a class=بازار خودرو روبه افزایش" height="851" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/12/08/4/98329.jpg" width="600" />

در بازار خرده فروشی این مساله تاثیری نخواهد داشت، بلکه قیمت محصولات دو خودروساز متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت

* گروه صنعتی ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا امروز طی نامه ای به بورس، قیمت خودروها را در کدال افزایش دادند، این مساله چه تاثیری در بازار خودرو خواهد داشت؟
در بازار خرده فروشی این مساله تاثیری نخواهد داشت، بلکه قیمت محصولات دو خودروساز متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت. کما اینکه اگر مبنا قیمت این مسائل می بود، محصولات تا کنون تغییر قیمتی را تجربه نمی کردند.

اگر شرکت های خودروسازی منافع سهامداران برایشان مهم بود با چنین وضع مالی مواجه نبودند. لذا معتقد نیستم که ذره ای برای خودروسازان منافع سهامداران مهم و در ارجحیت باشد

* در پی همین رابطه بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرده که محصولات ۱۸ درصد افزایش قیمت را تجربه و فروش فوری و افزایش عرضه آغاز خواهد شد، این مساله می تواند احتمال احتکار یا اعمال فشار برای افزایش محصولات از سوی ایرانه خودرو را قوت دهد؟
اگر شرکت های خودروسازی منافع سهامداران برایشان مهم بود با چنین وضع مالی مواجه نبودند. لذا معتقد نیستم که ذره ای برای خودروسازان منافع سهامداران مهم و در ارجحیت باشد. حتی اگر اولویت بخواهیم بگذاریم، اولویت باید سهامدار باشد نه مصرف کننده، این شعارها نشان می دهد که مدیریت مساله مذکور را در اولویت ندارد. اگر فرض کنیم خودروسازان گرو کشی، احتکار با هدف اعمال فشار جهت افزایش قیمت خودرو را دارند، قطعا صحیح نیست. تورم ۵۰ درصدی را ۱۸ درصد اعلام کردند، این مساله خود جای سوال دارد.  

منافع سهامداران در ایران خودرو وسایپا رعایت نمی شود|<a class=بازار خودرو روبه افزایش" height="777" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/12/08/4/98330.jpg" width="600" />

* در سه ماه منتهی به پایان سال برای صنعت و بازار خودرو چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
صنعت خودرو توسط دولت باتوجه به نرخ تورم عمومی حفظ شده است، تا زمان دولتی بودن، تورم ایجاد می شود تا صنایع ناکارآمد حفظ شود. اما در خصوص بازار خودرو باید گفت افزایش قیمت قطعا وجود دارد و این مساله به دلیل تورم همچنان ادامه خواهد داشت. اگر قیمت خودرو براساس حاشیه بازار شود، حداقل صنعت خودرو از ذخایر بانکی استفاده نمی کند که تورم مجدد ایجاد کند، دولت مالیات بگیرد از خودروسازان، این شیوه مستقیما علیه مردم به اسم مردم است.

کد خبر: ۱۲۲٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha