۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
تولید و صادرات گل رز از ۲۳ واحد گلخانه‌ای در اردبیل
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

تولید و صادرات گل رز از ۲۳ واحد گلخانه‌ای در اردبیل

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: تولید و صادرات گل رز در ۲۳ واحد گلخانه‌ای در استان به ویژه جنوب آن رونق گرفته است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: پایاب سد خداآفرین با ۹۴ درصد پیشرفت و مجتمع گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری در پارس‌آباد با روند مطلوب ساخت و ساز در حال انجام است و امیدواریم از ظرفیت این زیرساخت بخش کشاورزی در مسیر تولید استفاده شود.

وی سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای را ۱۶۰ هکتار اعلام کرد و گفت: ۳۵۰ هکتار مجتمع گلخانه‌ای در استان اردبیل در مرحله ساخت و احداث است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به روند مطلوب اجرای سامانه نوین آبیاری در استان و جایگاه تک رقمی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: با جلوگیری از خرد شدن اراضی تلاش بر این است تا هم در کشت و زرع یکپارچه محصولات زراعی و هم پوشش بیمه‌ای بتوانیم جایگاه مناسبی را به دست آوریم.

استفاده از پهپادها در افزایش راندمان سمپاشی
نیکشاد تصریح کرد: از ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت پرداختی توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی، ۱۶۰ میلیارد تومان آن در استان اردبیل بوده که یک شرایط مناسبی را در عملکرد صندوق شاهد هستیم.

وی رشد مناسب فعالیت‌ها در سطح مکانیزاسیون بخش کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون را تا ۲.۵ درصد یادآور شد و گفت: استفاده از پهپادها در افزایش راندمان سمپاشی و شرایط مناسب کشت و زرع اورگانیک در اراضی کشاورزی و در مناطق مختلف مورد توجه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به چالش‌هایی بخش کشاورزی به ویژه در حوزه آب و تغییرات اقلیمی و آب و هوایی اشاره کرد و افزود: در کنار این دو موضوع اصلی، به هم خوردن ساختار جمعیتی در کشور به ویژه کاهش جمعیت روستایی، بخش کشاورزی را به شدت تهدید می کند به گونه‌ای که ۹۳۴ هزار روستایی و تولیدکننده بخش کشاورزی محل زندگی خود را به کلانشهرها تغییر دادند و تنها در روستاها در زمان کشت و زرع فعالیت محدودی را دارند.

۲ میلیون تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان اردبیل
وی ترکیب جمعیتی سالخورده در روستاها و بی توجهی به علوم و فنون روزآمد را در تولید محصولات کشاورزی یادآور شد و خاطر نشان کرد: به ازای هر هکتار ۱۶ تن فرسایش خاک نگرانی ها و دغدغه‌ها را در بخش کشاورزی چندین برابر کرده و این امر خطر زیست محیطی و آلودگی آب را نیز بالا برده است.

نیکشاد ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان را بیش از ۲ میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: ما هنوز در تکنولوژی ژنتیک و تولید بذر سبزی و صیفی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و در کنار آن حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم بخش کشاورزی با چالش و نوسانی جدی روبه‌روست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ضرورت حمایت بانک‌ها را از سرمایه‌گذری در بخش زیرساخت‌های کشاورزی یادآور شد و اضافه کرد:‌ ضروری است تا به سمت هوشمندسازی بخش کشاورزی حرکت کنیم چرا که به نظر می رسد در این زمینه با غفلت جدی روبه‌رو هستیم.

سالانه ۱۸۰ طرح تحقیقاتی در استان در بخش کشاورزی انجام می شود
نیکشاد کشاورزی سنتی را در شرایط کنونی ناکارآمد توصیف کرد و گفت:‌ در کشاورزی هوشمند هم بحث تولید و هم عرضه محصول و همچنین شبکه‌سازی در بخش بازاریابی و پایین آوردن عوامل خسارت‌زا مورد توجه و دقت نظر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل تصریح کرد: در حالی که در بسیاری از کشورها با تکنولوژیی های جدید راندمان تولید در فضای بسته تا ۵ برابر نسبت به فضای آزاد است ولی ما هنوز نتوانستیم همسو با اقتصاد دنیا که به سمت جهانی شدن حرکت کرده، اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

وی افزود: سالانه ۱۸۰ طرح تحقیقاتی در استان در بخش کشاورزی انجام می شود که نتایج عملی آن را در مزارع و کشتزارها به عینه شاهد هستیم.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha