۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
بورس چگونه تغییر روند خواهد داد؟
گزارش «بازار» از دلایل ادامه افت شاخص کل

بورس چگونه تغییر روند خواهد داد؟

افت شاخص کل بورس در جهت معکوس افزایش نرخ ارز و حجم نقدینگی ادامه دارد و این رفتار خارج از قاعده، سرنوشت بورس را به برجام گره زده است.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس همچنان در روند نزولی قرار دارد، هرچند روز دوشنبه افت چندانی نداشت، اما به دلیل خروج ۲۲۹ میلیارد تومان سرمایه از بورس چشم انداز مثبتی هنوز برای آن وجود ندارد و باید دید در ادامه حقوقی ها چه استراتژی برای بازار دارند، زیرا دولت فعلا در مقابل از دست رفتن سرمایه مردم سکوت کرده و حتی اقداماتی همچون افشای اطلاعات درباره قیمت گذاری خودرو را به تاخیر انداخته که به نوعی حمایت از رکود بازار است. از طرف دیگر نرخ سود بین بانکی هم در چند ماه اخیر به محدوده ۲۰ درصد رسیده و این یک سیگنال منفی برای بورس محسوب می شود.

بسیاری از فعالان بازار سرمایه نسبت به عدم واکنش بورس به تورم اقتصادی معترض هستند و این مساله را به مهندسی بازار سرمایه نسبت داده اند، حالا رئیس سابق بانک مرکزی در هفته جاری نسبت به ارائه اطلاعات دولت درباره کاهش تورم در ماه های اخیر موضع گیری کرده و گفته «تامین مالی دولت از بانک‌ها و برداشت آن‌ها از بانک مرکزی تا ۸۰ هزار میلیارد تومان، همان چاپ پول است.»

این موضوع به معنای افزایش نقدینگی است که همچنان به عنوان مهمترین رکن تورم زا در اقتصاد کشور وجود دارد و البته رئیس جدید بانک مرکزی هم در همان آغاز انتصابش ضمن اشاره به اینکه میزان رشد حجم نقدینگی در مهر ماه بیشتر از تابستان بوده به نوعی به تورم زا بودن اقتصاد صحه گذاشته است.

در شرایط کنونی فضای روانی بازار به گونه ای است که سیگنال های مثبت در بازار تاثیر گذار نیست، به همین دلیل تقاضا برای خرید سهام هم از طریق سرمایه داران خرد وجود ندارد و همین جهت معکوس بورس نسبت به متغیر تورم، رشد قیمت ارز و ... باعث شده سهامداران به پارامترهای اقتصاد توجه نکنند

مهمترین عامل در نوسانات بورس
کامران ندری استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار «بازار» ضمن اشاره به اینکه در هفته های گذشته عاملی که منجر به نوسانات منفی بازار سرمایه شود وجود نداشته است، گفت: در شرایط کنونی فضای روانی بازار به گونه ای است که سیگنال های مثبت در بازار تاثیر گذار نیست، به همین دلیل تقاضا برای خرید سهام هم از طریق سرمایه داران خرد وجود ندارد و همین جهت معکوس بورس نسبت به متغیر تورم، رشد قیمت ارز و ... باعث شده سهامداران به پارامترهای اقتصاد توجه نکنند، زیرا معتقدند که بازار توسط عده ای هدایت و مدیریت می شود و عملا تحت تاثیر فاکتورهای اقتصادی نیست.

ندری با بیان اینکه مداخلات دولت از طریق انتشار اوراق و ... در بازار سرمایه همچنان به عنوان مهمترین عامل در نوسانات بورس مطرح است، افزود: در واقع اقتصاد ایران دولتی است و در بسیاری از شرکت ها دولت سهامدار عمده است، از این رو ممکن است به صورت مستقیم در بازار دخالت نکند، اما حقوقی شرکت های دولتی به نوعی نماینده دولت برای اجرای سیاست های آن در بازار هستند.

یکی از سیاست های دولت برای جلوگیری از ادامه رشد بورس، کنترل نقدینگی بازار با انتشار اوراق برای جلوگیری از بروز تورم جدید و ... باشد، اما این مساله تا جایی می تواند ادامه دار باشد که برای سهامداران منطقی باشد

او با تاکید بر اینکه روند کنونی حکایت از این دارد که سیاست دولت به نوعی سرکوب رشد شاخص است، تصریح کرد: ممکن است یکی از سیاست های دولت برای جلوگیری از ادامه رشد بورس، کنترل نقدینگی بازار با انتشار اوراق برای جلوگیری از بروز تورم جدید و ... باشد، اما این مساله تا جایی می تواند ادامه دار باشد که برای سهامداران منطقی باشد، در غیر این صورت سایر بازارها همچون ارز و ... به رشد خود ادامه می دهند و بعد از آن بازار سرمایه هم در همان مسیر قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه نرخ سود بین بانکی از دیگر فاکتورهایی است که در بازار سهام موثر است، گفت: آمار بانک مرکزی نشان می دهد که حجم نقدینگی در ماه های گذشته رشد فزاینده ای داشته است، به همین دلیل دولت به دنبال کنترل بخشی از این نقدینگی از طریق افزایش نرخ سود بین بانکی است، چرا که این نقدینگی سرگردان در صورتی که در بخش سپرده های بانکی حبس نشوند می تواند وارد بازارهایی همچون طلا، ارز، خودرو و ... شود و باز موج جدیدی از افزایش قیمت رخ دهد. این سیاست در شرایط تورمی در اقتصاد بکار گرفته می شود و کاملا منطقی است، اما برای بازار سهام تبعاتی دارد، زیرا مانع ورود نقدینگی به این بازار می شود و این مساله در شرایطی که بورس روندی نزولی دارد تشدید می شود.

بازار همچنان باید منتظر خبرهای خوب باشد تا بتواند روند کنونی خود را تغییر دهد، شاید مهمترین مساله ای که بتواند روند بازار را تغییر دهد نزدیک شدن به توافق در برجام است، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از شرکت ها به دلیل افزایش هزینه ها در تولید با مشکل مواجه شده اند

ناترازی بورس همچنان بزرگترین مشکل اقتصاد
وحید شقاقی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در بودجه ای ناتراز گرفتار شده است، گفت: دولت در حال حاضر نه تنها درآمد کافی ندارد که بتواند هزینه های پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ را تامین کند، بلکه زمان سررسید بخشی از اوراقی که دولت قبل در سال های گذشته صرف هزینه های جاری کرده رسیده است، به همین دلیل دولت سیزدهم باید آن اوراق را به همراه سودش برگرداند در چنین شرایطی بهترین راهکار دولت این است که اوراق قبلی را تمدید کند یا اوراق جدید برای تامین اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت بدهی هایش منتشر کند. همین مساله باعث شده نقدینگی هم در بورس برای سهام اختصاص پیدا نکند و بازار گرفتار نوعی رکود و روند نزولی شده است.

شقاقی با بیان اینکه بازار همچنان باید منتظر خبرهای خوب باشد تا بتواند روند کنونی خود را تغییر دهد، افزود: شاید مهمترین مساله ای که بتواند روند بازار را تغییر دهد نزدیک شدن به توافق در برجام است، زیرا در شرایط کنونی بسیاری از شرکت ها به دلیل افزایش هزینه ها در تولید با مشکل مواجه شده اند و ادامه این روند تورمی می تواند به طور کامل سودسازی در این شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر دولت به دلیل کمبود اعتبارات توان لازم برای پرداخت تسهیلات، تامین نقدینگی و ... ندارد و همین مساله به رکود اقتصادی و ناامیدی سرمایه داران در بازار سرمایه دامن زده است.

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه دیر یا زود خودش را با تورم اقتصادی موجود در کشور هماهنگ می کند، گفت: به طور قطع عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از نظر تورمی جبران می شود و البته این به معنای این نیست که همه سهام ها به یک اندازه رشد خواهند کرد، به همین دلیل سرمایه داران خرد باید مراقب باشند وارد معامله برای خرید چه نمادی می شوند.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha