۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
شیوع اومیکرون منجر به کاهش رشد اقتصادی تخمینی جهان شده است
رئیس صندوق بین المللی پول:

شیوع اومیکرون منجر به کاهش رشد اقتصادی تخمینی جهان شده است

رئیس صندوق بین المللی پول طی سخنانی گفت که در پی شیوع سویه اومیکرون کرونا، این صندوق، ارقام تعیین شده در تخمین های پیشین در خصوص رشد اقتصادی جهان را کاهش داده است.

به گزارش بازار، رئیس صندوق بین‌المللی پول در جریان برگزاری کنفرانس خبری خود گفت که صندوق بین‌المللی پول احتمالاً تخمین‌های مربوط به رشد اقتصاد جهانی خود را به دلیل شیوع نوع جدید کرونا به نام اومیکرون کاهش خواهد داد که نشانه دیگری از آشفتگی اقتصادی ناشی از همه‌گیری در حال تغییر است.

مقامات سازمان بهداشت جهانی می گویند که اومیکرون از زمانی که برای اولین بار در هفته گذشته در آفریقای جنوبی گزارش شد، به سرعت در حداقل ۴۰ کشور گسترش یافته است و بسیاری از دولت ها قوانین محدودیت سفر را تشدید کرده اند تا از آن جلوگیری کنند.

در همین حال، «کریستالینا جورجیوا»، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس خبری خود گفت: «سویه جدید کرونا که ممکن است به سرعت گسترش یابد، می‌تواند اعتماد عمومی را کاهش داده و از این نظر، احتمالاً شاهد کاهش رتبه‌بندی در پیش‌بینی‌های ماه اکتبر برای رشد جهانی خواهیم بود».

این در حالیست که بخش هایی از اروپا و ایالات متحده همچنان با موجی از سویه شناخته شده تر کرونا یعنی دلتا دست و پنجه نرم می کنند. اما به گفته کارشناسان، سویه جدید می تواند اقتصادهایی را که هنوز از قرنطینه ها و اختلالات اقتصادی مربوط به کرونا به طور کامل بیرون نیامده اند، دچار مشکلات اساسی کند. 

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) به رویترز گفت که نوع سریع گسترش باید به دلتای خارج از رقیب، که ۹۹ درصد از انتقال‌های کنونی را تشکیل می‌دهد، قابل انتقال‌تر شود.

از سوی دیگر، در پی ارائه گزارش های اولیه از سوی سازمان های جهانی در خصوص چندان خطرناک نبودن سویه اومیکرون به لحاظ قدرت شیوع، قیمت نفت در بازارهای جهانی امروز بیش از ۲ دلار افزایش یافت.

بسیاری از کارشناسان معتقدند عدم اشاعه سریع و گسترده اومیکرون در کشورهای مختلف منجر به ایجاد نوعی خوشبینی در بازارهای بین المللی شده و همین امر می تواند به عنوان محرکی جدید برای به حرکت در آوردن بازارهای اروپا و آمریکا شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha