۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
مشکل بازگشت محصولات کشاورزی صادر شده به روسیه را حل می‌کنیم
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

مشکل بازگشت محصولات کشاورزی صادر شده به روسیه را حل می‌کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به روند تولید محصولات کشاورزی در کشور نظارت کامل داریم تا در حوزه مصرف داخل و صادرات دچار مشکل نشویم.

به گزارش بازار، طی روزهای اخیر مباحثی مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به کشور روسیه مطرح و گمانه‌زنی‌های زیادی در این زمینه انجام شده است. بنا بر ادعای کشور روسیه سموم موجود در این محصولات کشاورزی بیش از استاندارد طبیعی است.

محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار تهران رادیو تهران در این خصوص گفت: به دنبال این اتفاق و ضرورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی روز گذشته جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، وزارت صمت، وزارت جهاد و کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت امور خارجه داشتیم و طبق بررسی‌های انجام شده به نظر می‌آید مشکل خاصی نباشد و قرار بر این شد سفیر کشورمان در روسیه با مجموعه‌های متولی این کشور مذاکراتی داشته باشد. تلاش می‌کنیم مشکل بوجود آمده را برطرف کنیم.

وی افزود: کسانی که متولی امر تولید و صادرات هستند مشخص هستند و پروتکل‌های مدنظر را رعایت کرده‌اند به این دلیل که کشور ترکیه و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر نیز به روسیه صادرات دارند در خصوص صادرات محصولاتمان به کشور روسیه اخلال ایجاد کردند که پیش‌بینی می‌کنیم این مشکلات به‌زودی برطرف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که کشور روسیه اعلام کرده بود سموم داخل محصولات کشاورزی بیش‌ازحد استاندارد است آیا شما این ادعا را رد می‌کنید؟ تصریح کرد: ما به دنبال حل این مشکل هستیم ضمن اینکه به روند تولید محصولات کشاورزی در کشور نظارت کامل داریم تا دوره کارنس(حداقل زمانی که بین آخرین سم‌پاشی تا برداشت محصول لازم است رعایت شود تا بقایای سم مورد تجزیه عوامل طبیعی قرارگرفته و مقدار آن در سطح میوه‌ها و سبزی‌ها کاهش یابد) محصولات رعایت شود تا در حوزه مصرف داخل و صادرات محصولات کشاورزی دچار مشکل نشویم.

عسگری در پاسخ به این پرسش که طرح امنیت غذایی که مهرماه سال جاری مطرح‌شده بود به چه نتیجه‌ای رسید؟ گفت: این طرح پس از تصویب به شورای نگهبان ارجاع داده شد، شورای نگهبان ۲ ایراد به این طرح وارد کرده بود که این ایرادها برطرف شد این طرح به زودی در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. بر اساس این طرح بروکراسی‌هایی که در راستای تولید محصولات کشاورزی وجود دارد در قالب ۱۵ ماده طراحی‌شده تا تولیدکننده و مصرف‌کننده دغدغه نداشته باشد. خرید تضمینی محصولات از کشاورزان، بیمه محصولات کشاورزی، سنددار شدن اراضی و بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی از مفاد این طرح است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش مجری برنامه با این موضوع که یکی از مشکلات در حوزه کشاورزی تأمین آب است، پیش‌ازاین مبحثی در خصوص انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور مطرح‌شده بود در این‌باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اذعان داشت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس حدود ۸ میلیارد مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج‌فارس استحصال می‌کنند درحالی‌که کشورمان فقط ۲۰۰ میلیون مترمکعب استحصال می‌کند، قصد داریم در قالب یک زمان‌بندی مشخص انتقال آب از سه جبهه به فلات مرکزی انجام شود. بزرگ‌ترین مشکل ما این است که در برداشت آب از دریای خلیج‌فارس به نسبت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عقب ماندیم. استحصال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس در دستور کار مجلس و دولت قرارگرفته است در یک زمانبندی حدودا یک‌ساله به دنبال رفع عقب‌ماندگی‌های خود در این حوزه هستیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که علاوه بر منابع محدود آب، بسیاری از کشاورزان و باغداران در اجرا و شیوه‌های آبیاری مشکل‌دارند و همچنان از شیوه‌های سنتی استفاده می‌کنند در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟ تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبار ویژه‌ای به آبیاری تحت‌فشار یا همان سیستم نوین آبیاری مزارع و باغ ها اختصاص دادیم و تمهیداتی در نظر گرفتیم تا کشاورزان به اجرای این شیوه ترغیب شوند. برای افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها نیز اعتبار اختصاص دادیم تا هرکسی که تصمیم به احداث گلخانه دارد در اسرع وقت و فاصله زمانی کم بتواند این کار را انجام دهد. هدفمان در درازمدت این است که بتوانیم در حوزه کشت های گلخانه‌ای برای ۵۰۰ میلیون نفر محصول تولید کنیم.

وی در پاسخ به پرسش گوینده برنامه مبنی بر اینکه مگر نقشه راهی برای کشت محصولات کشاورزی نداریم؟ به‌طور مثال چرا برنج در ورامین کشت می‌شود؟ تصریح کرد؟ به‌طورکلی به دنبال حذف کشت‌های با آب بری بالا هستیم. کشت برنج تنها به شمال کشور اختصاص داده خواهد شد و به دنبال احیا و اصلاح و بازسازی اراضی هستیم. حدود ۳ میلیون تن برنج نیاز داریم که حدود ۲,۲ میلیون تن تولید و ۸۰۰ هزار تن واردات داریم اگر در قالب یک برنامه‌ریزی درست حرکت کنیم می‌توانیم با تولید ۸۰۰ هزار تن برنج از واردات این محصول بی‌نیاز شویم. این طرح در دستور کار کمیسیون کشاورزی بود و به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ‌شده است و در یک مقطع زمانی مشخص این هدف را دنبال خواهیم کرد.

عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اظهارات فرشچیان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اینکه چرا محصولات ایرانی مثل پسته و خرما به‌جای صادرات به کشورهای اروپایی به کشورهای آسیای میانه و یا افغانستان که ارزبری چندانی ندارد صادر می‌شود؟ چرا باید کیفیت کالاهای کشاورزی به‌قدری کاهش پیداکرده باشد که بازارهای اروپایی و شمال آمریکا که دو برابر بازگشت ارز دارند را از دست بدهیم؟ تصریح کرد: در این خصوص چند طرح ازجمله، امنیت غذایی، شورای قیمت‌گذاری و صادرات محصولات کشاورزی را در مجلس مطرح کردیم. سازوکاری تعریف کردیم تا نظارت دقیقی در حوزه صادرات اتفاق بیفتد.

وی با تاکید براینکه در بحث صادرات نکته بسیار مهم ارگانیک بودن و بسته‌بندی محصولات کشاورزی است گفت: در بحث ارگانیک بودن سیستم نظارتی را فعال کردیم و در بحث بسته‌بندی هم اعتبارات خوبی به متقاضیان طرح بسته‌بندی و سردخانه در نظر گرفتیم تا متقاضیان بتوانند با کمترین فضای بوروکراسی به تسهیلات و اعتبارات این حوزه دست پیدا کنند. به زودی اتفاقات خوبی با هدف ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha