۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
سهام عدالت قربانی بی‌تدبیری دولت روحانی| اجحاف حقوق و بلاتکلیفی ۲ هزار شاغل ادارات سهام عدالت!
«بازار» از بلاتکلیفی سهام عدالت گزارش می دهد

سهام عدالت قربانی بی‌تدبیری دولت روحانی| اجحاف حقوق و بلاتکلیفی ۲ هزار شاغل ادارات سهام عدالت!

بی توجهی مسئولان وقت نسبت به پرداخت حق و حقوق کارکنان سابق شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی با آزاد سازی سهام عدالت نشان می دهد که دولت گذشته هیچ توجهی به این موضوع نکرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از گذشت ۱۵ سال از ثبت نام سهام عدالت در کشور و در نهایت آزاد سازی آن اما مشمولان این طرح همچنان دربلاتکلیفی به سر می برند چرا که نه تنها عایده چندانی از این طرح نصیب آنها نشده است بلکه کارکنان شرکت های تعاونی شهرستانی این نوع سهام را نیز با مشکل مواجه کرده است.

با آزاد سازی سهام عدالت و انتخاب مشمولان در فروش و یا عدم فروش سهام خود، دست آنها باز گذاشته شد. خیلی از مشمولان این نوع سهام  از سر ناچاری و ضعف مالی اقدام به فروش سهام خود با مبلغ ناچیزی کردند که البته دریافت پول سهامشان نیز خرد خرد و به مبلغ ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان به حسابشان واریز شد.  

این شیوه آزاد سازی که درعمل به نفع بانک هایی که سهام عدالت را خریده بودند تمام شد. اما آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که حدود ۳۰ میلیون نفر به شمار می روند به امید آنکه چنین سهامی پشتوانه و دلگرمی برای آینده آنها شود دست به فروش سهامشان نزدند.

حدود ۲ هزار نفر از کارکنان شرکت های سرمایه گذاری شهرستانی سهام عدالت در پی فرایند آزاد سازی این نوع سهام  و تبدیل شرکت های شهرستانی سهام عدالت به شرکت های تعاونی استانی هم اکنون با مشکل جدی بیکاری، عدم پرداخت حق بیمه، حقوق و مزایا روبه رو بوده و خواهان حق و حقوق خود هستند

سقوط آزاد بورس سهام عدالت را بی ارزش کرد
آنها بعضا می دانستند ارزش سهامشان به دلیل پرتفوی قوی شرکتهای سهام عدالت بالاست، اما از بخت برگشته آنها با سقوط آزاد بازار سرمایه در اوایل سال گذشته سهام سهامداران عدالت نیز آب رفت طوری که از برخورداری چنین سهامی ناامید شدند.  

البته بی ارزش شدن سهام عدالتی که مشمولان این طرح آن را تکیه گاه مالی خوبی برای آینده می دانستند، شاید بخش از ماجری بی تدبیری در مدیریت سهام عدالت باشد چرا که با آزاد سازی آن، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی به شرکت های استانی تبدیل شدند و به نوعی با جمع شدن شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت که بیش از ۳۵۰ شرکت در شهرستانهای کشور فعالیت می کردند، کارکنان آنها بیکار و بلاتکلیف شدند. نه حقوقی به آنها تعلق گرفت و نه مزایایی و یا اینکه فکری برای اشتغال مجدد آنها شود.

این افراد که به تعداد حدود ۲ هزار نفر در سراسر کشور می باشند نیز با فرایند آزاد سازی سهام عدالت و تبدیل شرکت های شهرستانی سهام عدالت به شرکت های تعاونی استانی هم اکنون با مشکل جدی بیکاری، عدم پرداخت حق بیمه، حقوق و مزایا رو به رو بوده و خواهان حق و حقوق خود هستند.

در ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت،  پرداخت هزینه جبران خدمت تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت بابت مانده طلب سال‌های قبل به سازمان خصوصی‌سازی تکلیف شده که پرداخت هزینه‌های مذکور انجام شود، اما اکنون با گذشت یک سال از مهلت مقرر کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت هنوز حقوق، بیمه و هزینه‌های شرکت را دریافت نکرده‌اند

اعتراض به بی تدبیری و لزوم توجه به معیشت کارکنان سابق شرکتهای تعاونی شهرستانی سهام عدالت
این موضوع باعث شد که دیروز تعدادی از کارکنان سابق شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی با تجمع اعتراض‌ صنفی آرام مقابل وزارت امور اقتصادی و دارایی به خواسته های آنها رسیدگی شود. آنها معتقدند؛ عدم پرداخت معوقات حقوق و بیمه و هزینه‌های جاری این شرکت‌ها از سال ۱۳۹۷ و نیز ترک فعل در اجرای ماده ۱۴ آیین نامه اجرای آزادسازی سهام عدالت کارکنان این شرکت ها را به چنین روزی دچار کرده و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود هستند.

به گفته معترضین در ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت مصوب ۴ مرداد ۹۹ شورای عالی بورس پرداخت هزینه جبران خدمت تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت بابت مانده طلب سال‌های قبل به سازمان خصوصی‌سازی تکلیف شده که از تاریخ تصویب این آیین‌نامه مهلت داده شده که پرداخت هزینه‌های مذکور انجام شود. اما اکنون با گذشت یک سال از مهلت مقرر کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت هنوز حقوق، بیمه و هزینه‌های شرکت را از ابتدای ۹۷ تاکنون دریافت نکرده‌اند.

ضعف مدیریت و بی توجهی به سهامداران عدالت الان برای همه محرز است که ریشه آن به بی تدبیری و بی توجهی مدیران در دولت گذشته برمی گردد آنطور که معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم به «بازار» بر این موضوع تاکید دارد.

دولت روحانی با بی تدبیری سهام عدالت را نابود کرد چرا که تصمیم درستی برای آن گرفته نشد تا مشمولان این نوع سهام از مزایای بهترین شرکت هایی که در بورس جای دارند به درستی بهره مند شوند. از طرفی نیز با آزاد سازی سهام عدالت و تبدیل شرکت های تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت به استانی حقوق خیلی از کارکنان پرداخت نشد

دولت روحانی با بی تدبیری سهام عدالت را نابود کرد 
اسماعیل غلامی در گفتگو با «بازار» معتقد است: دولت روحانی با بی تدبیری سهام عدالت را نابود کرد آنطورکه مشکلات آن همچنان پابرجاست چرا که تصمیم درستی برای آن گرفته نشد تا مشمولان این نوع سهام از مزایای بهترین شرکت هایی که در بورس جای دارند به درستی بهره مند شوند. از طرفی نیز با آزاد سازی سهام عدالت و تبدیل شرکت های تعاونی‌های شهرستانی سهام عدالت به استانی حق و حقوق خیلی از کارکنان(شرکت های تعاونی شهرستانی سهام عدالت) پرداخت نشد.

وی با بیان اینکه باید بخشی ازمنابع سهام عدالت که هر ساله با برگزاری مجامع مشخص می شود از طریق کانون نهادهای سرمایه گذاری استانی که هم اکنون متولی سهام عدالت تعاونی های استانی است به کارکنان تعاونی های شهرستانی پس از تبدیل آن به شرکت های تعاونی های استانی داده می شد، گفت: متاسفانه این کار با بی تدبیری انجام نشده است و در تقسیم سود سالانه مجامع باید حقوق آنها به درستی پرداخت و فکری به حال آنها می شد.

غلامی ادامه داد: هم اکنون سهام عدالت به درستی مدیریت نمی شود با این وجود ضروری است  اقدامات لازم برای دستیابی مشمولان سهام عدالت به حقوقشان البته با کارکارشناسی شده دقیق از سر گرفته شود چرا که هنوز تکلیف برگزاری مجامع سالانه سهام عدالت در تعاونی های استانی مشخص نبوده و معلوم نیست آنها چه کار می کنند.

 موضوع چگونگی کارکرد سهام عدالت که مدیریت آن از دولت قبل بوده است اکنون به قدری پیچیده شده است که بنده به عنوان طراح و کارکشته سهام عدالت از نحوه کارایی، شیوه مدیریتی هم چنین کارکرد سهام عدالت سر در نمی آورم، چه برسد به آن سهامدارعدالتی عادی که بنده خدا نمی داند سهام عدالت چیست

فرایند پیچیده سهام عدالت و ناکارآمدی مدیران آن
معاون سازمان خصوصی سازی دولت نهم به فرایند پیچیده آزاد سازی و یا فروش همچنین نحوه مدیریت سهام عدالت اشاره کرد و افزود: این موضوع که مدیریت آن از دولت قبل بوده است اکنون به قدری پیچیده شده است که بنده به عنوان طراح و کارکشته سهام عدالت از نحوه کارایی، شیوه مدیریتی هم چنین کارکرد سهام عدالت سر در نمی آورم، چه برسد به آن سهامدار عدالت عادی که بنده خدا نمی داند سهام عدالت چیست.

وی با بیان اینکه مدیریت سهام عدالت اکنون در دست شرکت های سرمایه گذاری است اما آنها توجه چندانی به سهام عدالت نمی کنند گفت: درست است که بازار سرمایه رونق چندانی ندارد اما سهام عدالت برگرفته از سهام شرکتهای بزرگ و صاحب نامی است که اکنون در بورس بسیار قوی و درآمد زا هستند بنابراین این ابهام باید بر طرف شود که چرا نحوه کارکرد و مدیریت سهام عدالت این گونه شده است.

با جمع آوری شرکت های تعاونی شهرستانی و تبدیل آنها به شرکت های استانی کارکنان این شرکتها بیکار شدند، حدود ۲ هزار نفر از کارکنان شرکت های سرمایه گذاری شهرستانی اکنون بلاتکلیف شده اند که البته قبل از اینکه فرایند تبدیل انجام می شد باید آنها قانع می شدند و به حقوقشان می رسیدند چرا که شرکتهای مشمول سهام عدالت شرکت های ضعیفی نیستند

ضرورت رسیدگی به حقوق کارکنان شرکت های تعاونی سابق شهرستانی سهام عدالت
این کارشناس خبره اقتصادی با بیان اینکه با جمع آوری شرکت های تعاونی شهرستانی و تبدیل آنها به شرکت های استانی کارکنان این شرکتها بیکار شدند افزود: حدود ۲ هزار نفر از کارکنان شرکت های سرمایه گذاری شهرستانی اکنون بلاتکلیف شده اند که البته قبل از اینکه فرایند تبدیل انجام می شد باید آنها قانع می شدند و به حقوقشان می رسیدند چرا که شرکتهای مشمول سهام عدالت شرکت های ضعیفی نیستند. با این وجود باید گفت؛  سهام عدالت هم اکنون بی صاحب شده است یعنی با مدیریت ضعیف دولت گذشته این نوع سهام نه تنها بی ارزش شد بلکه هم اکنون نیز فکری به حال آن نمی شود نمونه بارز آن ناتوانی دربرگزاری مجامع سالانه شرکت های تعاونی استانی سهام عدالت است.

بنا به این گزارش، هرچند که بهانه های زیادی برای برگزاری مجامع سالانه سهام عدالت مطرح است اما الگوی جدید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت درواقع یک الگوی عملی از شرکت‌های سهامی عام تعاونی هستند که در مجمع تشخیص مصلحت نظام این نوع شرکت سهامی تصویب شده است، اما متاسفانه هنوز روش مشخصی برای اداره این شرکت‌ها معرفی نشده است.

این در حالی است که سهام عدالت دارای یک پرتفوی قوی از بهترین شرکت‌های ایرانی چون بانک ها، پتروشیمی ها، نیروگاهها و فولادی ها و ...است اما به دلیل ضعف مدیریت سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، از روز ارائه این شرکت‌ها در بازار سرمایه و همزمان شدن با افت کلی شاخص بازار سرمایه این سهام افت کرده و به زیر قیمت اسمی رسیده و هیچ فکری برای آن نمی شود.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha