۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۹
نرخ مبنای سود در بانک‌ها خط کش اقتصاد است
کارشناس بازار سرمایه:

نرخ مبنای سود در بانک‌ها خط کش اقتصاد است

غلامی، کارشناس اقتصادی گفتک شاخص بازار سهام در زمانی که به دو میلیون رسید واقعی نبود و الان نیز واقعی نیست و باید به ۹۰۰ تا یک میلیون واحد برسد.

به گزارش بازار، رضا غلامی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در مورد بورس گفت: شاخص بازار سهام در زمانی که به دو میلیون رسید واقعی نبود و الان نیز واقعی نیست و باید به ۹۰۰ تا یک میلیون واحد برسد. فرض اقتصاد بر رفتار عقلایی است اما در حال حاضر رفتار اقتصادی مطرح است چرا که امروز رفتارهای گله‌ای وجود دارد.

وی افزود: دولت قبل آتشی که روشن شده بود را افزایش داد و تصور می‌کرد این اقدام درستی است. برخی معتقد هستند که وقتی دلار بالا می‌رود شاخص نیز افزایش می‌یابد ولی این صحیح نیست چرا که همه شرکت‌ها صادر کننده نیستند در عین حال اقتصاد ما واردات محور است بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم شرکت‌ها در این شرایط سود داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: پس از هر دوره رونق طولانی حتما یک دوره رکود طولانی خواهد بود. وقتی که شاخص بورس به دو میلیون رسید دولت هر اقدامی کرد نتوانست دیگر شاخص را حفظ کند. انتظاری که دولت برای افزایش شاخص دارد غیر واقعی است. البته اگر بتوانیم سود واقعی را با کاهش هزینه و تقاضای بهینه افزایش دهیم شاخص ظرفیت افزایش را نخواهد داشت.

غلامی در خصوص تدابیر دولت برای بازار سرمایه و دخالت زیر مجموعه دولت در بازار سرمایه گفت: مشکل اصلی در اقتصاد اطلاعات بود. بازار سرمایه شکل گرفت تا در یک فضایی که اطلاعات در دسترس است یک رقابت همگن را ایجاد کند. دولت حق دخالت ندارد و نهایتا می‌تواند به عنوان یک بازیگر در بازار باشد. دولت باید زمین را مدیریت کند نه آنکه در آن دخالت کند.

وی افزود: شرکت‌های دولتی که عرضه داشتند به عنوان یک بازیگر عمل کردند. فاصله بین بازار سهام و بخش واقعی وجود دارد. دولت می‌تواند در بخش واقعی اقتصاد اقداماتی انجام دهد تا در نتیجه آن بازار سرمایه نیز تاثیر بپذیرد. نرخ مبنای سود در بانک‌ها خطکش اقتصاد است و این نرخ نیز باید کاهش یابد.

کد خبر: ۱۲۱٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha