۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
بودجه ۱۴۰۱ انقباضی است
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بودجه ۱۴۰۱ انقباضی است

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از انقباضی بسته شدن بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و تاکید کرد در این لایحه ردیف‌های بودجه ای نظم و انضباط بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش بازار، محمدرضا میرتاج الدینی با اعلام مدت زمان یک هفته ای که باقی است تا بودجه از پاستور به بهارستان برسد، اظهار کرد: جلسات اولیه با سازمان برنامه و بودجه موجب تغییراتی در تدوین بودجه از سوی دولت شد که یکی از آن ها تغییرات شکلی در ردیف های بودجه است.

وی با بیان اینکه ردیف های بودجه ای به ۳۰ الی ۴۰ تا رسیده است، گفت: بسیاری ردیف های فرعی و جزئی در زیر مجموعه ردیف های اصلی قرار گرفته است و این کارِ شکلی به منظور نظم و انضباط بخشیدن به بودجه دستگاه ها صورت گرفته است.

میرتاج الدینی با اعلام اینکه مثلا از این پس ردیف بودجه ای دانشگاه ها و سایر مراکز علمی در زیر مجموعه وزارت علوم و تحقیقات متمرکز خواهد شد، ادامه داد: وزارتخانه ها بودجه همه دستگاه ها را مدیریت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دولت جدید نیز سیاست انقباضی را در نظر گرفته است، گفت: کسری تراز عملیاتی از ابتدا قابل پیش بینی است که در بودجه امسال قبل حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود.

یعنی نیازهای ضروری کشور باید به منابع و بودجه های پایدار متکی شود. در این راستا استقراض از بانک مرکزی یا درآمدهای نفتی منابع غیر پایدار بوده و کسری تراز عملیاتی بودجه را درپی ندارد و دولت سیزدهم تلاش دارد این اعداد را کاهش دهد.

میرتاج الدینی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، از سوق یافتن درآمدهای نفتی به سمت و سوی پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری های زیر ساختی خبر داد و افزود: قیمت ارز هم در بودجه نوشته نمی شود و به عنوان نرخ تسعیر در نظر گرفته خواهد شد.

وی همچنین این رویه را موجب آثار روانی در جامعه عنوان کرد و ادامه داد: برای کالاهای اساسی ارز ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته اند و نسبت به ارز ترجیحی که قرار بر حذف آن بود، احتمالا در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به آن تصمیم گیری خواهد شد.

میرتاج الدینی از احتمال پیشنهاداتی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی در قالب لایحه ای از سوی دولت خبر داد و گفت: مجلس و دولت با توافق یکدیگر به نتیجه می رسند.

وی در خصوص منطق اقتصادی نرخ تسعیر ۲۳ هزار تومانی برای ارز گفت: این مسئله از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شده است.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha