۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چین از مصرف کننده نفتی به بازی ساز قیمت بدل شد
ذخایر نفت خام چین چقدر است؟

چین از مصرف کننده نفتی به بازی ساز قیمت بدل شد

چین اکنون با ذخایر نفتی خود می تواند برای اوپک پلاس خط و نشان بکشد و قیمت نفت را به پایین بکشد، ذخایر نفتی او به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان چقدر است؟

محمدرضا هادیلو؛ بازار: چین آشکارا چندی پیش در بازار نفت دخالت کرد و برای نخستین بار با هدف پایین بردن قیمتها از ذخایر استراتژیک خود نفت آزاد کرد این موضوع  اگر چه پیشتر در قالب تهدید مطرح شده بود اما در خواست آمریکا از چین و اقدام هم زمان این دو اقتصاد بزرگ جهان و دارنده ذخایر عظیم  نفتی به نوعی خط و نشان کشیدن برای  اعضا اوپک پلاس بود.

دولت چین اعلام کرده بود که از ذخایر عظیم نفت خود برای کاهش فشار رشد قیمتهای مواد خام برداشت می کند اما جزییات چندانی ارائه نکرد. یک منبع آگاه به رویترز گفته بود این بیانیه به میلیونها بشکه نفتی اشاره دارد که دولت در اواسط ژوئیه عرضه کرد.

چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است و طی یک دهه گذشته ذخایر عظیمی از نفت را ایجاد کرده است. این ذخایر با ذخایر استراتژیکی که در آمریکا و اروپا نگهداری می شوند و عمدتا تنها در زمان شرایط اضطراری و جنگ از آنها برداشت می شود، متفاوت است. اعلام دولت چین برای اولین بار برای استفاده از ذخایرش برای کنترل قیمت  نشان میدهد که بازیگر پر مصرف بازار نفت اکنون می تواند به عنوان یک بازیگر تنظیم گر بدل شود. هر چند که دولت چین اعلام کرده بود برداشت و چرخش ذخایر نفتی مستلزم آن است که دولت ذخایر را در مرحله دیگری دوباره پر کند. درست بعد از این اعلام بود که نفت برنت ۱.۹ درصد کاهش یافت و روز گذشته نیز با ۶۹ دلار و ۸۸ سنت بسته شد. اما سئوال اینجا است که ذخایر چین چقدر است و چرا چین باید ذخیره چند میلیونی داشته باشد؟

همچنین آمارها بیانگر آن است که چین در سال گذشته ۵۴۲ میلیون تن (۴.۱ میلیارد بشکه) نفت خریداری کرده است که نسبت به سال قبل ۷.۳ درصد افزایش یافته است

چین از مصرف کننده نفتی به بازی ساز قیمت بدل شد

چرا چین به ذخایر استراتژیک نفت نیاز دارد؟
ساوت چاینا مورنینگ پست در این باره چنین نوشته است: در دهه نود، چین اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک سیستم ذخیره استراتژیک نفتی مشابه سیستم ایالات متحده آمریکا است و این پروژه به طور رسمی در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد. در آن زمان، چین به سرعت در حال خرید نفت خام از کشورهایی مانند سودان، عراق و ونزوئلا بود و از آن زمان به بعد، وابستگی چین به واردات نفت از خارج به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

آمارها نشان می دهد  در سال ۲۰۲۰، چین ۷۳ درصد از نفت مصرفی خود را وارد کرده که در مقایسه با ۴۹ درصد در سال ۲۰۰۷ نسبتی قابل تامل است. همچنین آمارها بیانگر آن است که چین در سال گذشته ۵۴۲ میلیون تن (۴.۱ میلیارد بشکه) نفت خریداری کرده است که نسبت به سال قبل ۷.۳ درصد افزایش یافته است.

آمار ذخایر نفتی چین حدود ۲۰۲۰ تا ۲۸۰ میلیون بشکه برآورد می شود اما آمریکا ۲.۷ برابر چین ذخایر نفتی دارد

حجم ذخایر نفت خام استراتژیک چین چقدر است؟
چین به طور منظم گزارش‌هایی در مورد اندازه ذخایر نفت خام استراتژیک خود منتشر نمی‌کند، با این حال اداره ملی آمار در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که ذخایر استراتژیک نفت خام این کشور تا اواسط سال ۲۰۱۷ به ۳۷.۷۳ میلیون تن (۲۸۰.۷ میلیون بشکه) رسیده است. اما شرکت مشاوره انرژی اسپکتس اوایل ژوئیه (تیرماه امسال) برآورد کرده بود چین ۲۲۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود نگهداری می کند که معادل ۱۵ روز تقاضای او است.

لیو یوتائو، تحلیلگر انرژی اسپکتس گفته بود: برداشت از ذخایر نفت استراتژیک چین در پی اختلال تولید در سکوی مارس شرکت شل روی داده که غولهای چینی را وادار کرده است به دنبال جایگزین دیگری باشند زیرا حداکثر ۱۰ تا ۱۲ میلیون بشکه محموله نفت مارس که برای بارگیری در شهریور و مهرماه (سپتامبر و اکتبر) خریداری شده بود، لغو شده اند.

 اما کارشناسان معتقدند که چین مقادیر زیادی نفت خام ذخیره کرده است، زمانی که قیمت ها در ماه های مارس و آوریل سال گذشته کاهش یافت و وانگ یونگ جونگ، محقق ارشد انرژی در آکادمی علوم اجتماعی چین، اندازه ذخایر نفت خام چین را معادل واردات خالص مورد نیاز برای دوره ۴۰ تا ۵۰ روزه تخمین می زنند.

طبق استانداردهای تعیین‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی، این عدد همچنان بسیار کمتر از ذخایر نفتی احتیاطی است که ۹۰ روز واردات خالص را پوشش می‌دهد، اما همین مقدار ذخائر نیز می تواند  نقش موثری در هنگام بورز بحران به ویژه بحران های قیمتی نقش ایفا کند.

دولت چین اکنون می تواند از سهام سه شرکت بزرگ نفتی خود، شرکت ملی نفت چین، گروه سینوپک و شرکت ملی نفت فلات قاره چین که مالک آن است؛ استفاده کند.

ذخایر استراتژیک نفت خام چین در مقایسه با ایالات متحده چگونه است؟
اما ذخایر استراتژیک نفت خام چین در مقایسه با ایالات متحده چگونه است؟ همان طور که در بالا نیز اشاره شد عمر ذخایر نفتی چین به نسبت ذخایر نفتی آمریکا  کوتاه بوده به نحوی که عمر ۱۴ ساله  ذخایر چین در مقابل ذخایر ۴۶ ساله آمریکا  قابل تامل است. ایالات متحده آمریکا سیستم ذخیره استراتژیک نفتی اش  را در سال ۱۹۷۵ تأسیس کرده است. این سیستم نفتی حاوی بیش از ۶۰۰ میلیون بشکه است که در چهار سایت بسیار ایمن و محافظت شده در امتداد سواحل خلیج تگزاس و لوئیزیانا ذخیره شده است و این مقدار برای پاسخگویی به تقاضا بیش از یک ماه آمریکا کافی است. در مقابل شنیده ها حاکی از این است که بخشی از ذخایر نفتی چین روی آب قرار دارند. با این حال  بازیگر پر مصرف بازار نفت اکنون با همین میزان یعنی حدود ۳۶ درصد ذخایر آمریکا اکنون بازیگری جدی برای کنترل قیمت نفت بدل شده و تجربه اول او در خط و نشان کشیدن برای اوپک پلاس بسیار موفق بود.

کد خبر: ۱۲۱٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha