صادرات ۸۰۰ میلیون دلار محصولات فناورانه تا پایان سال جاری

صادرات ۸۰۰ میلیون دلار محصولات فناورانه تا پایان سال جاری

دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات فناورانه به ۸۰۰ میلیون دلار برسد که این کار به همت شرکت‌های دانش بنیان انجام می شود.

به گزارش بازار، پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تحولات پیچیده در نظام بین الملل گفت و بیان کرد: بقای کشورها به حضور مداوم در عرصه بین المللی و جذب و جلب بازار مربوط است. خوشبختانه در دهه اخیر با یک رشد و توسعه در حوزه فناوری و نوآوری مواجه بودیم و تحولات خوبی هم در زمینه صادرات مبتنی بر فناوری داشته ایم که نمایانگر اقتدار کشور در این زمینه باشد.

وی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه صادرات دانش بنیان و خلاق گفت و بیان کرد: ایجاد پاویون ها و پایگاه های صادراتی در کشورهای هدف یکی از مهمترین اقدامات این معاونت به شمار می رود. معاونت علمی از دو سال پیش در قالب یک برنامه مدون، حرکتی را تحت عنوان ایجاد خانه های نوآوری و صادرات در کشورهای مختلف آغاز کرد.

کرمی افزود: ابتدا این کار را در چین آغاز کردیم و به کمک شرکت های دانش بنیان و صندوق های پژوهش فناوری پاویون صادراتی در آن کشور شکل گرفت و با کسب تجربه به بلوغ رسید. این تجربه موفق سپس در کشورهای دیگر از جمله کره جنوبی، روسیه، کنیا، ارمنستان، عراق، عمان و اخیرا در سوریه شکل گرفت. در حقیقت ضمن اینکه در کشور مقصد حضور پیدا می کنیم، بازار آنجا را برای صادرات دانش بنیان که یک نیازمندی استراتژیک محسوب می شود آماده می کنیم.

دبیر ستاد فناوری های نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به برخی آمارها در حوزه صادرات محصولات فناورانه اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه فناوری ها و نوآوری های صادرات داشتیم. در سال جاری نیز پیش بینی می شود تا پایان سال میزان صادرات به ۸۰۰ میلیون دلار برسد که این کار به همت شرکت های دانش بنیان و حضور واسطه های صادراتی انجام می شود.

وی با اشاره به فعالیت برخی کشورها در تولید کالاهای هایتک، گفت: کشوری مانند مالزی کالاهایی با فناوری بالا تولید می کند اما این کار را در زنجیره مونتاژ انجام می دهد و جوهره فناوری و نوآوری در این کشور وجود ندارد. خوشبختانه در ایران تولید محصولات فناوری از پایه در حال شکل گیری است. موضوع شرکت های دانش بنیان و خلاق در زیست بوم فناوری و نوآوری در کنار بازیگران مکمل این اکوسیستم مانند دانشگاه ها معنا پیدا می کند.

کد خبر: ۱۲۱٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha