۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
استخرهای پرورش ماهی رفسنجان خشک شد| خاموشی موتور پمپ های کشاورزی
گزارش بازار؛

استخرهای پرورش ماهی رفسنجان خشک شد| خاموشی موتور پمپ های کشاورزی

رفسنجان- کشاورزان رفسنجان در روزهای سرد سال موتور پمپ های آب را خاموش می کنند تا منابع آب زیر زمینی احیا شوند اما همین امر صنعت پرورش ماهی رفسنجان را با چالش جدی مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: در شهرستان رفسنجان واحد پرورش استخر ماهی سردآبی وجود دارد که در کنار باغ های گسترده کشاورزی در حال توسعه هستند.

داستان احداث این استخرها از آنجا آغاز شد که جهاد کشاورزی رفسنجان با همکاری شیلات استان کرمان برای بهره وری بیشتر از آب های موجود در استان اقدام به احداث استخر در کنار مزارع و باغ ها کرد، در ابتدا آب به استخرها منتقل و آب استفاده شده در این واحدهای تولیدی در نهایت به باغ ها منتقل می شود که موجب غنای بیشتر منابع آبی و عدم نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی می شود.

۲۷ استخر پرورش ماهی آب ندارند
طی روزهای اخیر اما مدیریت منابع آب رفسنجان برای جلوگیری از برداشت بی رویه آب در فصل پاییز که کشت انجام نمی شود، دستور به خاموش شدن موتور پمپ های کشاورزی داده است و در نتیجه ۲۷ استخر پرورش ماهی با مشکل جدی کمبود آب مواجه شده اند و چالش جدی پیش روی تولید کنندگان محصولات شیلاتی قرار گرفته است.

محمد ابراهیمی یکی از پرورش دهندگان ماهی سردآبی در رفسنجان به خبرنگار بازار گفت: از چند هفته قبل و با خاموش شدن موتور پمپ های کشاورزی استخرهای پرورش ماهی بی آب مانده اند.

استخرهای پرورش ماهی رفسنجان خشک شد| خاموشی موتور پمپ های کشاورزی

وی افزود: در هر یک از این مراکز پرورش ماهی چندین نفر مشغول به کار هستند و سرمایه گذاری زیادی برای به ثمر رسیدن تولید در این استخرها انجام شده است که در حال از بین رفتن است.

این فعال حوزه آبزی پروری خواستار حمایت مسئولان از تولیدکنندگان شد و ادامه داد: اگر ما این مراکز پرورش ماهی را خاموش کنیم مجبور به واردات ماهی سردآبی از کردستان خواهیم بود و از تولید کنندگان استانهای دیگر حمایت می شود و تولید کنندگان کرمانی خانه نشین می شوند.

علی بهرام نژاد یکی دیگر از تولید کنندگان ماهی است که در گفتگو با بازار چنین گفت: مردم باید بدانند که وجود این استخرهای پرورش ماهی هیچ تاثیری در استفاده بیشتر از منابع آبی ندارد چون دقیقا آبی را که باید راهی مزارع و باغ ها شود قبل از مصرف وارد حوضچه ها می شود.

پمپ های آب به صورت دستور خاموش شده اند
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر برای ۴۵ روز در سال جهاد کشاورزی برداشت آب از باغ ها و مزارع را ممنوع می کند که طی همین مدت ما با چالش جدی مواجه می شویم که باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

وی عنوان کرد: اخیرا قیمت نهاده های تولید به شدت افزایش یافته است و این در شرایطی است که هیچ حمایتی از تولید کنندگان محصولات شیلاتی نمی شود و در این شرایط شاهد افزایش روز افزون قیمت حمل و نقل و موارد دیگر هستیم در این شرایط اگر آب هم در دسترس نباشد یعنی باید عملا استخرها تعطیل شوند که خسارت سنگینی به تولید کنندگان می زند.

این تولیدکننده ادامه داد: تعطیل شدن استخرها یعنی کمبود ماهی در استان کرمان و در نتیجه گرانی کالایی که در شرایط افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ یکی از کالاهای جایگزین محسوب می شود.

وی گفت: خاموش شدن موتور پمپ ها در پاییز و زمستان عملا موجب تعطیلی برخی از مراکز آبزی پروری شده است و با وجود پیگیری های مداوم اما آب در دسترس قرار نگرفته است و خسارت های جبران ناپذیری وارد شده است.

خشکسالی در دشت رفسنجان به مرز بحران رسیده است
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز در گفتگو با بازار گفت: شهرستان رفسنجان قطب تولید محصولات کشاورزی به خصوص محصولات باغی است به همین دلیل استفاده از آب در این بخش بالاست در همین راستا با احداث استخر پرورش ماهی در کنار باغ ها امکان استفاده بهینه از آب های موجود افزایش می یابد.

عباس حاج عبدالهی به خشکسالی در استان کرمان و شهرستان رفسنجان اشاره کرد و افزود: چون میزان بارندگی در دشت رفسنجان کاهش چشمگیر دارد اقدام به خاموش کردن پمپ های آب کشاورزی در برخی از ایام سال می کنیم تا آبخوان های باقیمانده تا حدودی احیا شوند و هم اکنون به همین دلیل پمپ های آب خاموش شده اند.

سطح آب و شوری آب در برخی از موارد بسیار بحرانی است و باید برای حل این مشکل اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم در غیر این صورت در تابستان با کمبود آب مواجه می شویم

وی عنوان کرد: سطح آب و شوری آب در برخی از موارد بسیار بحرانی است و باید برای حل این مشکل اقداماتی را در دستور کار قرار دهیم در غیر این صورت در تابستان با کمبود آب مواجه می شویم.

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: در رفسنجان ۲۷ واحد پرورش ماهی وجود دارد که ۲۱ واحد از این واحدهای به تولید ماهی سردآبی مشغول هستند.

استخرهای پرورش ماهی رفسنجان خشک شد| خاموشی موتور پمپ های کشاورزی

حاج عبدالهی بیان کرد: متاسفانه با وجود اینکه خیلی از مراکز به پمپ های آب کشاورزی وابسته هستند خاموشی چاه ها باعث شده است که تولید ماهی دچار اختلال شود.

مدیر منابع آب شهرستان رفسنجان در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: هر سال برای صرفه جویی در مصرف آب، موتور پمپ های چاه ها خاموش می شوند و اگر کسی به ما مراجعه کند و یا نامه از جهاد کشاورزی بیاورد که تایید کنند، این فرد مزرعه پرورش ماهی دارد، به او مجوز برداشت آب خواهیم داد.

هر سال برای صرفه جویی در مصرف آب، موتور پمپ های چاه ها خاموش می شوند و اگر کسی به ما مراجعه کند و یا نامه از جهاد کشاورزی بیاورد که تایید کنند مرکز پرورش ماهی دارند مجوز برداشت آب خواهیم داد

۱.۱ میلیارد متر مکعب برداشت منفی آب در دشت های کرمان
محمد احمد پور ادامه داد: تا کنون اصلا موردی نبوده که به ما مراجعه کنند و اجازه برداشت آب ندهیم و اگر موردی بوده از سهل انگاری خود پرورش دهندگان بوده است.

با وجود گفته های مسئولان اما به نظر می رود کمبود آب در استان کرمان رفته رفته گریبان بخش بیشتری از مردم این استان را می گیرد و مشکلات بیشتری به بخش اقتصاد استان وارد می شود.

طبق اعلام استانداری کرمان هر سال ۱.۱ میلیارد متر مکعب برداشت آب منفی از منابع آب زیر زمینی استان کرمان انجام می شود و این در حالیست که تنها راه تامین آب در استان کرمان هم همین منابع آبی است.

طی سال جاری استانداری کرمان بحث ساماندهی مصرف آب را در دستور کار قرار داده است که در بخش هایی از موارد عدم وجود زیر ساخت ها و عدم تطابق واقعیت ها با دستور العمل موجب بروز مشکلاتی برای مردم نیز شده است.

به هر صورت خشکسالی و کمبود بارندگی که در سال جاری هم ادامه دارد کرمان و به خصوص دشت رفسنجان را با چالش عمده مواجه کرده است و در صورت ادامه عدم بارندگی در این مناطق سال آبی پیش رو یکی از بحرانی ترین زمان های پیش روی مردم استان کرمان خواهد بود که فقط با صرفه جویی و مدیریت مصرف آب امکان حل مشکل وجود دارد.

کد خبر: ۱۲۱٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha