۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
حمل و نقل و تبادلات مالی موانع اصلی پیش روی تبادلات اقتصادی ایران و سوریه
رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس مطرح کرد

حمل و نقل و تبادلات مالی موانع اصلی پیش روی تبادلات اقتصادی ایران و سوریه

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس در سفر به سوریه از امضای چهار سند همکاری بین ایران و سوریه در راستای گسترش روابط اقتصادی خبر داد.

به گزارش بازار، مهدی عسگری که به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوریه سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص ارتباط و همکاری بین ایران و سوریه با هدف افزایش رشد اقتصادی دو کشور، گفت: یکی از راه‌های مقاوم کردن اقتصاد ایران باتوجه به تحریم‌های ظالمانه، تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی هوشمند به‌ویژه با همسایگان و کشورهای محور مقاومت است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس، به برپایی دومین نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق که با حضور وزیر صمت افتتاح شد، اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه که به مساحت چهار هزار و ۵۹۰هزار متر مربع در حال برگزاری است، ۱۶۴ شرکت از کشورمان توانمندی‌های خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشتند که می‌توان برپایی آن را گامی بلند در مسیر شناسایی ظرفیت‌های تولیدی ایران و ارتباط با تجار سوری ارزیابی کرد.

سوریه سرشار از فرصت‌های اقتصادی است
عسگری ادامه داد: شرکت‌هایی در زمینه صنعت ساختمان، معماری، کشاورزی، نفت گاز و پتروشیمی، تجهیزات پلیسی و امنیتی، مواد غذایی و آب و برق از کشورمان توانمندی‌های خود را در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. صنعت فولاد، انفورماتیک، تجهیزات فروشگاهی، موتورسیکلت و خودرو، نساجی، لوازم خانگی، بانک و بیمه دیگر غرفه‌های دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را تشکیل می‌دهند.

وی به اهمیت نقش ایران در حوزه اقتصادی سوریه اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه کشور سوریه دوره بازسازی را می‌گذراند، نقش ایران در این دوران می‌تواند مهم و استراتژیک باشد. با این وجود، متاسفانه تاکنون حضور اقتصادی ایران بسیار ضعیف بوده که یکی از دلایل آن به کم‌کاری مسئولان مربوط می‌شود، اساسا رویکرد اقتصادی در سفارتخانه‌های ما مورد غفلت واقع شده که با دیدارها و نشست‌های فشرده‌ای که در این سفر با مسئولان دولت، مجلس و بخش خصوصی سوریه انجام شد، در تلاشیم که بسترهای این ارتباط بهبود یابد و موانع برطرف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن به موانع موجود در این مسیر اشاره کرد و ادامه داد: دو مسأله اصلی در مسیر توسعه روابط اقتصادی بحث حمل و نقل و ترانزیت کالا و دیگری تبادلات مالی است که قرار شد موضوع تأسیس بانک مشترک با جدیت ازسوی دولت پیگیری شود.

عسگری درباره سایر موانع موجود نیز توضیح داد: موانع دیگری هم وجود دارد که به تدبیر و هماهنگی بین مسئولان نیاز دارد مانند موضوع استاندارد مشترک، یا مشکل تجار برای عزیمت به سوریه به دلیل نبودن خط پروازی مشخص و منظم که به یک مانع جدی در مسیر روابط تبدیل شده درحالیکه با تدبیر مسئولان مربوطه قابل حل است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته شاهد تحولات و تلاش‌های مثبتی در روابط اقتصادی ایران و سوریه هستیم؛ سفر متقابل هیأت دوستی پارلمانی ایران و سوریه، سفر رئیس مجلس همراه با رایزنی‌های متنوع و اینک حضور هیأت ایرانی از دولت و مجلس همزمان با برپایی بزرگترین نمایشگاه اختصاصی ایران در سوریه از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

عسگری ادامه داد: این رویکرد عملیاتی برای گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه و همسو، اقدامی موثر در مسیر توسعه بازارهای صادراتی و گشایش‌های اقتصادی خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در سفر وزیر صمت و هیأت همراه به سوریه چهار سند همکاری از جمله درباره همکاری‌های دو کشور در حوزه صنعت، استاندارد و صورتجلسه کمیته تجاری بین ایران و سوریه به امضای طرفین رسید.

کد خبر: ۱۲۱٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha