۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
وسعت جغرافیایی در بودجه استان‌ها لحاظ شود | تخصیص ۵۰ درصد اعتبارات سمنان
توسط مسئولان مطرح شد؛

وسعت جغرافیایی در بودجه استان‌ها لحاظ شود | تخصیص ۵۰ درصد اعتبارات سمنان

سمنان- ۵۰ درصد از اعتبارات استان سمنان طی سال ۱۴۰۰ تاکنون تخصیص یافته و این در صورتی است که کارشناسان اعتقاد دارند با بازنگری در بودجه و لحاظ کردن وسعت، می‌توان وضعیت را بهبود بخشید.

بازار، گروه استان ها: استان سمنان ششمین استان پهناور کشور است اما از لحاظ اعتبارات در رتبه بیست و پنجم کشور قرار دارد چرا که جمعیت این استان کمی بیش از ۷۰۰ هزار نفر است و این موضوع سبب شده تا به واسطه تخصیص اعتبارات به لحاظ جمعیت، سهم چندانی نصیب سمنان نشود.

نمایندگان مجلس و مسئولان استان سمنان اعتقاد دارند که باید در بودجه مقوله مساحت و پراکندگی جمعیت هم دیده شود برای مثال در شهرستانی مانند شاهرود فاصله روستاهای احمد آباد و زمان آباد بی ارجمند تا مرکز شهرستان ۳۲۰ کیلومتر و تا مرکز استان ۴۹۰ کیلومتر است.

فواصل بسیار زیاد روستاها تا مرکز شهرستان‌ها و استان
از سوی دیگر فواصل بیش از ۲۰۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان‌های استان سمنان (و نه مرکز استان) مقوله‌ای طبیعی است و روستاهایی که فاصله شأن تا مرکز استان بیش از ۳۰۰ کیلومتر است بسیار پرتعداد هستند این موضوع سبب شده تا برای درمان، امور اداری، حتی خرید مایحتاج و … مردم روستاها مجبور باشند مسافت‌های طولانی را طی کنند از سوی دیگر پهنه خدمات دهی ادارات و دستگاه‌های دولتی در استان سمنان بسیار وسیع است.

فواصل بیش از ۲۰۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان‌های استان سمنان (و نه مرکز استان) مقوله‌ای طبیعی است

فرض کنید جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود بخواهد در یک روز به روستاهای زمان آباد بیارجمند سر بزند و فقط از آنها بازدید کند می‌بایست ۳۲۰ کیلومتر رفت و ۳۲۰ کیلومتر بازگشت را با خودرو به جان بخرد و همچنین یک نیرو در آنجا مستقر کند و هزینه آن را نیز بدهد تا امورات مردم را پیگیری کنند. اینها تنها گوشه‌ای از مشکلات استان‌های وسیع محسوب می‌شوند.

حالا اما مسئولان استان سمنان و نمایندگان مردم در مجلس به فکر تلاش اساسی برای تغییر رویه هستند تا بتوانیم شاهد تغییر شرایط و لحاظ کردن فاکتور مساحت و پراکندگی جمعیت در بودجه باشیم آن هم بودجه‌هایی که معمولاً همه شأن هم اختصاص نمی‌یابند و همیشه مشکل کمبود بودجه از جمله بهانه‌های مسئولان دولتی در امر خدمت رسانی بوده است و این در استانی که فقط یک شهرستان شاهرود آن از مجموع استان‌های گلستان و خراسان شمالی بر روی هم بزرگ‌تر است، بیشتر نمایان می‌شود.

وسعت در بودجه استان ها لحاظ شود | ۵۰ درصد اعتبارات سمنان تخصیص یافت

تحریم‌ها عامل کاهش بودجه
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی که فعالی در وزارت خارجه را نیز در کارنامه کاری خود دارد با بیان اینکه دارایی‌های نفتی ایران اسلامی به وسیله دشمنان بلوکه است و در نتیجه مشکلات اعتباری بسیاری را برای ایران اسلامی به وجود آورده است، گفت:

عباس گلرو با بیان اینکه وضعیت اعتباری کشور را درک می‌کنیم و می‌دانیم که همه مسئولان ما در تلاش هستند تا مسائل را حل کنند اما از سوی دیگر هم باید تاکید کرد که نیاز است دستگاه‌های نظارتی توجه بیشتری کنند تا منابع مالی کشور به هدر نرود، افزود: باید در سطح استان مدیریت به صورتی انجام شود که تز منابع مالی موجود به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طولانی شدن پروژه‌ها از دیگر موضوعاتی است که باید با نظارت دقیق مسئولان مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: تلاش داریم تا پروژه‌های نیمه تمام حوزه انتخابیه را به سرانجام برسانیم اما مسئولان دولتی نیز در این راه کمک رسان باشند.

حراست از بودجه
نماینده سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه قوه مقننه و مجریه اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار دارند و خوشبختانه در لایحه بودجه، شکل عملیاتی تری را مشاهده می‌کنیم که جای تقدیر دارد، بیان کرد: ما معتقد هستیم که بودجه می‌بایست الگوی تشخیص رفتار عدالت گونه باشد لذا می‌بایست از آن حراست شود.

گلرو درباره مسائل استان سمنان و حوزه انتخابیه خود نیز، توضیح داد: امروز یکی از مشکلات اساسی ما تأمین آب است از سوی دیگر معتقد هستیم که مدیریت منابع آب فعلی استان نیز در تمامی حوزه‌ها بسیار مهم است.

طولانی شدن پروژه‌ها از دیگر موضوعاتی است که باید با نظارت دقیق مسئولان مورد توجه قرار گیرد

وی با بیان اینکه مجلس باید برای اصلاح قانون معادن مصوبه‌ای را بگذراند، ابراز کرد: یک درصد حق دولت و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی، امری است که صاحبان معادن باید به آن اهتمام داشته باشند از سوی دیگر باید گفت از تعطیل شدن صنایع توسط بانک‌ها با توجه به تأکیدات ریاست جمهور، باید جلوگیری شود.

تغییر و اصلاح در ساختار بودجه
نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضرورت تغییر و اصلاح در ساختار بودجه، گفت: وسعت باید به عنوان یک شاخص اصلی در تخصیص بودجه کشور لحاظ شود تا شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی در سطح استان باشیم.

علی اصغر خانی با بیان اینکه اگر شهرستان‌های استان سمنان توسعه یابند، قاعدتاً همه استان توسعه خواهد یافت و شاخص‌هایی مثل اشتغال و تولید ارتقا خواهند یافت در نتیجه این موضوع ب نفع تمام مردم در جای جای استان است که باید به آن توجه داشت.

وی با بیان اینکه دولت قبل اقدامات خوبی را در بحث بودجه و همچنین بند الف تبصره ۱۸ ویژه اعتبارات و تسهیلات اشتغال و تولید اقدام خوبی نکرده است، بیان داشت: امروز باید برای تخصیص اعتبار و تقویت بودجه استان با یک عزم‌همگانی تلاش کنیم همچنین در بحث بودجه ملی نیاز است تا تمامی نمایندگان به صورت جدی ورود کرده و این اعتبارات را باید با یک دید فرابخشی و استانی اخذ کنند.

وسعت در بودجه استان ها لحاظ شود | ۵۰ درصد اعتبارات سمنان تخصیص یافت

اولویت‌های استان سمنان برای اعتبارات
استاندار سمنان درباره اعتبارات نیز، گفت: یک هزار و ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۰ برای کل استان در نظر گرفته شد که ۵۰ درصد آن تاکنون اختصاص یافته است همچنین ۴۲ درصد از این اعتبارات به بخش‌های عمرانی اختصاص دارد.

هاشمی با اشاره به مهمترین اولویت‌های استان در زمینه اعتبارات، توضیح داد: ۵۲۷ پروژه نیمه تمام در سطح استان در حال حاضر وجود دارد که ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام آن، اعتبار نیاز است که در این راستا و به منظور بهره برداری از طرح‌ها، تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه استان سمنان رتبه بیست و یکم اعتبارات ملی و رتبه بیست و پنجم ر کل اعتبارات را دارد، ابراز کرد: موضوعی که ما تاکید داریم باید در بودجه به آن نگاه ویژه شود، بحث محرومیت و جمعیت در کنار وسیعت است.

تخصیص بهتر اعتبارات
استاندار سمنان با بیان اینکه تخصیص بهتر اعتبارات در بودجه سال ۱۴۰۱ از جمله اولویت‌های استانداری خواهد بود، گفت: دستیابی به توسعه متوازن و همه‌جانبه استان سمنان یکی از مهمترین اولویت‌های استانداری خواهد بود از سوی دیگر تلاش داریم تا اعتماد از دست مردم را از طریق سفرهای شهرستانی و پیگیری مطالبات مردم دوباره بسازیم.

پروژه نیمه تمام در سطح استان در حال حاضر وجود دارد

سید محمد رضا هاشمی به مهمترین اولویت‌های اقتصادی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور رشد ۸.۵ درصدی را طی سال آتی برای استان سمنان پیش بینی کرده است، بیان داشت: باید تلاش کنیم تا در سه حوزه کشاورزی، صنعت و معدن و گردشگری این میزان رشد را تحقق ببخشیم.

وی با بیان اینکه ۴۸.۴ اشتغال استان در حوزه خدمات است، ابراز کرد: ۳۷.۱ درصد اشتغال استان در بخش صنعت و معدن و ۱۴.۶ درصد در حوزه کشاورزی است که نشان می‌دهد ما توان خوبی در زمینه اشتغال در هر سه بخش داریم و باید آنها را تقویت کنیم.

وسعت در بودجه استان ها لحاظ شود | ۵۰ درصد اعتبارات سمنان تخصیص یافت

ظرفیت زائران رضوی
استاندار سمنان با اشاره به اینکه همه‌گیری ویروس کرونا لطمات سنگینی را به اشتغال به خصوص در حوزه خدمات استان سمنان وارد کرد، ابراز داشت: تردد مسافر یکی از شاخصه‌های فعال نگاه داشتن بخش گردشگری و خدمات در استان است که به دلیل کرونا متأسفانه نتوانست رشد خوبی داشته باشد

هاشمی بیان کرد: با بیان اینکه در آینده با کنترل بیماری و اقدامات مناسب، شاهد رونق گردشگری و خدمات خواهیم بود، افزود: به واسطه تردد میلیون‌ها زائر رضوی در سطح استان می‌توانیم این مهم را طی سال‌های آتی محقق کنیم.

پراکندگی جمعیت در بودجه لحاظ شود
استاندار سمنان با بیان اینکه بحث پراکندگی در توزیع اعتبارات سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود، تاکید داشت: استان سمنان دارای پراکندگی جمعیتی بسیار بالا و یگانه‌ای در نوع خود در بین استان‌های کشور است در نتیجه در صورت لحاظ شدن پراکندگی و وسعت می‌توانیم اعتبارات مطلوب‌تری را شاهد باشیم.

با بیان اینکه در آینده با کنترل بیماری و اقدامات مناسب، شاهد رونق گردشگری و خدمات خواهیم بود

هاشمی در دیگر بخش سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های خوب این استان در بخش‌های تولیدی، بیان کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شد همچنین ۵۲ نوع محصول به ۳۵ کشور دنیا ارسال شد و امسال خوشحال هستیم که این میزان صادرات افزایش ۳۵ درصدی داشته که نشان از ظرفیت‌های خوب استان می‌دهد.

در نهایت باید گفت اگر بتوانیم شاهد لحاظ شدن پراکندگی و وسعت در قانون بودجه باشیم، وضعیت استان‌هایی مانند سمنان که با پراکندگی بسیار بالای جمعیتی روبرو هستند، بهبود چشم گیری خواهد یافت تا آن زمان باید دید مسئولان استانی و نمایندگان آیا موفق به پیگیری این موضوع می‌شوند یا خیر؟

کد خبر: ۱۲۱٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha