۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
پاشنه اقتصادی خراسان شمالی بعد از ۱۱ سال لنگ جاده‌ بی اعتباری است
محور ۴ بانده بجنورد به گلستان ۵۰ درصد پیشرفت دارد

پاشنه اقتصادی خراسان شمالی بعد از ۱۱ سال لنگ جاده‌ بی اعتباری است

بجنورد- در دومین سفر هیات دولت به خراسان شمالی طی امسال، نیمی از اعتبار تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان اختصاص یافت تا وضعیت این محور که پاشنه آشیل حوزه اقتصادی استان به شمار می رود حداقل تا مدتی از بن بست خارج شود.

به گزارش بازار، با توجه به قرار گرفتن خراسان شمالی بین دو قطب زیارتی و سیاحتی شمال و شمال شرق، سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و مسافر از محور بجنورد به گلستان عبور می‌کنند که می‌توان از آن به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه اقتصادی استان یاد کرد.

کلنگ پروژه ۴ بانده کردن محور بجنورد-جنگل گلستان از سال ۱۳۸۷ بر زمین خورده و تا کنون وعده‌های مختلفی برای اتمام پروژه داده شده اما هنوز هم که هنوز است طی ۱۱ سال گذشته چیزی کمتر از ۵۰ درصد پروژه انجام شده و وعده‌های جدید برای تحقق این پروژه که تأثیر مستقیم بر اقتصاد خراسان شمالی دارد، ادامه دار است.

این در حالیست که به دلیل تکمیل نبودن محور و توقف اجرای طرح در مقاطع مختلف همچنین کاهش و افزایش عرض محور، بیش از ۴۰ درصد تصادفات جاده‌ای استان در این محور رخ می‌دهد که همین امر موجب شده تا برخی مطبوعات و رسانه‌های خراسان شمالی محور بجنورد به جنگل گلستان را جاده مرگ بنامند.

تا به الان نیز عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز موجب کندی در روند پیشرفت این پروژه شده بود اما امسال طی دومین سفر هیات دولت به خراسان شمالی، ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این محور به تصویب رسید تا ببینیم چشم انتظاری مردم برای تکمیل این پروژه پایان خواهد یافت یا خیر.

تخصیص نیمی از اعتبار سفر دولت تاکنون

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در گفت و گو با بازار می‌گوید: پروژه محور بجنورد به جنگل گلستان و راه آهن دو پروژه مهم استان هستند.

حسن پارسی پور اظهار می‌کند: امسال در دومین سفر کاروان تدبیر و امید به خراسان شمالی، دویست میلیارد تومان برای تکمیل محور بجنورد-جنگل گلستان به تصویب رسید.

وی می‌افزاید: صد میلیارد تومان از این اعتبار برای امسال بوده که به طور کامل تخصیص یافته و صد میلیارد تومان نیز برای سال آینده است.

نقش اساسی در جذب توریست و رونق اقتصادی

مدیرکل راه و شهرسازی استان هم در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تسریع در اتمام قطعات در دست اجرای پروژه بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان یکی از مطالبات بحق مردم استان است، می‌گوید: محور ارتباطی بجنورد به جنگل ۱۴۳ کیلومتر است که پروژه باند دوم بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان در پنج قطعه در حال انجام است.

نژاد صفوی می‌افزاید: تاکنون ۶۹ کیلومتر از این محور به بهره‌برداری رسیده و مورد بهره برداری رسمی قرار گرفته اما هنوز ۷۴ کیلومتر باقی مانده که عملیات ساخت در قطعات مختلف آن در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه تأمین و تخصیص اعتبار این پروژه در دست اقدام است، اظهار می‌کند: پروژه بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان به دلیل نقش اساسی که در جذب توریست و رونق اقتصادی استان دارد از مهمترین و با اولویت‌ترین پروژه‌های راهسازی خراسان شمالی به شمار می‌رود.

۳۸ میلیارد تومان اعتبار معوق

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با بازار اظهار می‌کند: از ۲۰۰ میلیارد تومان تعهد دولت برای تکمیل پروژه بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان، ۱۰۰ میلیارد تومان امسال به طور کامل تخصیص داده شده و ۱۰۰ میلیارد تومان هم سال آینده تخصیص می‌یابد.

علی قربانی می‌گوید: ۳۸ میلیارد تومان هم از تعهد دولت برای تکمیل این محور در سال ۹۷ بوده که با اعتبار ۹۸ در نظر گرفته شده لذا بایستی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پیگیر جذب ۳۸ میلیارد تومان سال ۹۷ شود.

با توجه به اینکه خراسان شمالی استانی با ظرفیت در بخش‌های مختلف به خصوص گردشگری، کشاورزی و صنعت به حساب می‌آید، تخصیص به موقع اعتبارات برای بهره برداری و تکمیل بزرگراه بجنورد به جنگل گلستان علاوه بر کاهش تلفات جاده‌ای در این محور، موجب افزایش اقامت و عبور مسافران از این استان می‌شود که تأثیر به سزایی در رشد اقتصادی خواهد داشت. باید دید آیا با تخصیص نیمی از اعتبارات سفر هیئت دولت به استان و باقی مانده آن طی سال آینده بالاخره پروژه‌ای که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد تکمیل خواهد شد؟

کد خبر: ۱٬۲۰۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha