۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
حذف ارز دولتی به تنهایی منجر به رونق اقتصاد کشور نمی‌شود
یک پژوهشگر اقتصادی:

حذف ارز دولتی به تنهایی منجر به رونق اقتصاد کشور نمی‌شود

گرگان- شاهینی، پژوهشگر حوزه اقتصاد با بیان اینکه تنها حذف ارز دولتی منجر به رونق اقتصاد کشور نمی‌شود، گفت: پیگیری فرار مالیاتی ثروتمندان در کنار حذف ارز دولتی به توزیع عادلانه درآمد کمک می کند.

علی شاهینی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مادامیکه توزیع عادلانه درآمد در کنار سیاست‌های حمایتی دولت برای حذف ارز انجام نشود، سود حاصل از تورم به جیب سرمایه گذاران می‌رود.

 وی با بیان اینکه تنها حذف ارز دولتی منجر به رونق اقتصاد کشور نمی شود، افزود:  اگر پس از حذف ارز، به موارد دیگری مانند اخذ مالیات از کم درآمدها و فرار مالیاتی ثروتمندان توجه نشود، فایده ای ندارد.

این کارشناس اقتصاد یادآورشد: متاسفانه در حال حاضر اقشار کم درآمد مالیات خود را می‌پردازند در حالیکه قشر سرمایه دار مانند پزشکان، وکلا، افرادی که در خرید و فروش زمین، طلا و ارز هستند از پرداخت مالیات طفره می‌روند.

وی ازعدم برنامه ریزی دولت برای فرار مالیاتی ثروتمندان انتقاد کرد و گفت: علی رغم اهمیت این موضوع و تاثیر آن در اقتصاد کشور دولت هنوز چاره‌ای در این بخش نیاندیشیده است؛ به نظر می‌رسد عدالت در توزیع درآمد و پرداخت مالیات باید توامان باشد.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد به حذف سوبسید انرژی سرمایه داران تاکید کرد و گفت: یارانه‌ای که دولت در بخش انرژی هزینه می‌کند برای یک دهک کم درآمد در منزلی استیجاری با سرمایه داری در منزلی ۵۰۰ متری ملکی، یکسان است، این بخش هم باید مدیریت شود تا عدالت در مصرف اعمال شود.

او استفاده برخی سودجویان از انرژی یارانه دار در بخش رمزارزها را یکی از معضلات فعلی دولت دانست و اضافه کرد: قدری دور از ذهن است که وزارت نیرو نتواند مصرف برق یک خانواده در واحد مسکونی تا مصرف رمزارز در منازل خانگی را از هم تشخیص دهد. در این بخش وزارت نیرو باید به صورت جدی وارد شود و باید بین افرادیکه با استفاده از یارانه انرژی مال اندوزی می‌کنند با کسانیکه برای نیاز از انرژی استفاده می‌کند، فرق باشد.

به گفته این محقق و پژوهشگر در حوزه اقتصاد، تا زمانیکه توزیع درآمد عادلانه همزمان با حذف ارز دولتی برنامه ریزی نشود این رویداد فقط به افزایش تورم می‌انجامد امری که سود حاصل از آن هم به جیب سرمایه گذاران و دود آن به چشم مستضعفان و حقوق بگیران ثابت می‌رود.

کد خبر: ۱۲۰٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha