۱۷۰ برند ایرانی تولید پوشاک آماده تامین نیاز بازار داخلی
نائب رئیس دوم اتحادیه پوشاک کشور مطرح کرد

۱۷۰ برند ایرانی تولید پوشاک آماده تامین نیاز بازار داخلی

نائب رئیس دوم اتحادیه پوشاک کشور گفت: شورای عالی برندهای ایران، ۱۷۰ برنده ایرانی را به ثبت رسانده که از این تعداد ۱۰۰ عدد آن دارای فروشگاه هستند و برای تامین نیاز بازار داخل آمادگی کامل دارند.

به گزارش بازار، بهرام شهریاری در نشست خبری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران افزود: صنعت نساجی ایران از دو بخش کلی تشکیل شده، حاکمیت و بخش خصوصی، که ۹۰ درصد تولید در این حوزه را بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی گفت: تولید پوشاک در کشور با کمترین حمایت از سوی دولت مواجه است و از طرفی سال‌هاست قاچاق پوشاک ضربات سنگینی را به تولید داخلی زده است.

شهریاری افزود: امروز با گذشته سه سال از طرح مبارزه با پوشاک‌های برند که محرز قاچاق و برندهایی که اجازه فعالیت نداشتند شاهد آن هستیم که این برندها به سطح عرضه برگشتند و این نشان می‌دهد که این طرح بدرستی اجرا نشده و مشکلات فراوانی دارد.
 
شهریاری ادامه داد: دولت باید با استمرار به مبارزه با قاچاق پوشاک بپردازد چرا که بدلیل ورود بیماری کرونا در برخی از کشورها که تولیدکننده بزرگ پوشاک بودند شاهد انباشت پوشاک استوک هستیم و این پوشاک به طور قاچاق وارد کشور می‌شود.
 
وی افزود: متاسفانه قوانین بدرستی در کشور اجرا نمی‌شود و این در حالیست که قوانین بسیار خوبی داریم.
 
شهریاری در خصوص مناطق آزاد هم گفت: مناطق آزاد در کشور ما اصلا شبیه آن چیزی نیست که در دنیا وجود دارد و این امر به خوبی در کشور اجرایی نشده است.
 
وی افزود: قوانین بسیار خوبی در بحث ملوانی و مسافری کالا به داخل کشور تصویب شده، اما اجرا نمی‌شود.
 
شهریاری ادامه داد: هشت میلیارد دلار در حال حاضر مصرف پوشاک در کشور است که دو و نیم میلیارد آن قاچاق است و فقط ۵ و نیم میلیارد دلار در داخل تولید می‌شود.
 
نائب رئیس دوم اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک کشور گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبلغ قاچاق وارده شده به داخل کشور در پوشاک ۷۰۰ میلیون دلار است که این عدد قابل باور نیست و رصدی که از کف بازار می‌توان داشت چیز بیشتری را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: قاچاق در حال حاضر برای قاچاقچی به صرفه است چرا که پوشاکی که وارد کشور می‌شود به صورت استوک است و با قیمت‌های بسیار نازل و ارزان است و به صورت کیلویی از کشورهایی مثل امارات با کانتینر وارد کشور می‌شود.
 
وی در خصوص جلوگیری از فروش پوشاک قاچاق در سطح عرضه و حمایت از تولید داخل ادامه داد: تنها راه ممکن شفافیت است که این شفافیت با سه طرحی که ارائه شده قابل اجراست اول طرح شناسه‌دار کردن کالا، دوم کد رهگیری و سوم صندوق مکانیزه که به این ترتیب مشخص می‌شود کالا از کجا آمده، کجا تولید شده و کجا قرار است به فروش برسد اگر این اتفاق بیافتد داستان قاچاق تمام خواهد شد.
 
همچنین در ادامه آقای مجید نامی یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران گفت: در زنجیره تولید پوشاک بسیار وابسته هستیم و بیشتر مواد اولیه ما از خارج از کشور وارد می‌شود.
 
وی افزود: روزی در کشور تولیدکننده پنبه بودیم و در سال ۱۵۰ هزار تن پنبه تولید می‌شد که همان مقدار هم مورد نیاز کشور بود، اما امروز فقط ۵۰ هزار تن تولید می‌شود که آن هم کیفیت لازم را برای تولید پوشاک ندارد.
 
نامی در خصوص دیگر مواد اولیه تولید پوشاک در کشور گفت: ۸۰ درصد اکریلیک مورد نیاز تولید پوشاک ما وارداتی است.
 
وی در خصوص پلی استر هم گفت: امکان تولید این محصول در داخل به واسطه نفت، گاز و پتروشمی وجود دارد، اما بازهم با سیاست‌های غلطی که در بورس وجود دارد قیمت‌های مواد اولیه وارداتی در این زمینه ارزان‌تر است.
 
نامی در خصوص نخ هم افزود: تولید نخ هم در کشور با بحران روبرو است و به زودی صنعت پوشاک را دچار چالش خواهد کرد.
 
وی در خصوص ایجاد نمایشگاه‌های پوشاک هم گفت: در این زمینه مشکلات فراوانی برای گرفتن مجوز وجود دارد و ایجاد نمایشگاه در کشور با استقبال بسیار گسترده از سوی شرکت‌های ایرانی روبرو است به طوری که امسال هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه برای ۱۲۰ شرکت اختصاص داده شده است.
 
نامی ادامه داد: صنعت پوشاک ایران کاملا خصوصی است و کمترین بهره‌مندی را از منابع دولتی و بانکی دارد این صنعت اشتغالزا است و نیازمند حمایت‌های مسئولین است.
 
در ادامه آقای مجید افتخاری عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک ایران گفت: به گفته مقام معظم رهبری امسال باید سال مانع‌زدایی‌های تولید می‌شد، اما در حال حاضر چیزی جز مانع‌گذاری جلوی پای تولیدکننده نبوده و در دولت قبل مشکلات آب و برق در تولید مانع بوده و در دولت جدید هم اصلا کاری صورت نگرفته.
 
وی در ادامه گفت: حدود ۲ سال است که از تولید هیچ حمایتی نمی‌شود و هیچ بسته حمایتی بعد از بیماری کرونا برای ما در نظر نگرفته‌اند و در مقابل از کوچک‌ترین مطالبه‌ای دریغ نکرده‌اند.
 
افتخاری افزود: برای مبارزه با قاچاق باید قبل از ورود نظارت شود و قاچاقچی امروز می‌داند برای او امنیت کاری وجود دارد و خیلی از قاچاقچیان امروز برندهای خارجی را با عوض کردن یک مارک در داخل می‌فروشند.
 
وی گفت: تولیدکننده پوشاک در کشور مظلوم است و ما به مدت پنج ماه به طور کامل تعطیل بوده‌ایم و از طرفی هم جنس تولید شده را نمی‌توانیم از کشور خارج کنیم و با هیچ کجای دنیا هم تراکنش مالی نداریم، دولت یک بار برای همیشه باید تکلیف صنعت پوشاک را روشن کند و از رئیس جمهور می‌خواهیم تا برای کمک به این صنعت ورود کند.

کد خبر: ۱۲۰٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha